نفت ارزان به سود ایران

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۸۳

ایرنا| معاون اسبق وزیر نفت با اشاره به اینکه قیمت‌های پایین نفت باعث جذب سرمایه در میادین نفتی ایران می‌شود، ‌گفت: در این شرایط، رقیبانی که نفت گران تولید می‌کنند، نمی‌توانند وارد بازار شوند.

سیدمهدی حسینی تاکید کرد: ایران از نظر قراردادهای نفتی کمبودی ندارد و انواع قراردادها را در اختیار دارد. وی ‌افزود: اگر تحریم وجود نداشت، صنعت نفت ایران با استقبال خوب دنیا و شرکت‌های نفتی روبه‌رو می‌شد. همان‌گونه که پیش از این نیز قرارداد «بای بک» از ۲۰ سال قبل، کارنامه موفقی از خود به جا گذاشت و با همین قرارداد توسعه پارس جنوبی را آغاز کردیم و در سال ۸۴ توانستیم به تولید قطر برسیم. به گفته حسینی، با قرادادهای بای‌بک ۷۰۰ هزار نفت بشکه تولید نفت و ۴۰۰هزار بشکه میعانات گازی افزایش پیدا کرد و درآمدهای نفتی ۲۰ درصد تولید ناخالص کشور را تشکیل می‌داد.

وی ادامه داد: در دوره‌ای که قراردادهای بای‌بک عمل کردند، سالانه ۸ درصد رشد تولید ناخالص ملی داشتیم. معاون اسبق وزیر نفت با بیان اینکه بعد از تحریم‌ها و برجام در سال ۹۲ قراردادهای جدید نفتی طراحی شد، گفت: از آنجا که قراردادهای امتیازی و مشارکت در تولید با قوانین کشور مغایرت دارند، الگوی جدید قرارداد تدوین شد. وی افزود: قراردادهای امتیازی در کشورهای صنعتی جوابگوست زیرا نفت جای کوچکی در اقتصاد دارد و این کشورها نیازی به انتقال تکنولوژی ندارند. همچنین قراردادهای مشارکت در تولید در کشورهایی مورد اقبال است که ریسک اکتشاف بالا است و این در حالی است که در ایران ریسک اکتشاف پایین است و استفاده از این نوع قراداد منطقی نیست.

حسینی تاکید کرد: قراردادهای جدید نفتی یا همان ‌ای پی سی انعطاف دارد و اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری از میدان را پوشش می‌دهد.

 

 

ارسال نظر