کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵۳۴

تامین سوخت مناطق زلزله‌زده به روال عادی ادامه دارد

ایرنا| سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: سوخت مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی به‌طور کامل تامین شده است.فاطمه کاهی، درباره سوخت‌رسانی به مناطق زلزله‌زده (بامداد روز جمعه) استان آذربایجان شرقی توضیح داد: سوخت کافی در منطقه وجود دارد و هیچ کمبودی به لحاظ تامین سوخت موردنیاز جایگاه‌ها و مردم وجود ندارد. هیچ کدام از تاسیسات و جایگاه‌های مناطق زلزله‌زده دچار آسیب نشده است. در نخستین دقایق وقوع زلزله، برخی جایگاه‌ها در شهرهای بزرگ با ازدحام برای سوخت‌گیری روبه‌رو شدند که هم‌اکنون اوضاع به حالت عادی بازگشته و سوخت‌رسانی به نحو مطلوب در تمامی جایگاه‌ها در حال انجام است.کاهی با تاکید بر اینکه سوخت مورد نیاز گرمایشی (نفت سفید) نیز به میزان کافی در شهریورماه به نقاط سخت‌گذر منطقه آذربایجان شرقی ارسال و ذخیره‌سازی شده، تصریح کرد: تعدادی نفتکش حامل نفت سفید نیز به صورت اضطراری در روستاهای زلزله زده مستقر شده‌اند تا در صورت نیاز، سوخت گرمایشی مورد نیاز مردم را تامین کنند.

تداوم صادرات گاز مایع ایران به چین

ایسنا| صادرات ال‌پی‌جی ایران به چین در نوامبر ادامه یافت اما تحت تاثیر تحریم‌های امریکا و فعالیت‌های تعمیراتی، در مقایسه با حدود ۱۲ محموله در ژوئن کاهش داشت.معامله‌گران برآورد کردند که محموله‌های ال‌پی‌جی ایران به مقصد چین در نوامبر بین هفت تا ۱۰ محموله بوده است. برخی از معامله‌گران نیز به پلاتس گفتند: شمار این محموله‌ها کمتر و شش تا هفت محموله بوده است در حالی که یک منبع آگاه دیگر گفت: شمار آنها از ۹ محموله فراتر نرفته است.منابع آگاه برآورد کردند که ایران برای صادرات در اکتبر ۱۰ محموله بارگیری کرده است. محموله‌های ال‌پی‌جی ایران معمولا ۴۴ هزار تن بوده و ترکیبی از پروپان و بوتان هستند.

ناکارآمدی وزارت نیرو در جلوگیری از آلودگی کارون

تسنیم| موضوع ساماندهی کارون بزرگ که با مشکلات بسیار کیفی ناشی از ورود فاضلاب‌های خام انسانی، پساب صنعتی، فاضلاب بیمارستانی، پساب کشاورزی و حوضچه‌های پرورش ماهی مواجه است، بارها و بارها در جلسات شورای عالی آب مطرح شده، اما تا امروز اقدامی عملی برای جلوگیری از ورود منابع آلاینده به کارون نشده است. «سیاست‌گذاری، تدوین ضوابط و جرایم در راستای جلوگیری از آلوده‌سازی منابع آب»، «نظارت بر حسن اجرای امور مطالعات، توسعه‌ای و بهره‌برداری از منابع آب کشور» و «سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تدوین سازوکارهای لازم به منظور مدیریت کمی و کیفی منابع آب» از وظایف حاکمیتی وزارت نیرو است.کم‌توجهی و تعلل در جلوگیری از آلوده شدن کارون درحالی است که در نقاط مختلف این رود بزرگ که منابع آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرها و روستاهای زیادی را تأمین می‌کند، شاهد ورود فاضلاب خام انسانی، فاضلاب بیمارستانی، پساب صنعتی، پساب کشاورزی و حوضچه‌های پرورش ماهی هستیم.افت کیفیت آب کارون و افزایش آلودگی و شوری آب این رودخانه که ناشی از جریان داشتن انواع و اقسام آلودگی‌ها در آن است، موضوع بسیار مهمی است.

فروش اجباری سهام آرامکو  به میلیاردرهای سعودی

ایسنا| عربستان سعودی، شهروندان ثروتمند این کشور را وادار کرده در رویداد عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو، سهام این شرکت نفتی را خریداری کنند.فوربس به نقل از منابع آگاه نوشت: شهروندان عربستان سعودی که از آنها خواسته شده است سهام آرامکو را خریداری کنند شامل خانواده ثروتمند العلیان که با آرامکو رابطه دارند و همچنین شاهزاده الولید بن طلال که در سال ۲۰۱۷ با دارایی ۱۸.۷ میلیارد دلار، چهل و پنجمین فرد ثروتمند دنیا شناخته شده بود، هستند.خانواده العلیان سرگرم بررسی سرمایه‌گذاری به ارزش صدها میلیون دلار در سهام آرامکو هستند. سایر سرمایه‌گذارانی که از آنها برای مشارکت در خرید سهام آرامکو دعوت شده است، شامل خانواده المجدوعی و طایفه الترکی هستند که هر دو منابع مالی قابل توجهی دارند. انتظار می‌رود این نام‌های بزرگ در آرامکو سرمایه‌گذاری داشته باشند.انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران کوچک‌تر هم سرمایه‌گذاری کنند حتی اگر لازم باشد از بانک‌ها وام ارزان بگیرند و شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه بانک‌ها هم تمایل کنند چنین وام‌هایی را عرضه کنند.

افت و خیزهای قیمت نفت

قیمت نفت که در روز پنج‌شنبه به‌دنبال امیدواری نسبت به پایان یافتن جنگ تجاری چین و امریکا افزایش یافت و به بشکه‌ای ۶۲ دلار رسیده بود، در معاملات روز گذشته (جمعه) با اندکی کاهش همراه شد. بر این اساس قیمت نفت خام در آخرین معاملات روز گذشته با ۸۰ صدم درصد کاهش به ۶۱ دلار و ۷۹ سنت رسید. گفتنی است که جنگ تجاری میان چین و امریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان موجب کاهش تقاضای نفت شده و این امر نگرانی‌هایی نسبت به عرضه بیش از اندازه نفت در سال ۲۰۲۰ به دنبال داشته است.

 

ارسال نظر