۲۰۲۰ سالی بحرانی برای پالایشگاه‌ها خواهد بود؟

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۰۸
۲۰۲۰ سالی بحرانی برای پالایشگاه‌ها خواهد بود؟

قوانین جدید سوخت کشتی‌ها در کل زنجیره عرضه در صنعت کشتیرانی شوک ایجاد کرده است، از تولیدکنندگان نفت خام گرفته تا پالایشگاه‌ها، تاجران، حمل‌کننده‌های کالا، مشتریان نهایی و هر چیزی که در این کشتی‌ها معامله می‌شود.

خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، به گفته بسیاری از متخصصان و رسانه‌ها بزرگ‌ترین مختل‌کننده بازار نفت قوانین جدید سوخت کشتیرانی است که قرار است کمتر از دو ماه آینده اجرایی شوند. این قوانین باعث نگرانی پالایشگاه‌ها در سال جاری شده است. آنها برای این تغییر بزرگ در ویژگی‌های سوخت کشتیرانی آماده می‌شوند.

 صنعت پالایشگاهی در سراسر جهان آماده پذیرش این شرایط برای سوخت کشتیرانی در پایان سال جاری میلادی شده است و انتظار تاثیرات غیرمنتظره سازمان بین‌المللی کشتیرانی را در ماه‌های بعد از این تغییر قوانین دارد. ولی از آنجایی که به سرعت به اول ژانویه 2020 نزدیک می‌شویم، حاشیه سود پالایشگاهی که انتظار می‌رفت، کاهش یافته است. طبق قوانین سازمان بین‌المللی کشتیرانی، از اول ژانویه 2020 تنها باید از سوخت دارای 0.5 درصد سولفور یا پایین‌تر از آن برای کشتی‌ها استفاده کرد. مگر اینکه کشتی‌ها از دستگاه‌های تصفیه سوخت استفاده کنند یعنی سیستمی که سولفور را از گاز تولید شده توسط کشتی‌ها پاک می‌کند . در این صورت می‌توانند از نفت سوخت سولفور بالا استفاده کنند.

 این ویژگی‌های جدید سوخت کشتی‌ها در کل زنجیره عرضه در صنعت کشتیرانی شوک ایجاد کرده است، از تولیدکنندگان نفت خام گرفته تا پالایشگاه‌ها، تاجران، حمل‌کننده‌های کالا، مشتریان نهایی و هر چیزی که در این کشتی‌ها معامله می‌شود. صنعت کشتیرانی 3.5 میلیون بشکه در روز نفت سوخت سولفور بالا مصرف می‌کند درحالی که پالایشگاه‌های سراسر جهان قرار است 1.5 میلیون بشکه در روز نفت سوخت سولفور پایین طبق این قوانین تولید کنند. هنوز هم کشتی‌هایی که تصفیه‌کننده سوخت نصب کرده‌اند به نفت سوخت سولفور بالا نیاز دارند و همچنین کشتی‌هایی که قصد دارند تقلب کرده و از این قوانین سرپیچی کنند. حدود یک میلیون بشکه در روز از تقاضای سوخت دریایی مربوط می‌شود به نفت گاز، نوعی میعانات متوسط شبیه به دیزل.

 آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماه سپتامبر خود از بازار نفت اعلام کرد که کند شدن تجارت بر تقاضای سوخت تاثیر منفی گذاشته است. این آژانس در ماه مارس پیش بینی کرد که در 2020، 200 هزار تا 300 هزار بشکه در روز کمبود نفت گاز وجود داشته باشد.

 

ارسال نظر