کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۳۵۵

بررسی انتقال آب دریا در شورای عالی آب

فارس| معاون اول رییس‌جمهور در چهلمین جلسه شورای عالی آب با تاکید بر مدیریت منابع آبی و برنامه‌ریزی برای تامین آب مورد نیاز کشور، گفت: تامین بخشی از آب مصرفی کشور از دریا باید در دستور کار شورای عالی آب باشد و این شورا با کمک رسانه‌ها و مراجع اجتماعی موثر فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه را انجام دهد. اسحاق جهانگیری با بیان اینکه همه سازمان‌ها و نهادها با محوریت شورای عالی آب موضوع انتقال آب دریا به مناطق مرکزی و کم‌آب کشور را به عنوان یک اولویت و مساله اساسی در نظر بگیرند، اظهار داشت: دستگاه‌های مختلف ملاحظات اجرای این دستور از جمله نحوه بهره‌برداری از آب دریا، نمک‌زدایی و مصرف بهینه آب شیرین شده را مورد بررسی دقیق قرار دهند و در صورت لزوم مصوبه مورد نیاز از مجلس شورای اسلامی نیز اخذ شود. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه سواحل جزو توسعه‌یافته‌ترین بخش‌های هر کشوری به شمار می‌رود، افزود: توسعه سواحل کشور در دولت‌ یازدهم و دوازدهم موضوعی حائز اهمیت بوده و اقدامات مناسبی به‌ویژه در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و سواحل مکران انجام شده است و تلاش گردیده تا با استفاده از آب دریا، فعالیت‌های اقتصادی و صنایع نیازمند آب در این مناطق رونق و توسعه پیدا کند. رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز در این جلسه با اشاره به میزان نزولات جوی در سال جاری و پیش‌بینی‌ها از میزان بارندگی، گزارشی از چگونگی تامین کسری آب شرب و صنعت برای 17 استان کشور از دریای عمان و خلیج فارس ارایه کرد.

پیش‌بینی بانک جهانی از نفت ۵۸ دلاری در ۲۰۲۰

بانک جهانی اعلام کرد: کند شدن سریع‌تر از حد انتظار رشد اقتصادی، بدترین تهدید برای دورنمای قیمت نفت است و متوسط قیمت نفت در سال 2020 به 58 دلار در هر بشکه می‌رسد. گزارش ماه اکتبر بانک جهانی از دورنمای بازارهای کالا نشان می‌دهد طبق آخرین پیش‌بینی‌ها، میانگین قیمت شاخص جهانی نفت خام برنت در 2019 معادل 60 دلار در هر بشکه خواهد بود که این میزان 6 دلار کمتر از دورنمای پیش‌بینی شده در ماه آوریل است. پیش‌بینی قیمت نفت برای 58 دلار در هر بشکه خواهد بود که این مقدار 7 دلار کمتر از دورنمای تعیین شده در شش ماه گذشته است.  بانک جهانی اعلام کرد: رشد مصرف نفت در حال حاضر همگام با کند شدن رشد اقتصاد، نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی آهسته‌تر شده است و در سال آینده افزایش ناچیزی خواهد داشت.  این نهاد بین‌المللی اعلام کرد: «کند شدن سریع‌تر از حد انتظار رشد اقتصادی بدترین تهدید برای دورنمای قیمت نفت است.» در این گزارش همچنین آمده است تاثیر منفی حمله به تاسیسات نفتی عربستان در ماه سپتامبر بسیار کوتاه‌مدت بود که دلیل آن بازگشت سریع عربستان به ظرفیت کامل تولید، افزایش منابع مختلف عرضه نفت مانند نفت شیل و کاهش تقاضا است.

952میلیون لیتر صرفه‌جویی در آب با تولید انرژی‌های نو

تولید انرژی‌های نو باعث شده بیش از یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران که از عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته و بیش از ۹۵۲ میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود. پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو اعلام کرد: تاکنون از منابع تجدیدپذیر چهار میلیارد و ۳۲۹ میلیون کیلووات ساعت، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار 2 میلیون و 974 هزار تن گاز گلخانه‌ای در کشور بکاهد. عملکرد نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ۴۷۶ میلیون کیلووات ساعت کاهش تلفات در شبکه برق را به همراه داشته و مانع انتشار ۱۸ هزار تن آلاینده‌های محلی شده است. اکنون ۳۷۷ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو به ۸۳۴ مگاوات رسیده و تاکنون ۱۱۵ نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و ۳۷ نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است. گفتنی است که ۴۱ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، ۳۶ درصد از نوع بادی، ۱۰ درصد از نوع برق‌آبی کوچک، ۲ درصد از نوع بازیافت حرارتی و توربین‌های انبساطی و یک درصد نیز از نوع زیست توده است.

 مصرف بنزین با کارت سوخت شخصی محدودیت ندارد

شرکت ملی نفت در واکنش به خبری مبنی بر آغاز بی‌سر و صدای سهمیه‌بندی سوخت در وزارت نفت اعلام کرد: هیچ‌گونه سهمیه‌بندی و محدودیتی در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی افراد اعمال نشده است. این شرکت اعلام کرد: در پی سوءاستفاده از کارت‌های سوخت شخصی در کشور به دلیل اختلاف قیمت قابل توجه با کشورهای همسایه، مجموعه دولت و وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، طرح الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی را از ۲۲ مردادماه سال ۹۸ اجرایی کرد و پس از آن به مرور در میزان سوخت‌گیری از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران محدودیت‌هایی را اعمال و اعلام کرد.  براین اساس برخی منابع اعلام کردند که سوخت‌گیری برای افراد دارای کارت به میزان ۲۰ لیتر محدود شده که شرکت ملی نفت این خبر را کذب دانست و اعلام کرد: هم‌اکنون هر فرد می‌تواند با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی در هر تراکنش ۶۰ لیتر سوخت‌گیری کند.

 

ارسال نظر