دعوت از برزیل برای عضویت در اوپک

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۹۴
دعوت از برزیل برای عضویت در اوپک

گروه انرژی|

در حال حاضر نگرانی‌های رو به رشد نسبت به اقتصاد جهانی و کاهش تقاضای نفت مانع رشد قیمت نفت شده و آن را در محدوده 60 الی 62 دلار در هر بشکه ثابت نگه داشته است. چنین وضعیتی باعث جنب‌وجوش بیشتر تولیدکنندگان نفت در راستای حمایت از قیمت نفت شده است. با نزدیک‌تر شدن به نشست سالانه اوپک که حدود یک ماه دیگر (14 آذرماه) در وین برگزار می‌شود، تلاش کشورهای عضو این سازمان نیز بیشتر شده است. روز گذشته دو مورد از تکاپوهای عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان مشاهده شد و این کشور به صورت غیررسمی کشور برزیل را برای پیوستن به اوپک دعوت کرد و از زبان تیمیپره سیلوا، وزیر منابع نفتی نیجریه اعلام شد که عربستان آماده پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت به اعضای اوپک و غیراوپک است.

ژاییر بولسونارو، رییس‌جمهور برزیل اعلام کرد که عربستان سعودی به‌طور غیررسمی از برزیل دعوت کرده است که به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بپیوندد که این امر نشان‌دهنده اهمیت روزافزون جایگاه کشورهای امریکای لاتین به عنوان تولیدکنندگان نفت و همچنین چالش اوپک با میزان تأثیرگذاری بر بازارهای نفت خام است.

به گزارش بلومبرگ، رییس‌جمهور برزیل در حاشیه کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده که در ریاض برگزار شد، بیان کرد که وی روز چهارشنبه پس از برگزاری جلسات این هفته با مقامات ارشد سعودی از جمله محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان این دعوت را دریافت کرده است. بولسونارو اظهار کرد: «این نخستین گام برای اجرای این سیاست در برزیل است» و افزود که پیش از موافقت با پیوستن این کشور به اوپک باید با تیم اقتصادی و وزارت انرژی برزیل مشورت کند. وی در یک میزگرد در کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری برای آینده بیان کرد که برزیل مشتاق است که دعوت پیوستن به اوپک را بپذیرد.

کنفرانس سرمایه‌گذاری آینده عربستان که به داووس صحرا شهرت یافته است، برای نخستین‌بار در اکتبر سال 2017 برگزار شد. هدف عربستان از برگزاری سالانه این نشست، جذب سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ خارجی است.

اگر برزیل به اوپک بپیوندد، این کشور بعد از عربستان سعودی و عراق سومین تولیدکننده بزرگ نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خواهد شد. تولید روزافزون نفت در برزیل باعث پیچیده‌تر شدن و سخت‌تر شدن تلاش‌های اوپک برای افزایش قیمت نفت خام در مواجهه با رشد عرضه نفت شیل امریکا و تضعیف تقاضای جهانی نفت شده است.

بولسونارو گفت که ذخایر نفت برزیل از بسیاری از اعضای اوپک بیشتر است و برزیل و اوپک می‌توانند با هم «همکاری عالی» داشته باشند و به یکدیگر کمک کنند تا قیمت جهانی سوخت‌های فسیلی را تثبیت کنند. بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، برزیل روزانه 2 میلیون و 710 هزار بشکه نفت در سال 2018 تولید کرده و پیش‌بینی می‌شود که این کشور در سال جاری به‌طور میانگین 2 میلیون و 900 هزار بشکه در روز و نفت تولید کرده و در سال 2020 حجم تولید خود را به 3 میلیون و 220 هزار بشکه در روز برساند. آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد که برزیل در ماه آگوست امسال 220 هزار بشکه نفت بیشتر تولید کرد و حجم تولید خود را به روزانه 3 میلیون و 100 هزار بشکه رساند.

بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول از اوضاع اقتصادی کشورهای جهان، عربستان سعودی برای فرار از کسری بودجه نیازمند فروش نفت به مبلغ حدود 83 دلار در هر بشکه (شاخص برنت) است. این کشور برای افزایش قیمت نفت تلاش می‌کند. در همین راستا، گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی خود را آماده می‌کند که در نشست آتی اوپک که در روزهای پنجم و ششم دسامبر برگزار خواهد شد، پیشنهاد افزایش محدودیت تولید نفت را با اعضای اوپک و غیراوپک مطرح کند.

وزیر منابع نفتی نیجریه دیروز اعلام کرد عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی گفته کشورش آماده است کاهش تولید نفت به میزان بیشتر از سطحی که با سایر تولیدکنندگان توافق کرده است، انجام دهد.

به گزارش ایسنا، تیمیپره سیلوا، وزیر منابع نفتی نیجریه به تلویزیون بلومبرگ گفت: عبدالعزیز بن سلمان به من اطمینان داد که سعودی‌ها آماده هستند کاهش بیشتری در تولید نفت صورت دهند. با این حال وی درباره سطح جدید تولید در دیدار با وزیر نیجریه‌ای در ریاض گفت‌وگویی نداشت.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی سعودی SPA، دو طرف درباره بازارهای نفت، نقش اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت خارج از این گروه در هماهنگی تولید، دستیابی به ثبات بازارهای نفت و تهدیدها علیه تاسیسات نفتی به گفت‌وگو پرداختند.

