کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۴۸۹

مهار آتش‌سوزی در پالایشگاه آبادان

تسنیم| آتش‌سوزی در کانال هدایت مواد زائد نفتی پالایشگاه آبادان مهار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان کانال هدایت‌کننده مواد زائد نفتی پالایشگاه آبادان دیروز به دلیل نامعلومی دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش آتش نشانی پالایشگاه، آتش مهار و از سرایت به دیگر واحدها جلوگیری شد. این آتش سوزی در زمان پنج دقیقه مهار شد و در این حادثه آسیب دیدگی جدی گزارش نشد. واحد ایمنی پالایشگاه آبادان در حال بررسی علت این حادثه هستند. این آتش‌سوزی وقفه‌ای در فعالیت و تولید پالایشگاه نفت آبادان ایجاد نکرده است. روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در این پالایشگاه به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود. پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌‌های نفتی، گوگرد، نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندر امام) تولید می‌کند.  ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگ‌ترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به‌شمار می‌رفت.

اولویت وزارت نفت برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان

شانا| مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان را از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت نفت اعلام کرد و گفت: گازرسانی به سیستان و بلوچستان سبب فراهم‌شدن زیرساخت‌ها برای فعال‌سازی تنها بندر اقیانوسی کشور می‌شود. بهرام صلواتی، خدمت به مردم غیور استان سیستان‌وبلوچستان را مایه افتخار و مباهات صنعت گاز توصیف کرد و گفت: گازرسانی به استان سیستان‌وبلوچستان از اولویت‌های اساسی وزارت نفت است که سبب رشد اقتصادی و اجتماعی منطقه می‌شود. وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای دولت برای ایجاد رونق اقتصادی و زیرساخت‌های صنعتی در مناطق چابهار، مکران و کنارک یادآور شد: ما با گازرسانی بهنگام به این مناطق می‌توانیم نقشی بسزا در شکل‌گیری زیرساخت‌های مورد نیاز منطقه ایفا کنیم تا با رونق فعالیت‌های اقتصادی در جنوب شرق کشور، گامی اساسی برای فعال‌سازی تنها بندر اقیانوسی کشور برداشته شود.

انگیزه روسیه برای نقض اوپک پلاس

ایرنا| وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: حمله پهپادها به مراکز نفتی عربستان سعودی باعث نقض اوپک پلاس شد چرا که کشورهای عضو از تعهدات خود فراتر رفتند. «الکساندر نوواک» روز یک‌شنبه در جمع خبرنگاران در بلگراد اظهار داشت: روسیه ۹۰ درصد شرایط توافق اوپک پلاس را در ماه سپتامبر اجرا کرد. وی افزود: در مجموع کشورهای عضو اوپک و تولید‌کنندگان غیراوپکی بیش از تعهدات خود در چارچوب اوپک پلاس اقدام کردند که علت آن کاهش تولید نفت عربستان سعودی به خاطر حمله به مراکز نفتی این کشور بود. نوواک در ادامه سخنان خود گفت که افزایش تولید کنسانتره گازی باعث شد که روسیه نتواند در ماه سپتامبر به صورت کامل توافق با اوپک پلاس را اجرا کند. وزیر انرژی روسیه خاطرنشان کرد: روسیه سعی دارد قرارداد اوپک پلاس را در ماه اکتبر (ماه جاری میلادی) به صورت کامل اجرا کند. روسیه روزانه ۱۱ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و جزو کشورهای پیشرو در تولید نفت به حساب می‌آید.

حذف گوگرد از روغن پایه با نانو

ایسنا| با امضای قراردادی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی از دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان در گوگردگیری از روغن پایه و لوبکات تولید شده در شرکت‌های فعال در صنعت نفت استفاده می‌شود. قرارداد همکاری میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی به منظور حذف گوگرد از روغن پایه با کمک فناوری نانو به امضا رسید. بر اساس این قرارداد تکنیک استفاده شده در این زمینه باید توانایی تولید محصول با مشخصات تکرارپذیر برای یک خوراک مشخص را داشته باشد. علاوه بر آن طرفین متعهد شدند که کیفیت محصول تولیدی باید به تایید شرکت بهره‌بردار برسد. شرکت بهره‌بردار اولین تولیدکننده روغن روانکار در کشور و اولین شرکت بورسی ایران است و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت حذف گوگرد از روغن پایه اقدام کرده است. کاهش گوگرد از روغن پایه علاوه بر حفظ جایگاه محصولات در عرصه تجارت جهانی و بین‌المللی منجر به افزایش کیفیت روغن پایه خواهد شد. از طرفی رنگ روشن و شفاف این محصول با استفاده از فناوری نانو می‌تواند باعث جلب مشتری بیشتر شود؛ این در حالی است که خواص روغن‌ها نیز ارتقا می‌یابد.

افزایش پالایش نفت چین

شانا| اداره ملی آمار چین اعلام کرد که پالایش نفت این کشور در ماه سپتامبر امسال بیش از ۹ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، اداره ملی آمار چین اعلام کرد که پالایش نفت خام در پالایشگاه‌های این کشور در ماه سپتامبر امسال به ۵۶ میلیون و ۴۹۰ هزار بشکه در روز رسیده که ۹.۴ درصد بیشتر از پارسال است. پالایش نفت در پالایشگاه‌های این کشور در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی با ۶.۲ درصد افزایش به ۴۸۰ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه در روز رسید.

 

ارسال نظر