سرنوشت نسخه اوپک برای بیماری نفتی بازار

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۱۵
سرنوشت نسخه اوپک برای بیماری نفتی بازار

گروه انرژی|

نگرانی‌های تولیدکنندگان نفت نسبت به وضعیت بازار که احتمالأ با کاهش تقاضا برای نفت در سال 2020 روبرو خواهد بود، ناظران را مشتاق به آگاهی از تصمیم سازمان اوپک و متحدان غیراوپکی آن درباره سطح تولید در سال آینده کرده است. هر چه به نشست رسمی اعضای اوپک و متحدانش در 14 و 15 آذرماه نزدیک‌تر می‌شویم، گمانه‌زنی‌ها درباره تصمیمات این گروه برای بازار نفت بیشتر می‌شود. سخنان محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک درباره تعهد تولیدکنندگان نفت عضو اوپک به ثبات بازار و همچنین تاکید او بر احتمال گفت‌وگوی اعضای اوپک پلاس درباره توافق برای کاهش تولید بیشتر در نشست آتی اعضای این توافق نشان می‌دهد که نگاه مسلط بر اوپک خواهان کاهش بیشتر تولید نفت و افزایش قیمت‌ها است. اما سخنان الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که روز دوشنبه در ریاض عنوان کرد هیچ مذاکره‌ای برای تغییر در توافق جهانی کاهش تولید نفت میان اوپک و متحدانش در جریان نیست، بیانگر آن است که روسیه ترجیح می‌دهد با قیمت‌های کنونی کنار آمده و کاهش بیشتر تولید و واگذاری حجم بازار به شرکت‌های امریکایی را در دستور کار خود قرار ندهد.

دیروز محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک که در مجمع انرژی هند در دهلی نو حضور داشت، اعلام کرد این گروه و سایر تولیدکنندگان نفت با وجود نشانه‌های منفی از رشد تقاضا، متعهد هستند ثبات بازار نفت را فراتر از سال ۲۰۲۰ حفظ کنند. بارکیندو گفت: ثبات در بازار نفت پس از سال ۲۰۲۰ حفظ خواهد شد و همه تولیدکنندگان به حفظ ثبات بازار متعهد هستند.

وی با اذعان به اینکه کندی رشد تقاضا برای نفت بر دیدگاه‌های منفی در بازار نفت صحه گذاشته است، خاطرنشان کرد که عوامل بنیادین، محدود شدن عرضه بازار نفت را نشان می‌دهند. بازار فیزیکی نفت محدود شده که به معنای مطلوب بودن عوامل بنیادین است.

با وجود بازبینی اوپک در دورنمای تقاضا برای نفت و بالا بردن نرخ مورد پیش‌بینی خود برای امسال و سال آینده، دبیرکل اوپک هفته گذشته اظهار کرده بود اوپک، روسیه و سایر متحدانشان بررسی گزینه کاهش بیشتر تولید در دیدار رسمی خود که روزهای پنجم و ششم دسامبر در وین برگزار می‌شود را منتفی نکرده‌اند. این در حالی است که گروه اوپک پلاس هم‌اکنون تعهد بیش از 200 درصدی به توافق کاهش تولید نفت را تجربه می‌کند و در عین حال برخی از اعضای آن هنوز فراتر از پایبندی خود به این توافق نفت تولید می‌کنند.

وزیران نفت و انرژی اوپک برای شرکت در صد و هفتاد و هفتمین نشست عادی این سازمان و آخرین نشست سال ۲۰۱۹ خود پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) در دبیرخانه دائمی این سازمان در وین گرد هم می‌آیند، همچنین هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک ششم دسامبر (۱۵ آذرماه) در مقر دائمی این سازمان برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، هر گونه تصمیمی که در نشست دسامبر در وین گرفته می‌شود، احتمالا برای کل سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

 بارکیندو دیروز با بیان اینکه آمارهای مربوط به سال ۲۰۲۰ میلادی هنوز شکل اولیه دارند و ممکن است به شکلی غافلگیرکننده بهبود یابند، تصریح کرد که با نزدیک شدن به ماه دسامبر، با داده‌های واقعی‌تر مربوط به سال ۲۰۲۰ میلادی روبه‌رو می‌شویم که ما را قادر می‌سازند احتمالا سازوکار کنونی را بازبینی کنیم و تصمیمی بگیریم که احتمالا شامل همه سال (۲۰۲۰ میلادی) شود.

اوپک و متحدان غیرعضو آن در قرارداد کاهش تولید در سپتامبر به نرخ بالای 200 درصد در تعهد به این قرارداد رسیدند که دلیل اصلی آن حمله‌های ماه گذشته به تاسیسات نفت عربستان، بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک بود.