سیلوا گفت: نیجریه به سهیمه تولید جدید خود پایبند است و در حال حاضر یک میلیون و 774 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند. وی گفت درباره پایبندی به محدودیت عرضه با کشورهای گابن، سودان جنوبی و آنگولا نیز صحبت کرده است. نیجریه با عربستان سعودی درباره تامین محصولات نفتی برای این کشور آفریقای جنوبی که در حال حاضر همه پالایشگاه‌هایش تولید ندارند نیز صحبت کرده است اما هنوز توافقی درباره حجم خرید وجود ندارد.

عربستان سعودی، سایر اعضای اوپک و تولیدکنندگانی مانند روسیه را برای تمدید مدت اجرای توافق محدودیت عرضه نفت تا پایان مارس سال ۲۰۲۰ ترغیب کرد. اوپک و متحدانش قرار است برای بازنگری سیاست تولید خود در دسامبر دیدار کنند و با نزدیک شدن به زمان این دیدار، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ممکن است در این دیدار تمدید پیمان فعلی محدودیت عرضه به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز یا کاهش بیشتر تولید نفت برای تقویت قیمت‌ها و با توجه به دورنمای تقاضای ضعیف‌تر مورد بررسی قرار گیرد، افزایش پیدا کرده است.

با این حال روسیه همچون دیدارهای قبلی اوپک پلاس، در آستانه دیدار دسامبر تمایلی به این موضوع نشان نمی‌دهد. پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت هنوز زود است درباره کاهش بیشتر تولید نفت صحبت شود زیرا مکانیزم کاهش تولید بدون محدودیت نیست.

طبق گزارش بانک ING، اوپک و متحدانش باید در دسامبر اقدامات بیشتری برای تقویت قیمت‌ها و پایین بردن سطح ذخایر انجام دهند اما مجاب کردن همه تولیدکنندگان، کار دشواری خواهد بود.

در حال حاضر قیمت نفت در محدوده 60 الی 62 دلار تثبیت شده است. روز گذشته قیمت نفت برنت 7 سنت یا 0.11 درصد رشد داشت و به 61 دلار و 66 سنت در هر بشکه رسید. قیمت شاخص نفتی دبلیوتی‌آی امریکا نیز با 18 سنت یا 0.32 درصد کاهش به 55 دلار و 36 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت پس از آنکه در روز 14 سپتامبر به دلیل حمله پهپادی حوثی‌های یمن به آرامکو عربستان، تولید نفت این کشور 5.7 میلیون بشکه در روز کاهش یافت، جهش 20 درصدی کرد و از 60 دلار و 22 سنت در هر بشکه به 71 دلار و 95 سنت در هر بشکه رسید. اما از آنجا که عربستان سعودی توانست تولید نفت خود را تا پایان ماه سپتامبر به سطح تولید عادی برساند، قیمت‌ها باز هم به زیر 60 دلار فروکش کرد و پس از آن کم‌کم در محدوده 60 الی 62 دلار تثبیت شد. بر اساس گزارش رویترز، دلیل تثبیت قیمت نفت، جنگ تجاری میان چین و امریکا است که به رشد اقتصادی در سراسر جهان لطمه زده است.

برایان گیلواری، مدیرعامل غول نفتی BP در مصاحبه با رویترز اظهار کرد قیمت‌های نفت حدود ۶۰ دلار در هر بشکه متعادل شده اما احتمالا در کوتاه‌مدت به دلیل مناقشات تجاری امریکا و چین به سطح پایین‌تری کاهش پیدا خواهد کرد.

اظهارات اخیر پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه نیز در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت هنوز زود است درباره کاهش بیشتر تولید نفت صحبت شود، قیمت‌های نفت را تحت فشار کاهشی بیشتری قرار داد.


پیش‌بینی  نگران‌کننده   تقاضای  نفت

 ایسنا|یکی از مدیران آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد بازارهای نفت در سال ۲۰۲۰ به دلیل افزایش تولید و ضعیف شدن رشد تقاضا، با مازاد عرضه مواجه خواهند شد. کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی در هفته انرژی بین‌المللی سنگاپور اظهار کرد: در سال ۲۰۲۰ بازارهای نفت به خوبی تامین خواهند بود. مگراین که زمانی اتفاقی روی دهد یا رشد تقاضا برای نفت بهبود پیدا کند وگرنه احتمالا شاهد مازاد عرضه خواهیم بود. آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه خود رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد. پیش بینی می‌شود تقاضا برای نفت ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ رشد کند.

ساداموری به شبکه CNBC گفت: نگرانی‌های اقتصادکلان جهانی مانند مناقشه تجاری امریکا و چین و تحولات پیرامون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مسائلی هستند که دورنمای بازار نفت را تیره کرده‌اند. اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه با هدف تقویت قیمت‌ها، از ژانویه تولیدشان را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کرده‌اند. با این حال عرضه نفت امسال از سوی کشورهای غیرعضو اوپک مانند امریکا افزایش پیدا کرده است. برزیل و نروژ نیز سال میلادی آینده نفت بیشتری تولید خواهند کرد. در این بین، تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ به دلیل رشد اقتصادی کندتر در نیمه اول سال، ضعیف بوده و رشد تقاضای هند کمتر از حد انتظار بود. بر اساس گزارش شبکه CNBC، عربستان سعودی در سپتامبر پس از حملاتی که به تاسیسات نفتی این کشور انجام گرفت، مجبور شد تولید نفت خود را به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که معادل حدود پنج درصد از تولید جهانی نفت بود. این مدیر آژانس بین‌المللی انرژی گفت: اگرچه پس از این حملات نگرانی‌هایی نسبت به امنیت عرضه به وجود آمده اما بهبود عرضه این کشور کاملا قابل توجه بوده است.

 

ارسال نظر