کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۸۳۳

احتمال سهمیه‌بندی بنزین در سال 99

ایرنا| عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: پیشنهاداتی برای افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده مطرح شده است. «جلال میرزایی» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه احتمال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در سال آینده وجود دارد، ادامه داد: البته بودجه در دولت در حال تدوین است و هنوز به مجلس نیامده تا درباره آن تصمیم‌گیری شود. وی افزود: با توجه به شرایط موجود به نظر نمی‌رسد تا پایان سال اتفاق جدیدی در حوزه بنزین روی دهد و احتمال سهمیه‌بندی در سال ۹۸ منتفی است. میرزایی تاکید کرد: البته بحث سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، موضوعی فراتر از کمیسیون انرژی است و باید در سطح کلان درباره آن تصمیم‌گیری شود. این نماینده مجلس در خصوص استفاده از کارت‌های سوخت شخصی نیز گفت: با توجه به شرایط موجود و ثبات قیمت بنزین، به نظر نمی‌رسد تا پایان سال تغییری در میزان استفاده از کارت سوخت شخصی به وجود‌ آید. استفاده از کارت‌های سوخت شخصی برای دریافت بنزین از ۲۰ مرداد امسال الزامی شده اما به دلایل مختلف از جمله نبود ابزار قیمتی و یکسان بودن قیمت بنزین، تمایلی برای استفاده از کارت‌های سوخت شخصی بین مردم وجود ندارد و سهم این کارت‌ها در روند سوخت‌گیری همچنان زیر ۱۵درصد است.

معافیت از تحریم میدان گازی فراسرزمینی ایران

ایسنا| وزارت خزانه‌داری امریکا مجوز شرکت «سریکا انرژی» برای اداره میدان Rhum در دریای شمال که شرکت ملی نفت ایران ۵۰ درصد در آن سهم دارد را به مدت دو سال دیگر تمدید کرد. معافیت صادره از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا به شرکت‌های امریکایی مانند تامین‌کنندگان خدمات میدان نفتی اجازه می‌دهد با وجود تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، در این میدان فعالیت کنند. معافیت یک ساله ابتدا در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ و پس از اعلام تحریم‌های امریکا علیه ایران اعلام شد و معافیت جدید تا ۲۸ فوریه سال ۲۰۲۱ اعتبار دارد. میچ فلگ، مدیرعامل شرکت «سریکا انرژی» اظهار کرد: میدان Rhum سومین میدان بزرگ تولیدکننده گاز در دریای شمال انگلیس در 3 ماهه دوم سال ۲۰۱۹ است. وی در بیانیه‌ای گفت: دریافت این مجوز و تضمین مربوط به آن، نتیجه فوق‌العاده‌ای است که از این دارایی ارزشمند انگلیسی حمایت می‌کند. بر اساس گزارش رویترز، سریکا ۵۰ درصد سهم در میدان Rhum دارد که سال میلادی گذشته از شرکت BP خریداری کرد. سهم ایران از درآمد این میدان در یک حساب امانی گذاشته می‌شود.

عربستان مطمئن‌ترین عرضه‌کننده نفت نیست

تسنیم| مدیرعامل شرکت نفت دولتی رزنفت روسیه پس از حملات پهپادی اخیر به قلب تاسیسات نفتی عربستان، نقش این کشور را به‌عنوان مطمئن‌ترین عرضه‌کننده نفت دنیا زیر سوال برده است. به گزارش اس‌پی‌گلوبال پلتس، حملات چهاردهم سپتامبر به تأسیسات پالایشی نفت در بقیق و خریص تولید نفت عربستان را 5.7 میلیون بشکه در روز کاهش داد که معادل نیمی از تولید عربستان و 5درصد عرضه جهانی نفت بود. ایگور سچین، مدیرعامل رزنفت در کنفرانسی در ورونا گفت: «رویدادهای اخیر نشان داد که غیر از ایران، ونزوئلا، لیبی، عراق و نیجریه می‌توان عربستان را هم در لیست عرضه‌کنندگان آسیب‌پذیر نفت قرارداد». سچین گفت توقف موقت تولید نفت عربستان نشان داد که قبول نقش این کشور به عنوان یک عرضه‌کننده 100 درصد مطمئن اغراق‌آمیز بوده است. وی افزود: «عملیات‌های موفقیت‌آمیز روسیه در سوریه برخی از تروریست‌ها را به کشورهای همسایه از جمله عراق رانده است یعنی جایی که احتمالا حملات اخیر به تاسیسات نفت و گاز عربستان از آن منشأ گرفته‌اند». وی اضافه کرد تاثیر این حمله‌ها دلیلی برای اغراق‌آمیز بودن نقش عربستان به عنوان یک عرضه‌کننده مطمئن نفت است. تورنکوئیست، مدیرعامل گانور گفت: «به نظر من این یک زنگ خطر برای کاهش اهمیت عربستان سعودی در دنیای نفت است».

همکاری نفتی روسیه و عربستان در آفریقا

ایسنا| شرکت لوک اویل روسیه سرگرم مذاکره با شرکت آرامکوی سعودی درباره پروژه‌های مشترک احتمالی خارج از روسیه و عربستان سعودی و احتمالا در نقاطی از آفریقاست. واگیت الکپروف، مدیرعامل شرکت لوک اویل در حاشیه نشست روسیه-آفریقا در سوچی گفت: ما به‌طور مداوم درباره فرصت‌های مشترک با سعودی‌ها از جمله علایق آنها در کشورهای ثالث در آفریقا مذاکره می‌کنیم اما این مذاکرات هم‌چنان در مرحله مطالعه و گفت‌وگو است. وی در ادامه افزود: این شرکت‌ها در حال حاضر سرگرم مذاکره درباره همکاری در ازبکستان نیستند. الکپروف همچنین اظهار کرد: لوک اویل به دنبال افزایش همکاری با شرکت انی در جمهوری کنگو است. اوایل امسال لوک اویل سهم ۲۵ درصدی در مجوز فراساحلی Marine XII جمهوری کنگو که انی اپراتور آن است و ۶۵ درصد سهم دارد را کسب کرد. شرکت ملی نفت کنگو نیز در این پروژه ۱۰ درصد سهم دارد. بر اساس گزارش پلاتس، لوک اویل سرگرم برنامه‌ریزی امضای توافق‌های جدید با شرکای آفریقایی در این نشست است.

 

ارسال نظر