کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۲۳

فردا، عرضه بورسی نفت خام سبک

ایلنا| ۲ میلیون بشکه نفت‌ خام سبک شرکت ملی نفت ایران، ۱۶ مهرماه امسال در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه می‌شود. این شانزدهمین عرضه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در دوره جدید و نهمین عرضه در سال ۹۸ است که با قیمت پایه 61 دلار و یک سنت برای هر بشکه انجام می‌شود. خریداران می‌توانند تا سه ماه پس از انجام معامله، محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است. بر اساس این گزارش، عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفته است.

صدور مجوز امریکا برای حفاری نفت در منطقه ممنوعه

تسنیم| دولت فدرال امریکا 725 هزار هکتار از زمین‌های کالیفرنیای مرکزی را برای حفاری نفت و گاز باز می‌کند. این زمین از 2013 منطقه ممنوعه بوده است. به گزارش سی‌بی‌اس، اداره مدیریت زمین امریکا تصمیم نهایی خود را در روز جمعه اعلام کرد و اجازه حفاری نفت و گاز در مناطقی را داد که بیشتر در «سنترال ولی» قرار دارند ولی شامل بخش‌هایی از ساحل مرکزی هم می‌شوند. این طرح که در ماه می‌اعلام شد بخشی از هدف دولت ترامپ برای مستقل کردن امریکا از نظر انرژی است که مورد انتقاد قرار گرفته است. حامیان محیط زیست که موفق شده بودند مانع حفاری در این زمین در دولت اوباما شوند، از منتقدان این طرح هستند. مرکز تنوع بیولوژیکی امریکا این اقدام را حرکتی بی‌ملاحظه خواند و گفت به مخالفت با دولت ادامه می‌دهد. اداره مدیریت زمین امریکا اعلام کرد قبل از آغاز حفاری به یک تاییدیه دیگر نیاز است.

حمایت مالی دولت وفاق ملی از نفت لیبی

ایسنا| دولت مورد تایید جامعه بین‌المللی در لیبی اعلام کرد ۱.۵ میلیارد دینار لیبی معادل ۱.۰۶ میلیارد دلار به شرکت ملی نفت لیبی به منظور حفظ تولید نفت در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ اختصاص داده است. گفته می‌شود بانک مرکزی لیبی این پول را در یک حساب اضطراری برای شرکت ملی نفت قرار داده تا طبق برنامه، هزینه شود. این پول از محل هزینه‌ای که از سال ۲۰۱۸ برای فروش ارز خارجی وضع شده است، تامین می‌شود. تولید فعلی نفت لیبی حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز است. شرکت ملی نفت لیبی در گذشته مکررا شکایت کرده بود که از سوی دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس منابع مالی کافی دریافت نمی‌کند. این شرکت هفته گذشته اعلام کرد اگر بودجه کافی دریافت نکند، تولیدش به‌شدت آسیب خواهد دید. بر اساس گزارش رویترز، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرده که دولت بودجه مصوب این شرکت و زیرمجموعه‌هایش را امسال بدون اطلاع قبلی دو بار کاهش داده است. تولید نفت لیبی در سال‌های اخیر به دلیل حملات، اعتراضات، مناقشات سیاسی در این کشور پس از انقلاب سال ۲۰۱۱، به‌شدت نوسان داشته است.

حمایت روسیه از تقاضای نفت کوبا

ایسنا| دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در دیداری که از کوبا داشت در پاسخ به این پرسش که آیا کشتی‌های روسی نفتکش‌ها را به مقصد کوبا اسکورت خواهند کرد، به شبکه تلویزیونی روسیه ۱ گفت: تصور می‌کنم ما راه‌های دیگری را برای کمک به کوبا برای دریافت نفت و محصولات نفتی پیدا خواهیم کرد. وی گفت: ما در این باره صحبت کردیم و توافق کردیم که طرحی را برای تامین انرژی به کوبا طراحی کنیم.محموله‌های نفتی که هفته گذشته از سوی ونزوئلا به کوبا رسانده شد، اندکی به این کشور کمک کرد. اما بعید است حمایت روسیه و ونزوئلا، مشکلات سوخت کوبا را حل کند و دولت این کشور بسیاری از تدابیر صرفه‌جویی در انرژی را که ماه گذشته اعلام کرده بود، گسترش داده است.بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت کوبا در حال حاضر ۴۰ درصد از نیازهای این کشور را تامین می‌کند و باقی آن سال‌هاست که تحت یک توافق تهاتری در قبال خدمات پزشکی، از سوی ونزوئلا تامین می‌شود.

کاهش تقاضای نفت در امریکا

تسنیم| خط لوله‌های جدید نفت خام حوزه پرمین صادرات نفت خام امریکا را تقویت نمی‌کنند چون جنگ تجاری بین امریکا و چین بر تقاضا از طرف آسیا تاثیر گذاشته است. طبق اطلاعات اداره آمار امریکا، صادرات این کشور در ماه آگوست 2.73 میلیون بشکه در روز بود که فقط 40 هزار بشکه نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشت. این رشد کم صادرات در حالی اتفاق افتاد که دو خط لوله نفت خام بزرگ از وست‌تگزاس به گالف کوست راه‌اندازی شده است. به گزارش بلومبرگ، جان کولمن، تحلیلگر شرکت مشاوره ورود مکنزی گفت: «ظرفیت بالای این دو خط لوله بالاخره مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی یک مدت طول می‌کشد. نباید انتظار داشته باشیم تمام ظرفیت آنها یک ماهه نشان داده شود». جنگ تجاری امریکا و چین که قیمت جهانی نفت را پایین آورده، بر تقاضا هم به اندازه تولید تاثیر می‌گذارد

 

ارسال نظر