رشد مصرف برق ساختمانی جهان زیر سایه افزایش رفاه

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۶۵۹
رشد مصرف برق ساختمانی جهان زیر سایه افزایش رفاه

گروه انرژی| فرداد احمدی|

اداره اطلاعات انرژی امریکا در آخرین گزارش خود پیش‌بینی می‌کند که افزایش سطح کیفی زندگی، رشد استفاده از وسایل و تجهیزات برقی و دسترسی بیشتر به برق در کشورهای غیر عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، به خصوص چین و هند، موجب می‌شود که تا سال 2050 مصرف جهانی برق در بخش ساختمان سالانه 1.3 درصد رشد کند. این گزارش نشان می‌دهد که در حالی که بهبود عملکرد وسایل برقی شخصی و مورد استفاده در ساختمان‌ها در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، سرعت رشد مصرف سرانه برق در این کشورها را کند کرده و در حدود سالانه 0.6 درصد رشد محدود می‌کند، کشورهای غیر عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نزدیک به 5 برابر این رقم رشد در مصرف سرانه را تجربه خواهند کرد و در مجموع حدود 2.5 درصد در هر سال بر مصرف برق سرانه آنها افزوده خواهد شد. هند با 5.3 درصد رشد سرانه پیشتاز رشد سرانه مصرف برق جهانی و چین با 3.6 درصد رشد سرانه در رتبه دوم خواهند بود، با این حال اندازه رشد مصرف برق چین از هند بیشتر بوده و تا سال 2050، این کشور به تنهایی بیش از یک پنجم مصرف برق در ساختمان‌های جهان را به خود اختصاص دهد.

بر اساس ارزیابی‌ها در سال 2018، انرژی مورد استفاده در بخش ساختمان که شامل بخش‌های مسکونی و تجاری می‌شود، 20 درصد از مصرف جهانی انرژی را به خود اختصاص داده است. اداره اطلاعات انرژی امریکا (EIA) در گزارش سال 2019 مرجع چشم‌انداز بین‌المللی انرژی (IEO2019)، پیش‌بینی می‌کند که از سال 2018 تا سال 2050، میزان مصرف جهانی انرژی در ساختمان‌ها به‌طور متوسط 1.3 درصد در هر سال رشد خواهد کرد. اداره اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی می‌کند که در کشورهایی که عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) نیستند (کشورهای غیرعضو OECD)، مصرف برق در ساختمان‌ها افزایش یافته و بیش از 2 درصد یا حدود 5 برابر رشد مصرف برق ساختمانی در کشورهای عضو OECD رشد خواهند کرد.

برق به عنوان منبع اصلی انرژی برای روشنایی، خنک کردن هوا، ابزار و تجهیزات، دارای سریع‌ترین رشد در میان منابع تأمین انرژی ساختمان‌های مسکونی و تجاری است. اداره اطلاعات انرژی امریکا انتظار دارد که افزایش جمعیت و همچنین افزایش استانداردهای زندگی در کشورهای غیر عضو در OECD، منجر به رشد تقاضای وسایل مصرف‌کننده برق و وسایل شخصی شود. این اداره انتظار دارد که در سال‌های نخست دهه 2020، کل مصرف برق در ساختمان‌های کشورهای غیر عضو OECD از مصرف برق در کشورهای عضو OECD پیشی بگیرد. تا سال 2050، ساختمان‌ها در کشورهای غیر عضو OECD در مجموع حدود 2 برابر بیشتر از ساختمان‌ها در کشورهای عضو OECD برق مصرف خواهند کرد.

در گزارش سال 2019 مرجع چشم‌انداز بین‌المللی انرژی (IEO2019)، پیش‌بینی شده است که مقدار خالص مصرف برق ساختمان‌ها در چین بیش از هر کشور دیگری افزایش خواهد یافت، اما پیش‌بینی می‌شود که هند سریع‌ترین رشد مصرف برق ساختمانی را طی سال‌های 2018 تا 2050 تجربه خواهد کرد.

اداره اطلاعات انرژی امریکا انتظار دارد که تا سال 2030، میزان استفاده از برق توسط ساختمان‌ها در چین از میزان آن در ایالات متحده فراتر رود. همچنین انتظار می‌رود که تا سال 2050، ساختمان‌های چین بیش از یک پنجم مصرف برق در ساختمان‌های جهان را به خود اختصاص دهند.

از آنجا که در اقتصادهای نوظهور با رشد شهرنشینی، افزایش درآمد و دسترسی به برق، کیفیت زندگی بهبود می‌یابد، اداره اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی می‌کند که سهم برق از کل مصرف انرژی ساختمان‌ها در کشورهای غیر عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تقریبأ دو برابر خواهد شد و از 21 درصد در سال 2018 به 38 درصد در سال 2050 خواهد رسید. در مقابل، سهم برق از مصرف انرژی ساختمانی در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از 24 درصد در سال 2018 به 21 درصد در سال 2050 کاهش خواهد یافت.

سرانه مصرف برق ساختمان‌ها در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه بین سال‌های 2018 تا 2050، سالانه 0.6 درصد رشد خواهد کرد. این رشد نسبتأ کند ناشی از انجام اصلاحات در نظام‌نامه ساختمانی کشورها و بهبود عملکرد وسایل و تجهیزات برقی خواهد بود. سرانه مصرف برق ساختمانی در کشورهای عضو OECD، با وجود سرعت رشد آهسته‌تر آنها به نسبت کشورهای غیر عضو OECD همچنان بالاتر از این کشورها باقی خواهد ماند، زیرا در کشورهای عضو OECD تقاضا برای خدمات انرژی‌بر مانند خنک‌کننده‌های هوا افزایش می‌یابند.

در کشورهای غیر عضو OECD، گزارش سال 2019 مرجع چشم‌انداز بین‌المللی انرژی (IEO2019) پیش‌بینی می‌کند که سرانه مصرف انرژی ساختمانی 2.5 درصد در هر سال رشد می‌کند، چون دسترسی به انرژی و استانداردهای زندگی رشد کرده و منجر به افزایش استفاده از وسایل و تجهیزات برقی پرمصرف می‌شود.

این روند به ویژه در هند و چین مشهود است و اداره اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی می‌کند که بین سال‌های 2018 و 2050، به‌طور میانگین سرانه مصرف انرژی بخش ساختمانی در هند 5.3 درصد در هر سال و در چین 3.6 درصد در هر سال رشد کند.

بر اساس گزارش ماهانه ماه اکتبر اوپک، هند در سال 2020 رشد اقتصادی 6.7 درصدی را تجربه خواهد کرد و اقتصاد چین نیز 5.9 درصد رشد خواهد کرد. این در حالی است که در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، ایالات متحده 1.8 درصد، ژاپن 0.3 درصد و منطقه اقتصادی یورو نیز 1.1 درصد رشد را در سال 2020 خواهند داشت. اقتصاد هند و چین در حالی سریع‌ترین رشد را به نسبت سایر کشورهای جهان تجربه می‌کنند که جمعیت این دو کشور به تنهایی یک سوم جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد. افزایش اندازه اقتصاد این دو کشور به معنای توسعه رفاه و دسترسی شهروندانشان به منابع بیشتر است و این امر در بخش برق به عنوان یکی از صنایع زیربنایی، خود را با رشد مصرف؛ به‌خصوص در بخش خانگی و ساختمانی نشان می‌دهد.

Taadol-07

ارسال نظر