کاهش قیمت نفت تحت تأثیر رشد ذخایر نفت امریکا

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۰۰:۵۷:۲۴
کد خبر: ۱۵۵۷۴۵

ایسنا|

قیمت نفت پس از رشد بیش از یک درصدی در روز سه‌شنبه، تحت تاثیر آماری که رشد بیش از حد انتظار ذخایر نفت امریکا را نشان داد، معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی کاهش یافت.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۱ سنت یا ۰.۵۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۹ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت امریکا برای تحویل در دسامبر ۴۳ سنت یا ۰.۷۹ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۴ دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید. بهای قراردادهای نوامبر که روز سه‌شنبه منقضی شد، ۵۴ دلار و ۱۶ سنت بود. گزارش موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به ۱۸ اکتبر به میزان ۴.۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده و به ۴۳۷ میلیون بشکه رسیده است در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، رشد ذخایر به میزان ۲.۲ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. آمار رسمی تولید و ذخایر نفت امریکا بعدازظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی امریکا منتشر خواهد شد. عاملی که به افزایش قیمت‌های نفت در روز سه شنبه کمک کرد اظهارات منابع آگاه در اوپک بود که بر اساس آن، این گروه در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به رشد ضعیف تقاضای جهانی برای نفت، کاهش بیشتر تولید را بررسی خواهد کرد. روز چهارشنبه منابع آگاه در اوپک اعلام کردند این گروه با وجود پایبندی همه اعضا به پیمان فعلی، در نشست رسمی دسامبر خود کاهش بیشتر تولید را مورد بررسی قرار خواهد داد.

منظور منابع آگاه از همه، کشورهای عراق و نیجریه است که برای تولید بالاتر از سهمیه تعیین شده معروف هستند. اگرچه اوپک در ماه میلادی گذشته در پی مختل شدن عرضه نفت عربستان سعودی، با جهش نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید روبه‌رو شد اما عراق و نیجریه همچنان نتوانستند به‌طور کامل به توافق پایبند بمانند و تولیدشان بالاتر بود.

 سایر اعضای اوپک به خصوص عربستان سعودی تمایل ندارند به کاهش بیشتر تولید مبادرت کنند مگر اینکه عراق و نیجریه پایبندی خود به توافق را افزایش دهند. با این حال مقامات عالیرتبه اوپک پیش از این اعلام کرده‌اند که آماده‌اند این موضوع را بررسی کنند. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اظهار کرده که این گروه هر آنچه لازم باشد برای جلوگیری از رکود بازار انجام خواهد داد و اعضای اوپک تمایل دارند همه گزینه‌ها را بررسی کنند. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز اظهار کرده که وظیفه وی بررسی مازاد عرضه است. اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک در چارچوب گروهی معروف به اوپک پلاس با هدف تقویت بازار، از ابتدای ژانویه امسال توافقی را برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشتند. این توافق قرار است تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا شود و این تولیدکنندگان در دیدار رسمی که روزهای پنجم و ششم دسامبر برگزار می‌شود، به بررسی سیاست تولید خود خواهند پرداخت. یک منبع آگاه اوپک به رویترز گفت: در ماه دسامبر ما ضرورت کاهش بیشتر تولید برای سال میلادی آینده را بررسی خواهیم کرد اما اکنون هنوز زود است و اوضاع در نوامبر بیشتر روشن خواهد شد.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در نوامبر دیدار خواهد کرد و این کمیته احتمالا وضعیت تولید این دو عضو متخلف را دقیق‌تر بررسی خواهد کرد و یافته‌ها و توصیه‌های خود را به اوپک ارایه خواهد کرد تا در نشست اوپک پلاس که روزهای پنجم و ششم دسامبر برگزار می‌شود، به بحث گذاشته شود.

فشار شدیدی روی اوپک برای اقدام قاطع‌تری به منظور تقویت قیمت‌ها که حتی با وجود تنش‌ها در خاورمیانه تغییر قابل توجهی نداشتند و تحت تاثیر پیش‌بینی‌های منفی درباره تقاضای ضعیف هستند، وجود دارد. آژانس بین‌المللی انرژی و بسیاری از سازمان‌ها و تحلیلگران دیگر از جمله اوپک تحت تاثیر نشانه‌های کندی رشد اقتصادی و جنگ تجاری امریکا و چین، برآوردشان از رشد تقاضا برای نفت را امسال چندین بار تنزل داده‌اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عاملی که اوپک را تحت فشار مضاعفی قرار داده است، رشد تولید امریکا است که از ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز در ابتدای سال به ۱۲.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است اما هر گونه اقدام اوپک برای جبران رشد تولید نفت امریکا به قیمت از دست دادن سهم بازارش تمام خواهد شد.

اگر چه تولیدکنندگان در گروه اوپک پلاس موفق شده‌اند کف قیمتی را برای نفت ایجاد کنند اما نتوانستند قیمت‌ها را بالاتر ببرند. قیمت‌های نفت بزرگ‌ترین کاهش 3 ماهه را در سال میلادی جاری و بدترین عملکرد 3 ماهه را از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ داشتند که پس از صدور معافیت 6 ماهه امریکا به 8 مشتری بزرگ نفت ایران به میزان ۴۰درصد کاهش پیدا کرده بودند.

استفن اینس، استراتژیست بازار در شرکت اکسی تریدر در یادداشتی نوشت: روند صعودی قیمت‌های نفت که تحت تاثیر اقدامات اوپک بود، پس از گزارش موسسه امریکن پترولیوم درباره ذخایر نفت امریکا متوقف شد. کاهش بیشتر تولید بعید است علاج قطعی افت قیمت‌ها باشد. با این حال میزان مازاد عرضه‌ای که برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده است از سوی اوپک قابل مدیریت است. با این حال عربستان سعودی که بزرگ‌ترین عضو اوپک است، پیش از تعهد برای کاهش بیشتر تولید، مایل است در ابتدا به تقویت پایبندی اعضا به این پیمان متمرکز شود.

در این بین، معامله‌گران می‌گویند کاهش مناقشات تجاری میان چین و امریکا که بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان و بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت هستند، نیز به بهبود فضا در بازار نفت کمک کرده است.

لیی یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین اظهار کرده که چین و امریکا پیشرفتی در مذاکرات تجاری دوجانبه داشته‌اند و تا زمانی که دو طرف به یکدیگر احترام بگذارند، هیچ مشکلی نیست که حل نشود. یک روز پیش از آن دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، نسبت به توافق تجاری ابراز خوش‌بینی کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، واشنگتن و پکن تلاش می‌کنند فاز اول توافق تجاری را برای امضا در زمان دیدار روسای‌جمهور دو کشور در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه که در نوامبر در شیلی برگزار می‌شود، نهایی کنند.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: در کل به نظر می‌رسد نفت جهت قیمت مشخصی ندارد و قیمت‌ها فعلا به تعادل رسیده‌اند و منتظر تحولات در عرصه مسائل تجاری و نتیجه نشست اوپک پلاس هستند.

 

ارسال نظر