کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۹۵۹

نصب دو سکوی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی

ایرنا| دو سکوی گازی طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی پس از بارگیری و انتقال به دریا، در بخش فراساحل این فازها نصب شد. وزن هر کدام از این سکوها معادل ۲۵۰۰ تن است که با ظرفیت تولید روزانه ۱۴.۲ میلیون متر مکعب، معادل ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) ا ساخته شد. همچنین با بهره‌برداری از سکوهای ۲۳ و 24 B، این طرح به ظرفیت اسمی تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز می‌رسد.

برای پتروشیمی‌مان برنامه نریزیم در چین برایش برنامه می‌ریزند

شانا| معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: سیاست وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی حرکت به سمت ساخت طرهای پتروشیمی با استفاده از خوراک ترکیبی است که این تنوع در خوراک محصولات را متنوع می‌کند.بهزاد محمدی بیان کرد: اگر برای توسعه صنعت پتروشیمی کشور برنامه‌ریزی نکنیم، برای صنعت ما در چین تصمیم‌گیری می‌کنند. وی افزود: تحولات صنعت پتروشیمی در جهان همواره باید رصد و تلاش شود با نگاهی نو و بلندمدت نوآوری در ذات پتروشیمی‌ها نهادینه شود.مدیرعامل شرکت ملی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه رشد کمّی ما مطلوب است، اما رشد کیفی باید بهبود یابد، تاکید کرد: جز توسعه هوشمند و پایدار در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی راهی نداریم و باید با نگاهی هوشمندانه و پویا حرکت کنیم. محمدی با اشاره به اینکه زنجیره ارزش باید با هدف کاهش خام‌فروشی تکمیل شود، گفت: سیاست وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی حرکت به سمت استفاده از خوراک ترکیبی است که این تنوع در خوراک سبب تنوع در محصولات می‌شود.

رشد ۸ درصدی بارش‌ها در سال آبی جدید

ایرنا| با گذشت تنها ۵۲ روز از سال آبی‌جدید (مهرماه۹۸ تا پایان شهریور۹۹) میزان بارش‌های کشور نسبت به میانگین ۵۱ ساله اخیر با بارش۲۲.۲ میلی‌متر حدود هشت درصد رشد داشته است.میزان بارش‌هادر ۶ حوضه اصلی‌آب‌ریز کشور براساس تازه‌ترین گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران تا روز ۲۱ آبان ماه به ۲۳.۹ میلی‌متر رسیده و این در حالی است که پارسال در همین بازه زمانی ۳۷.۲ میلی‌متر بارندگی ثبت شده بود.میزان بارش‌ها درحوضه آبریز دریای‌خزر تا بیست و یکمین روز از آبان‌ماه به رقم ۷۰.۹ میلی‌متر رسید و این در حالی است که پارسال در همین بازه زمانی میزان بارش‌های آن ۹۳.۷ میلی‌متر بوده‌ است؛ در عین حال میزان بارش‌ها در استان گیلان به رقم ۱۷۹.۲ میلی‌متر رسیده و در استان مازندران ۱۴۸ میلی متر و در استان گلستان۷۷.۲ میلی‌متر بارندگی بوده است. حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در حالی در ۲۱ روز آبان‌ماه ۲۲.۵ میلی متر بارندگی را تجربه کرده‌ که پارسال میزان بارش‌های آن به رقم ۵۶.۶ میلی‌متر رسیده‌ بود. میزان بارش‌ها در استان هرمزگان در همین بازه زمانی به رقم ۲۲.۸ میلی متر، در استان سیستان و بلوچستان به رقم۲۵.۶ میلی‌متر و در استان بوشهر به رقم ۵ میلی‌متر رسیده است.

خط لوله گاز روسیه به چین ماه آینده بهره‌برداری می‌شود

تسنیم | خط لوله ۳هزار کیلومتری انتقال گاز روسیه به چین با نام «قدرت سیبری» در ماه آینده میلادی به بهره‌برداری می‌رسد.به گزارش راشا تودی، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی او در مراسم راه‌اندازی خط لوله «قدرت سیبری» که در ماه آینده برگزار می‌شود شرکت خواهند کرد. گنگ شانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت: «مسیر شرقی چین به روسیه مورد توافق رهبران هر دو کشور بوده است. این یک پروژه استراتژیک مهم در زمینه همکاری انرژی است و برای هر دو کشور بسیار اهمیت دارد.» روسیه و بزرگ‌ترین شریک تجاری آن، چین، در 2014 در مورد انتقال گاز از طریق خط لوله «قدرت سیبری» توافق و شرکت گزپروم روسیه و شرکت نفت ملی چین یک قرارداد 30ساله در این زمینه امضا کردند. طبق این پروژه، گاز طبیعی از مناطق یاکوتیا و ایرکوتس در روسیه به مصرف‌کنندگان داخلی در خاور دور و بعد به چین منتقل می‌شود. این پروژه یک بازار خارجی جدید برای گزپروم است. قرار است این خط لوله 3000 کیلومتری 38میلیارد مترمکعب از این سوخت پاک را تا 2025 به چین برساند.

قیمت هر بشکه نفت برنت به ۶۱ دلار و ۸۸ سنت رسید

قیمت هر بشکه نفت برنت روز گذشته با ۱۸ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش به ۶۱ دلار و ۸۸ سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که احتمال به نتیجه رسیدن توافق تجاری بین امریکا و چین کاهش یافته و این مساله بر چشم‌انداز اقتصاد جهانی و تقاضا برای انرژی تاثیر گذاشته است، قیمت نفت روز چهارشنبه شاهد کاهش بود.دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا روز چهارشنبه گفت، ۲کشور به نهایی کردن یک توافق تجاری نزدیک شده‌اند، اما وی تاریخ یا مکانی را برای امضای این توافق اعلام نکرد و سبب دل سردی سرمایه‌گذاران شد. قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۱۸ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش به ۶۱ دلار و ۸۸ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا هم امروز با ۱۳ سنت معادل ۰.۲ درصد افت به ۵۶ دلار و ۶۷ سنت رسید.

 

ارسال نظر