تنگ‌نظری‌ها ظرفیت‌های نفتی کشور را بلااستفاده گذاشته است

۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۲۱۲
تنگ‌نظری‌ها ظرفیت‌های نفتی کشور را بلااستفاده گذاشته است

اعتماد آنلاین| رضا پدیدار گفت: از نگاه اقتصادی باید بگویم ایران یکی از کشورهای مهم دارای بیشترین ذخایر نفت و گاز در دنیاست؛ نباید فراموش کرد که در کل دنیا اگر 200 کشور در سازمان ملل متحد خود را ثبت کرده‌اند، در مجموع فقط نزدیک به 30 کشور منابع هیدروکربنی و منابع نفت و گاز دارند که ایران یکی از آن 30 کشور است.

آیا ایران توانست با بهره‌گیری از دیپلماسی نفتی، سهم خود را از بازارهای جهانی پس بگیرد؟ این پرسشی است که بعد از توافق هسته‌ای، بارها از سوی پرسشگران داخلی و خارجی مطرح شد، اما هنوز جواب روشنی برای آن به دست نیامده است، چراکه طی سال‌های گذشته، در هیاهوی بازی سیاسی با نفت، آنچه مغفول ماند بررسی وضعیت طلای سیاه ایران از منظر اقتصادی بود.

به بیان دیگر، سایه سیاست آنچنان بر سر نفت سنگینی کرد که همواره اصل ماجرا در این باره یا فراموش یا به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های سیاسی از سوی مخالفان و موافقان سیاست‌های نفتی ایران در داخل و خارج کشور تبدیل شده است.

همان اتفاقی که برای تحلیل برجام و توافق هسته‌ای رخ داد؛ اما اصل ماجرای نفت ایران چیست؟ این پرسشی است که رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به آن پاسخ داد.رضا پدیدار که سال‌ها در سمت‌های مختلف نفتی فعال بوده اعتقادی به تحلیل سیاسی در مورد وضعیت نفت ایران ندارد و معتقد است: دست‌کم کسانی که در داخل کشور شعار حفاظت از منافع ملی سر می‌دهند، برای یک بار هم که شده باید تحلیل‌های بی‌پایه و اساس را درباره وضعیت صادرات نفت ایران کنار بگذارند و واقعیت‌ها را ببینند.واقعیت از نظر این دست‌اندرکار نفتی این است که ایران، به عنوان یک کشور نفت‌خیز و دارنده این کالای استراتژیک، در مقاطع مختلف می‌تواند تصمیم بگیرد می‌خواهد نفت خود را صادر کرده و حفظ کند، یا در صورت لزوم این کالای استراتژیک خود را در مدار فرایند تغییر ماده با ارزش‌افزوده، به محصولی دیگر بدل سازد.

  ایران در نفت ارزش‌افزوده خلق کرده است

پدیدار در واکنش به برخی اظهارنظرها که ایران را، به دلیل تحریم، عاجز از صادرات نفت می‌دانند، گفت: این اظهارنظرها بسیار ساده‌انگارانه است که عده‌ای بگویند به دلیل تحریم ایران از صادرات نفت خود عاجز مانده، چراکه از منظر اقتصادی، نفت خام قابلیت تبدیل به ارزش‌افزوده، یعنی فراورده‌های نفتی و پتروشیمی، را دارد.

این کارشناس نفتی تاکید کرد: باید دست از تنگ‌نظری‌برداریم تا بتوانیم از ظرفیت‌های نفتی کشور در مسیر توسعه اقتصادی قدم بگذاریم.

او در ادامه صحبت‌های خود به برشمردن ظرفیت‌های نفتی ایران اشاره کرد و توضیح داد: از نگاه اقتصادی باید بگویم ایران یکی از کشورهای مهم دارای بیشترین ذخایر نفت و گاز در دنیاست؛ نباید فراموش کرد که در کل دنیا اگر 200 کشور در سازمان ملل متحد خود را ثبت کرده‌اند، در مجموع فقط نزدیک به 30 کشور منابع هیدروکربنی و منابع نفت و گاز دارند که ایران یکی از آن 30 کشور است.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: در حال حاضر ایران قادر است نفت و گازی را که از منابع خود استخراج می‌کند به 9 ماده هیدروکربنی تبدیل کند و علاوه بر تامین نیاز داخل، آن را در اختیار بازارهای بین‌المللی هم قرار دهد.

 

 

ارسال نظر