کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۳۰۹

محدودیت ۲۵۰ لیتری کارت سوخت

ایرنا|مدیربرنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: سقف ماهانه دریافت بنزین با کارت سوخت شخصی ۲۵۰ لیتر است که این محدودیت پیش از این نیز اعمال می‌شد.بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، «شهرام رضایی» با تکذیب سهمیه‌بندی سوخت گفت: سیستم سامانه هوشمند سوخت طوری طراحی شده که عددی با عنوان سوخت‌گیری ماهانه ثبت می‌شود که بر اساس سابقه این عدد ۲۵۰ لیتر است. وی ادامه داد: از جمع ۲۲ میلیون کارتی که سوخت‌گیری می‌کنند تنها هزار کارت به این اعداد رسیده‌اند. رضایی افزود: سقف سهمیه‌ای در کارت شخصی وجود ندارد و اگر افراد در مصرف ماهانه خود به ۲۵۰ لیتر برسند کماکان کارت جایگاهداران برای ادامه سوختگیری وجود دارد و محدودیتی تعیین نشده است. وی اظهار داشت: با آغاز ماه جدید، کارت این یک هزار نفر دوباره ۲۵۰ لیتر شارژ خواهد شد. الزامی شدن استفاده از کارت سوخت شخصی از ۲۰ مرداد آغاز شده اما همچنان ۱۵ درصد از مردم از کارت شخصی خود استفاده می‌کنند.

اصلاح قیمت انرژی در گرو اجماع مجلسی‌ها

ایسنا|رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی دولت را برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، دارای اختیار قانونی دانست. غلامرضا تاجگردون با بیان اینکه «سناریوهای زیادی در مورد نحوه پرداخت یارانه و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی وجود دارد»، گفت: دولت اختیار دارد اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد اما آنچه دولت مد نظر دارد این است که اجماعی در مورد این تصمیمات وجود داشته باشد. وی افزود: سناریوی تغییر قیمت حامل‌های انرژی وجود دارد و اینکه بعد از تغییر قیمت، منابع صرف چه چیزی شود؟ در این باره اجماع نظر وجود دارد که هر چقدر قیمت‌ها افزایش یابد، درآمد حاصله صرف معیشت مردم شود ولی اینکه با چه سناریویی این اتفاق بیفتد و اینکه آیا این کار انجام می‌شود یا نه روشن نیست. وی با تاکید بر اینکه «نمایندگان در شرایط کنونی اجماع نظری بر سر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی ندارند»، یادآور شد: باید ببینیم تا زمان ارایه لایحه بودجه شرایط چگونه است؟ آیا کنترل تورم داریم یا نه؟ آیا بهتر می‌شود؟ و درآمدهای دولت چه وضعیتی دارد تا متناسب با آن تصمیم بگیریم. تاجگردون اضافه کرد: به هر حال در این باره باید اجماع نظر وجود داشته باشد و دولت قانونا اختیار دارد که اصلاحات لازم را انجام دهد.

کشف نفت و گاز در نروژ

تسنیم|به گزارش بیزینس تایمز، شرکت خدمات میادین نفتی رکس اینترنشنال روز چهارشنبه اعلام کرد از حفاری در دریای نروژ ذخایر نفت و گاز کشف کرده است. طبق تخمین‌های اولیه شرکت دولتی نفت و گاز PGNiG، اپراتور این حفاری، معادل‌های نفتی قابل بازیابی این اکتشاف به حدود 3 تا 6 میلیون مترمکعب برابر با 19 تا 38 میلیون بشکه می‌رسد. به گفته شرکت رکس، این چاه‌ها اولین و دومین چاه‌هایی هستند که که طبق مجوز این اپراتور حفاری شده‌اند. این چاه‌ها در منطقه مرکزی دریای تروژ حدود 5 کیلومتری جنوب ذخایر شناور اسکاروFPSO و 210 کیلومتری شمال غرب شهر برونویساند نروژ قرار دارند. شرکت رکس اعلام کرد هدف از این اکتشاف اثبات وجود نفت در لایه‌های پایینی و متوسطه صخره‌های ذخیره ژوراسیک این منطقه بوده است. امکان دارد این میدان نفتی تازه اکتشاف شده به تاسیسات اسکارو متصل شود.

پیش‌بینی رکورد تازه در نفت شیل امریکا

شانا|دولت امریکا پیش‌بینی کرد که ماه نوامبر امسال تولید نفت از 7 منطقه تولید نفت شیل در این کشور به حدود ۹ میلیون بشکه در روز برسد. به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، اداره اطلاعات انرژی امریکا روز سه‌شنبه، ۲۳ مهرماه اعلام کرد تولید نفت از 7 منطقه تولید نفت شیل در این کشور در ماه نوامبر امسال با ۵۸ هزار بشکه افزایش به رقم بی‌سابقه ۸ میلیون و ۹۷۱ هزار بشکه در روز می‌رسد. این اداره همچنین پیش‌بینی کرده است که تولید گاز امریکا در ماه نوامبر امسال به رقم بی‌سابقه ۸۴ میلیارد فوت مکعب در روز برسد. این اداره همچنین اعلام کرد که در ماه سپتامبر امسال در بزرگ‌ترین مناطق تولید نفت شیل امریکا، شرکت‌های حفاری هزار و ۱۸۴ چاه حفر کردند که کمترین رقم از ماه فوریه سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون است.

پاییزی پر آب پیش‌رو است؟

تسنیم|بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از آغاز سال آبی جاری (اول مهر 98) تا بیست و دوم مهرماه (22 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 5.3 میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت

(4.8 میلی‌متر) 10 درصد رشد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (7.8 میلی‌متر) کاهشی 33درصدی را نشان می‌دهد. اگرچه در 22 روز ابتدایی سال آبی جاری، در حوضه‌های آبریز دریای خزر و قر‌ه‌قوم، با افت بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت و مدت مشابه سال قبل مواجه‌ایم اما در حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان همچنین مرزی شرق، رشد قابل توجهی در بارش‌ها را شاهد هستیم.

 

ارسال نظر