استیضاح اردکانیان باید فراقومیتی باشد

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۸۶۸
استیضاح اردکانیان باید فراقومیتی باشد

فرشته بهروزی‌نیک|  

محمد درویش، فعال محیط‌زیست، گرچه با استیضاح وزیر نیرو موافق است و می‌گوید از این اتفاق حمایت می‌کند، اما در عین حال باور دارد این استیضاح قومیتی است و چنین رویکردی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد. حاشیه‌های احتمالی استیضاح رضا اردکانیان، وزیر نیرو  ادامه دارد. آنچه بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست کشور بر سر آن اتفاق نظر دارند این است که نه تنها وزیر نیرو بلکه عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، هم باید در برابر آسیب‌های جدی‌ای که به اکوسیستم کشور وارد کردند، پاسخگو باشد. محمد درویش، فعال محیط‌زیست، گرچه با استیضاح وزیر نیرو موافق است و می‌گوید از این اتفاق حمایت می‌کند، اما در عین حال باور دارد که این استیضاح قومیتی است و چنین رویکردی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.  او با اشاره به این مطلب استدلال خود را این‌طور توضیح داد: من انتظار داشتم فقط نمایندگان استان‌های شمالی نباشند که بالاترین مقام وزارت نیرو را برای کوتاهی‌هایی که در حوزه آبی کشور انجام داده به مجلس فرا بخوانند.  این کارشناس حوزه محیط‌زیست تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده تا همگان متوجه شوند بحران آب یک موضوع ملی بوده و قومیتی نیست.  او در عین حال عقیده دیگری نیز دارد: به نظر من ورود نمایندگان به مساله حساس انتقال آب دریای خزر به فلات قاره اتفاق بسیار مبارکی است؛ البته اقدامات انجام‌شده از سوی مجلس شورای اسلامی را کافی نمی‌دانم و باور دارم همه نمایندگان مجلس با هر قومیتی که دارند باید در خصوص تغییرات اکوسیستمی و بحران حوزه‌های آبخیز در کشور حساس باشند.

 

   کلانتری و اردکانیان پاسکاری می‌کنند

 درویش در ادامه صحبت‌های خود مسوولان و سیاست‌گذاران را مورد خطاب قرار داد و گفت: کشور نیاز دارد چیدمان تصمیم‌گیرانش بر مبنای واقعیات بوم‌شناسی سرزمین ایران باشد. کشور نیاز دارد وزرای سازمان‌های تخصصی از جسارت و شهامت لازم برخوردار باشند و به رییس‌جمهور بگویند چرا و به چه دلیل اجرای برخی از طرح‌ها در حوزه آب کشور باید متوقف شود.  این فعال محیط‌زیست در ادامه صحبت‌های خود وضعیت آبی ایران را روایت کرد و افزود: ایران در شرایطی قرار گرفته که تمامی حوزه‌های آب‌خیزش با تنش آبی روبه‌رو شده است.  از نگاه این تحلیلگر ارشد محیط‌زیست بهتر است به جای صرف هزینه برای طرح‌های انتقال آب به سراغ روش‌هایی مثل بازچرخانی و مدیریت مصرف آب حرکت کنیم، فرسودگی لوله‌ها را برطرف و مصرف را مدیریت کنیم تا شاید بتوانیم با چنین راه‌هایی راندمان آب در صنعت را نیز افزایش دهیم.

 

   کلانتری هم باید برکنار شود

 او  به  مساله استیضاح و برکناری وزیر نیرو  از منظر دیگری نگاه کرد و گفت: اگر قرار بر برکناری باشد، فکر می‌کنم اولویت اول با رییس سازمان محیط‌زیست است. ایشان چراغ‌سبز انتقال آب دریای خزر را خیلی زودتر نشان داد. حتی منتظر شنیدن پاسخ‌های وزارت نیرو هم نماندند.

 

   پای مافیا در میان است

 به عقیده درویش، یک جناح پرقدرت متشکل از شرکت‌های مهندسی مشاور و بسیاری از شرکت‌های خصولتی وجود دارند که مساله آب را در کشور با هدف منافع شخصی و جناحی مدیریت می‌کنند.  او اظهارنظر خود را با ذکر چند نمونه ادامه داد: برای مثال شرکت‌هایی هستند که  حدود 100 هزار نفر کارمند دارند و حیات‌شان در گرو اجرای طرح‌های انتقال آب و سدسازی است، به همین دلیل به هر شیوه ممکن به دولت و مجلس فشار می‌آورند تا این طرح‌ها به هر قیمتی در حوزه آبی کشور به اجرا درآید، حتی اگر به قیمت نابودی اکوسیستم تمام شود.محمد درویش صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: لابی قدرت در حوزه آب منافع ملی را به هیچ انگاشته‌اند.

 

ارسال نظر