عربستان سعودی ماه گذشته شاهد یک حمله بی‌سابقه به تاسیسات نفتی خود بود که 5.7 میلیون بشکه در روز معادل 5 درصد عرضه جهانی نفت را متوقف کرد. کل تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر به خاطر این حمله‌ها 1 میلیون و 318 هزار بشکه در روز نسبت به ماه اوت کاهش یافت و به 28 میلیون و 491 هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش اویل پرایس، این رقم که هفته گذشته توسط اوپک منتشر شد بسیار نزدیک به بررسی پلاتس در هفته گذشته است که اعلام کرد اوپک 28 میلیون و 250 هزار بشکه در روز در ماه گذشته نفت تولید کرده که 1 میلیون و 480 هزار بشکه کمتر از ماه اوت است، این یعنی سریعترین کاهش ماهانه در 17 سال گذشته.

طبق منابع اوپک، تولید در عربستان سعودی در ماه سپتامبر 1 میلیون و 280 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 8 میلیون و 564 هزار بشکه در روز رسید. ولی طبق گزارش خود عربستان به اوپک، تولید این کشور تنها 660 هزار بشکه در سپتامبر نسبت به ماه اوت پایین آمده و 9 میلیون و 129 هزار بشکه در روز بوده است.

تولید نفت خام در ایران نیز در بحبوحه تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت این کشور، 34 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 2 میلیون و 159 هزار بشکه در روز رسید. تولید نفت ونزوئلا هم 82 هزار بشکه در روز و پایین آمد و به میانگین 644 هزار بشکه در روز در سپتامبر رسید که در مجموع، میزان تعهد مجموعه اوپک به توافق کاهش تولید را به 200 درصد رسانده است.

اما برخی از کشورهای عضو توافق اوپک پلاس هنوز سطح تولید خود را به میزان تعهدشان به این توافق کاهش نداده‌اند. به گفته منابع ثانویه در اوپک، در بین سایر تولیدکنندگان اوپک، عراق و نیجریه که از قرارداد اوپک تبعیت نمی‌کردند، ماه گذشته تولید خود را پایین آوردند، ولی هنوز هم بالاتر از هدف قرارداد تولید می‌کنند. همچنین روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده غیر عضو اوپک که بخشی از این قرارداد است، شاهد کاهش تولید نفت خود در ماه سپتامبر به 11 میلیون و 250 هزار بشکه در روز بود. روسیه در ماه اوت 11 میلیون و 290 هزار بشکه در روز تولید کرده بود ولی این رقم هنوز هم بالاتر از سهمیه آن طبق قرارداد است. روسیه قول داده به تعهد خود نسبت به قرارداد کاهش تولید عمل کند.

از طرفی، به نظر می‌رسد که روسیه به تشدید کاهش تولید برای سال 2020 روی خوشی نشان نمی‌دهد. به گزارش شانا، وزیر انرژی روسیه روز دوشنبه گفت: هیچ مذاکره‌ای برای تغییر در توافق جهانی کاهش تولید نفت میان اوپک و متحدانش در جریان نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ریاض، الکساندر نواک اعلام کرد که هیچ مذاکره‌ای برای تغییر توافق جهانی کاهش تولید نفت میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در جریان نیست.وی در جریان سفر خود به عربستان همچنین اعلام کرد که روسیه به طور کامل به توافق یاد شده پایبند است.

نگرانی‌ها نسبت به کاهش رشد تقاضای نفت در سال‌های 2019 و 2020 که به واسطه تضعیف اقتصاد جهانی و جنگ تجاری میان چین و امریکا شدت گرفته است، اوپک را به تکاپو واداشته که مانع افت بیشتر قیمت‌های نفت شود. به گزارش تسنیم، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه‌اش، برآورد خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۹ را ۱۰۰ هزار بشکه در روز بالا برد و ۳۰ میلیون و 700 هزار بشکه در روز برآورد کرد که ۹۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح سال ۲۰۱۸ است. همچنین تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۲۰ را ۲۰۰ هزار بشکه در روز بالا برد و ۲۹ میلیون و 600 هزار بشکه در روز اعلام کرد که حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

بر اساس گزارش پلاتس، اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت امسال ۹۸۰ هزار بشکه در روز رشد کند که ۴۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی ماه گذشته این سازمان است. اما اوپک پیش‌بینی سال ۲۰۲۰ خود را بدون تغییر در ۱ میلیون و 80 هزار بشکه در روز حفظ کرد.

 

ارسال نظر