آرامکو نیم درصد سهامش را به سرمایه‌گذاران واگذار می‌کند

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۰۹
آرامکو نیم درصد سهامش را به سرمایه‌گذاران واگذار می‌کند

آرامکوی سعودی کمتر از یک درصد از سهامش را به سرمایه‌گذاران حقیقی عرضه می‌کند. این، بزرگ‌ترین عرضه اولیه تاریخ است.

به گزارش ایرنا، آرامکوی عربستان روز شنبه جزییات عرضه سهامش را اعلام کرد. بر این اساس، قیمت‌گذاری سهام آرامکو از روز ۱۷ نوامبر شروع و در روز ۴ دسامبر بسته می‌شود. در روز ۵ دسامبر نیز با قیمت مشخص شده، سهام آرامکو در بورس عربستان معامله می‌شود.

عرضه سهام آرامکو، می‌تواند بزرگ‌ترین عرضه سهام دولتی در تاریخ باشد. آرامکو دارای ذخایر بسیار زیاد نفت است. ایت شرکت انحصاری در عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان است.بر اساس گزارش سی‌ان‌ان بیزنس، این شرکت در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹، ۶۸ میلیارد دلار سودآوری داشته است که البته ۱۸ درصد پایین‌تر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ است. کل سودآوری سال ۲۰۱۸ آرامکو، ۱۱۱ میلیارد دلار بوده‌ است.

این شرکت حداکثر نیم درصد از سهامش را به سرمایه‌گذاران انفرادی می‌فروشد. هر سهم، به سهامدار یک حق رای می‌دهد و سهامدار حق دارد که در مجامع عمومی شرکت کند و رای دهد.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده، سرمایه‌گذاران انفرادی شامل شهروندان عربستان سعودی است؛ از جمله زنان مطلقه سعودی یا بیوه با فرزندان خردسال از ازدواج با یک شهروند غیر سعودی، یا افراد غیر سعودی که در پادشاهی زندگی می‌کنند و هر شخص دیگری که شهروند یکی از کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باشد.این شرکت

تا ۶ ماه پس از شروع معاملات، قادر به ثبت سهام‌های اضافی نخواهد بود. تمام مصوبات لازم نضارتی و شرکتی مورد نیاز برای عرضه اولیه نیز تضمین شده‌ است.سی‌ان‌ان بیزنس می‌نویسد: «جزییات مربوط به این عرضه اولیه که مدت طولانی سرمایه‌گذاران منتظر آن بودند، در زمان قیمت‌های پایین نفت، بحران‌های آب‌وهوایی و ریسک‌های ژئوپلیتیکی منتشر شد؛ به همین دلیل شک و تردید در میان سرمایه‌گذاران بین‌المللی افزایش یافته است. »

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به دنبال ارزش‌گذاری ۲ تریلیون دلاری روی آرامکو بوده‌ است. اما مدلی که توسط مرکز مشاوره‌ای پالیسی انجام می‌شود، ارزش آرامکو را تنها یک تریلیون دلار برآورد می‌کند.

آرامکو احتمالا برای به فروش رفتن سهام خود وابسته به خانواده‌های ثروتمند محلی، ثروت قدرتمندان یا مشتری‌های بزرگی مثل چین است.

سی‌ان‌ان بیزنس در پایان گزارش خود از عرضه سهام آرامکو می‌نویسد: «این انتظار وجود دارد که آرامکو سود سهام خود را برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران جهانی، افزایش دهد. این شرکت متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۴، به ۷۵ میلیارد دلار سود سالانه برسد. دستاوردهای سرمایه‌گذاران در آرامکو، قابل رقابت با سرمایه‌گذاران اگزون موبیل و رویال داچ شل خواهد بود. با این حال، عربستان باید کارهای بیشتری برای خصوصی‌سازی انجام دهد.»

 

ارسال نظر