کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۱۸

فشار نرخ کشتیرانی بر دوش بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا

تسنیم| سینوپک، بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا قصد دارد واردات نفت خام را در ماه دسامبر پس از افزایش نرخ جهانی کشتیرانی کاهش دهد. این افزایش قیمت حاشیه‌ سود پالایشگاهی را پایین آورده است.به گزارش رویترز، سینوپک در حال بررسی میزان این کاهش واردات است و همچنین باید در مورد انتخاب محموله‌هایی که از امریکا، اروپا، آفریقا و خاورمیانه در دسامبر به چین می‌رسند تصمیم بگیرد.این پالایشگاه اعلام کرد: «این محموله‌ها خریداری شده‌اند بنابراین هنوز مطمئن نیستیم آیا می‌توانیم مقدار آنها را مخصوصاً در محموله‌های دور دست پایین بیاوریم».هزینه حمل نفت خام با کشتی به آسیا طی دو هفته گذشته پس از توقف استفاده از تقریبا 300 نفتکش از ترس نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا افزایش یافته است.تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا 3 درصد کل ناوگان نفتکش‌های جهان را از بازار خارج کرده و نرخ کشتیرانی را برای حمل نفت مخصوصاً به آسیا افزایش داده است.شرکت‌های سینوپک، ترافیگورای سویس، ایکویینر و اکسون موبیل 250 نفتکش مخصوص نفت خام و محصولات نفتی را که در سال گذشته نفت ونزوئلا را حمل کرده بودند، رد کردند.

تحریم اروپا علیه ترکیه برای نفت قبرس

شانا| اتحادیه اروپا برای تدوین تحریم‌ها علیه ترکیه به دلیل حفاری نفت و گاز در اطراف جزیره قبرس، به توافق رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز از لوکزامبورگ، دولت‌های عضو اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه، ۲۲ مهرماه) توافق کردند فهرستی از تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه به دلیل انجام عملیات حفاری برای اکتشاف نفت و گاز در آب‌های اطراف جزیره قبرس تدوین کنند.  با این همه، این تحریم‌های به شکل فوری در بر دارنده نام اشخاص نخواهد بود. وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، توافق کردند چارچوب یک سازوکار برای تدابیر محدود‌کننده علیه اشخاص حقیقی و حقوقی مسوول، به دلیل دخالت در فعالیت‌های حفاری غیرقانونی برای اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه، برقرار شود. در مرحله بعد، سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید نام اشخاصی که مورد تحریم قرار می‌گیرند را پیشنهاد دهد.

آخرین وضعیت بارش‌ها

تسنیم| با ثبت ۵ میلی‌متر بارش در ۲۱ روز ابتدایی سال آبی جاری، رشدی ۱۰ درصدی در میزان بارش‌های کشور نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت به‌ثبت رسیده است.بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از آغاز سال آبی جاری (اول مهر 98) تا بیست و یکم مهرماه (21 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 5 میلی‌متر است.این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (4.5 میلی‌متر) 10 درصد رشد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (17 میلی‌متر) کاهشی 29درصدی را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر