آینده تریلیون دلاری در انتظار نیروی بادی فراساحلی

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۸۳۱

ایسنا|

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد نیروی بادی فراساحلی با کاهش شدید هزینه‌ها و بهبود فناوری که امکان بهره‌برداری بیشتر از منابع انرژی پاک را فراهم کرده است، می‌تواند به صنعتی به ارزش یک تریلیون دلار تبدیل شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد جایگزینی نیروهای تجدیدپذیر به جای سوخت فسیلی برای دستیابی به اهداف مقابله با افزایش گرمای جهانی حائز اهمیت است و توسعه نیروی بادی فراساحلی می‌تواند از تولید پنج تا 7 میلیارد تن دی اکسید کربن که بخش نیرو در سطح جهانی تولید می‌کند، جلوگیری کند.

این آژانس در مطالعاتی که آن را جامع‌ترین گزارش تهیه شده از نیروی بادی فراساحلی تا به امروز خواند، اعلام کرد نیروی تولید شده توسط توربین‌های بادی در دریا تنها ۰.۳ درصد از تولید جهانی برق را تشکیل می‌دهد. با این حال بر مبنای سیاست‌های فعلی و پیشنهادی، ظرفیت نیروی بادی فراساحلی تا دو دهه آینده ۱۵ برابر خواهد شد و این بخش را به صنعتی به ارزش یک تریلیون دلار تبدیل می‌کند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد: در دهه گذشته دو بخش مهم نوآوری‌های فناوری، با کاهش هزینه‌ها، تحولی را در سیستم انرژی ایجاد کرد که شامل انقلاب شیل و ظهور فوتوولتاییک خورشیدی بوده و نیروی بادی فراساحلی از این پتانسیل برخوردار است که با کاهش شدید هزینه، در کنار این دو قرار بگیرد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سال گذشته ساخت یک پروژه نیروی بادی فراساحلی به ظرفیت یک گیگاوات، بیش از 4 میلیارد دلار هزینه داشت اما این هزینه تا یک دهه آینده بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. در اروپا نیروی بادی فراساحلی از نظر هزینه به زودی از نیروگاه‌های گازسوز و فوتوولتاییک خورشیدی و نیروی بادی در خشکی، مقرون به صرفه‌تر خواهد شد و در چین تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند با نیروگاه‌های زغال سوز جدید رقابت کند. با این حال برای تحقق چنین پیش‌بینی، به سرمایه‌گذاریهای بزرگ و اقدامات سیاستی واقعی نیاز است.

بر اساس گزارش رویترز، نخستین توربین‌های بادی فراساحلی در سال ۱۹۹۱ در دانمارک نصب شد که سال گذشته ۱۵ درصد از برق خود را از طریق نیروی بادی فراساحلی تامین کرد.

انگلیس اکنون بزرگ‌ترین ظرفیت نیروی بادی فراساحلی را دارد اما این صنعت به خصوص در امریکا و کشورهای آسیایی از جمله تایوان و ژاپن رو به رشد است.

 

ارسال نظر