مشارکت مردم در سود پروژه‌های نفتی از طریق بورس

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۱۶

ایلنا| مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: در 8 ماه گذشته 8 هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه برای پروژه‌های نفتی تامین مالی کرده‌ایم. مسعود کرباسیان اشاره به تامین مالی پروژه‌های نفتی از طریق بازار سرمایه اظهار داشت: برای اجرای پروژه‌های مالی نیاز به منابع مالی داریم و در تامین این منابع نباید فقط به منابع دولتی تکیه داشت و می‌توان از منابع مالی مردمی هم در اجرای پروژه‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نفت ثروت عمومی است و مردم حق دارند در سود آن شریک باشند، ادامه داد: سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی می‌تواند امنیت مالی برای سرمایه‌های مردم ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به مزیت هدایت نقدینگی‌ها به سمت پروژه‌های نفتی گفت: اگر نقدینگی از این طریق به سمت تولید و توسعه هدایت شود به مراتب بهتر از این است که به سمت مسیرهای تورم زا برود.کرباسیان در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان از بورس برای پروژه‌های نفتی تامین مالی شده است، اظهار داشت: برای پروژه‌های EPC و EPD حداقل سه هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین کرده‌ایم و اخیرا هم تامین مالی هزار و 500 میلیارد تومانی و دو هفته گذشته هم تامین مالی 500 میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: هر چند که بحث تامین مالی از طریق بورس بحث جدیدی نیست اما از یک سال گذشته بطور جدی این موضوع را دنبال کرده‌ایم و در مجموع در 8 ماه گذشته 8 هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه برای پروژه‌های نفتی تامین مالی کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه این ثروت خدادادی منابع پولی عظیمی را در اختیار کشور و مردم می‌گذارد، گفت: خوش‌بختانه امروز با توجه به توانمندی‌های داخلی و با تکیه به توان پیمانکاری کشور می‌توانیم با تامین مالی‌های داخلی پروژه‌های نفتی را به اجرا برسانیم و اجازه نمی‌دهیم در این شرایط چرخ تولید نفت متوقف بماند. کرباسیان با اشاره به موضوع مشارکت‌های مردمی در پروژه‌های نفتی از طریق انتشار انواع اوراق ادامه داد: انواع اوراق هم وارد پروژه‌های نفتی می‌شود و توان ارایه تضامین لازم را برای انجام این اقدام داریم.

کرباسیان با اشاره به جذب نقدینگی‌های موجود در جامعه و نقدینگی و سرمایه‌های خرد مردمی به پروژه‌های نفتی گفت: در این زمین بورس با امکان اوراق قابل مبادله به کمک ما آمده است و می‌توانیم انواع اوراق مشارکتی، صندوق پروژه، منفعت و سلف نسبت به تامین مالی‌های مورد نیاز اقدام کنیم و در این راستا در حال مذاکره با بانک‌ها برای انتشار این اوراق هستیم.

وی با اشاره به سرعت بخشیدن به پروژه‌های نفتی با انتشار انواع اوراق اظهار داشت: یکی از گزینه‌ها این است که متناسب با پیشرفت فیزیکی کار اوراق مورد نظر را منتشر کنیم که این خود باعث سرعت پیشرفت کار می‌شود.

 

ارسال نظر