کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۷۹

تولید نفت اکوادور یک‌سوم می‌شود؟

شانا| وزارت انرژی اکوادور اعلام کرد ممکن است در جریان اعتراض‌ها، یک‌سوم از تولید نفت این کشور متوقف شود.

به گزارش رویترز از کیتو، وزارت انرژی اکوادور روز سه‌شنبه اعلام کرد طبق برآورد شرکت دولتی پترو آمازوناس، ممکن است به دلیل شرایط ناایمن در میدان‌های نفتی، ۱۶۵ هزار بشکه در روز از تولید نفت این کشور که معادل یک سوم از کل تولید آن است، متوقف شود. مناطق میدان‌های نفتی ساپا، لیبرتادور و اوکا در منطقه آمازون اکوادور تحت تاثیر اعتراض‌های اخیر در این کشور قرار گرفته‌اند. طبق اعلام وزارت انرژی اکوادور، در میدان نفتی ساچا که روزانه ۷۲ هزار بشکه نفت تولید می‌کند، مردم با خشونت وارد تاسیسات شده و کارکنان را وادار به توقف عملیات کرده‌اند. وزارت انرژی اکوادور اعلام کرد: ما همه اقدام‌هایی را که ضد عملیات عادی زیرساخت‌های هیدروکربوری در سطح کشور باشند، رد می‌کنیم، زیرا اینها دارایی‌های راهبردی هستند که منابع لازم برای منافع کشور را به شکلی روزانه تامین می‌کنند.

این وزارتخانه همچنین در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که راهبندان سبب کمبود سوخت در 6 استان شده است. قبایل بومی اکوادور در اعتراض به برنامه حذف یارانه سوخت در اکوادور، راه‌ها را در اطراف این کشور بسته‌اند.

رشد 3 برابری انتقال کشتی به کشتی نفت در چین

تسنیم| واردات نفت خام چین از طریق انتقال کشتی به کشتی بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سه برابر شد و به 910 هزار تن رسید.

مایکل میدن، سرپرست برنامه انرژی چین در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد گفت: « به نظر من این نفت متعلق به ایران یا ونزوئلا است».

به گزارش اویل پرایس، در واقع شکی نیست که ایران برای دور زدن تحریم‌های امریکا و ادامه صادرات نفت، عملیات انتقال کشتی به کشتی در دریای آزاد را انجام می‌دهد. چین مهم‌ترین خریدار نفت این کشور است و به‌طور واضح تاکید کرده که خرید نفت از ایران را متوقف نمی‌کند.

چین به دنبال یک منبع مطمئن برای عرضه نفت و گاز در آینده است چون تولید داخلی چین نمی‌تواند نیازهای روزافزون این کشور را تامین کند. در پایان ماه گذشته واشنگتن چندین شرکت کشتیرانی چین را به اتهام نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران و حمل نفت خام این کشور تحریم کرد. این اقدام امریکا نرخ باربری با کشتی را افزایش داد. ولی ایران تنها عرضه‌کننده نفت خام چین نیست. اقتصاد شماره 2 جهان طبق یک طرح نفت در برابر پول نقد، دولت ونزوئلا را تامین مالی کرده و ونزوئلا از طریق انتقال کشتی به کشتی نفت راهی آسان برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کرده است. تعجبی ندارد که با گسترش انتقال کشتی به کشتی، واردات نفت خام امریکا در سپتامبر کاهش یافت.

 

ارسال نظر