کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۲۱

تکذیب کم‌فروشی در جایگاه‌های سوخت

ایرنا| شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر کم‌فروشی در جایگاه‌های عرضه سوخت، اعلام کرد: کم‌فروشی در جایگاه‌های سوخت وجود ندارد و این خبر تکذیب می‌شود.در این اطلاعیه آمده است، به اطلاع هموطنان می‌رساند در پی انتشار برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر مشاهده کم‌فروشی در جایگاه‌های عرضه سوخت باتوجه به بازرسی‌ها و کنترل‌های انجام شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، هیچ‌گونه کم‌فروشی در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور گزارش نشده و تایید نمی‌شود.در ادامه این اطلاعیه آمده است، با توجه به کنترل و بازرسی مستمر جایگاه‌های عرضه و سوخت رسانی مطلوب در جایگاه‌ها، لازم است هموطنان از توجه به چنین شایعاتی و انتشار آن جدا خودداری کنید.

رشد ذخایر نفت امریکا

تسنیم| انتظار می‌رود ذخایر نفت خام امریکا هفته گذشته افزایش یافته باشد در حالی که ذخایر محصولات پالایش شده این کشور احتمالا کاهش یافته است.5 تحلیلگری که رویترز از آنها نظرسنجی کرده تخمین می‌زنند ذخایر نفت امریکا به‌طور متوسط حدود 700 هزار بشکه در روز در هفته منتهی به 25 اکتبر افزایش یافته باشد.ذخایر نفتی امریکا در هفته منتهی به هجدهم اکتبر 1.7 میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود در حالی که تحلیلگران انتظار داشتند 2.2 میلیون بشکه بالا رفته باشد. این نظرسنجی قبل از اعلام گزارش موسسه نفت امریکا که یک گروه صنعتی است و اداره اطلاعات انرژی امریکا صورت گرفت.تحلیلگران تخمین می‌زنند ذخایر بنزین امریکا احتمالا 2.3 میلیون بشکه در هفته گذشته کاهش یافته باشد. ذخایر میعانات گازی که شامل دیزل و نفت گرمایشی می‌شود هم 2.3 میلیون بشکه پایین آمده است.طبق این نظرسنجی، انتظار می‌رود نرخ بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها در هفته گذشته نسبت به 85.2 درصد کل ظرفیت در پایان هفته منتهی به 18 اکتبر، 0.7 درصد افزایش یافته باشد.

سرمایه‌گذاری نفتی روسیه در قطب شمال

شانا| وزارت انرژی روسیه اعلام کرد که پروژه نفتی این کشور در قطب شمال به رهبری شرکت روسنفت، به حدود ۱۰ تریلیون روبل (معادل ۱۵۷ میلیارد دلار) سرمایه نیاز دارد.به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه، اعلام کرد که پروژه نفتی وستوک که پروژه‌ای مشترک بین شرکت روسنفت روسیه و شرکت ایندیپندنت پترولیوم (آی‌پی‌سی) است، شامل چند میدان نفتی در حال تولید و چند میدان در آستانه تولید نیز خواهد شد.شرکت روسنفت امیدوار است سرمایه‌گذاران خارجی نیز در پروژه ووستوک اویل سرمایه‌گذاری کنند. این شرکت پیش‌بینی می‌کند این پروژه بتواند سالانه ۱۰۰ میلیون تن نفت در سال (معادل دو میلیون بشکه در روز) نفت تولید کند. پیش از این نیز یوری تروتنف، معاون نخست وزیر روسیه، اعلام کرده بود که دولت این کشور به‌طور کلی با اعطای معافیت‌های جدید مالیاتی برای توسعه تولید نفت در مناطق قطبی روسیه موافقت کرده است.

امریکا از روسیه LNG وارد می‌کند

ایسنا| با وجود اینکه امریکا یک صادرکننده بزرگ LNG است، اما از روسیه که رقیب ژئوپولیتیکی به شمار می‌رود LNG وارد می‌کند.سال گذشته که تقاضای بالایی در زمستان سرد امریکا وجود داشت، یک محموله LNG روسیه به بوستون رسید و قرار است به زودی یک کشتی با پرچم اسپانیا محموله گاز طبیعی مایع روسیه را به پورتوریکو تحویل دهد.طبق قانون ۱۹۲۰ جونز، کشتی‌هایی که محموله بین نقاط مختلف امریکا حمل می‌کنند باید در امریکا به ثبت رسیده باشند، همچنین ۷۵ درصد آنها تحت مالکیت امریکا باشد و حداقل ۷۵ درصد خدمه آنها امریکایی و کشتی هم ساخت امریکا باشد اما کشتی با چنین ویژگی‌هایی برای حمل LNG میان ایالات‌های مختلف امریکا وجود ندارد. از بیش از ۲۲۵ کشتی LNG در جهان، هیچ یک با قانون جونز انطباق ندارند. به این ترتیب کشتی‌های حامل LNG امریکا به کشورهای دوردستی مانند هند و ژاپن می‌روند اما نمی‌توانند در آب‌های بین دو قسمت امریکا تردد کنند.این وضعیت تا زمانی که قانون جونز تغییر داده نشود، به همین منوال خواهد ماند. این قانون عملا تضمین کرده که حمل LNG امریکا به پورتوریکو یا از طریق کشتی به قسمت‌های دیگر امریکا از نظر اقتصادی هرگز منطقی نباشد.

‌آخرین وضعیت بارش‌ها

تسنیم| با ثبت ۱۵.۴ میلیمتر بارش در ۳۵ روز ابتدایی سال آبی جاری، رشد ۵۳ درصدی در میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه به صورت متوسط در درازمدت (آمار ۵۱ ساله) به ثبت رسیده است.

بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از آغاز سال آبی جاری (اول مهر 98) تا پنجم آبان‌ماه (35 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 15.4 میلی‌متر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (10 میلی‌متر) 53 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (18.4 میلی‌متر) کاهشی 16 درصدی را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر