کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۴۲

پاکسازی آلودگی نفتی سواحل بوشهر

شانا| آلودگی نفتی محدوده‌های عمومی سواحل خلیج‌فارس با تلاش گروهی ۷۰ نفره از کارکنان منطقه نفتی بهرگان، شماری از نیروهای بسیج سیدالشهدا شهر امام حسن و همچنین نیروهایی از اداره محیط زیست گناوه بطور کامل پاکسازی شده و بقیه نیز در حال انجام است.

مسعود بیرانوند، جانشین منطقه نفتی بهرگان در جمع خبرنگارانی که برای بررسی وضع موضوع پاکسازی لکه‌های نفتی به منطقه اعزام شده بودند، گفت: به محض دریافت خبر آلودگی ناشی از نشت نفت در حدفاصل بندر گناوه تا بندر ریگ نشستی با فرماندار و معاون شهرستان گناوه برگزار شد و از ۲ روز گذشته تیمی ۷۰ نفره از کارکنان منطقه نفتی بهرگان، شماری از نیروهای بسیج سید الشهدا شهر امام حسن و همچنین نیروهایی از اداره محیط زیست گناوه در حال پاکسازی مناطق آلوده هستند.

بیرانوند افزود: شرکت نفت فلات قاره ایران حفظ محیط زیست را از برنامه‌های مهم خود می‌داند به همین منظور همواره آموزش‌هایی در این زمینه اجرا می‌کند. وی گفت: در این ارتباط با وجود رطوبت ۱۰۰ درصدی روز گذشته در گناوه تاکنون بالغ بر یک سوم آلودگی‌ها تا بندر ریگ پاک‌سازی شده است. جانشین منطقه نفتی بهرگان تصریح کرد: تنها عامل تاخیر در انجام عملیات پاک‌سازی شرایط مد دریاست که در اثر آن بعضی از آلایندگی‌ها زیر دریا می‌‍‌‎‎‌‎‎‎ماند که این شرایط سبب می‌شود عملیات تا زمان جزر دریا متوقف باشد.

عرضه سهام آرامکو پس از خلاصی از کاهش تولید

ایسنا| وزیر انرژی عربستان سعودی با بیان اینکه تولید نفت این کشور پس از حملات ماه گذشته به تاسیساتش بطور کامل احیا شده است، اعلام کرد اکنون به عرضه اولیه سهام آرامکو متمرکز شده‌ایم.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو اظهار کرد: ظرفیت تولید نفت عربستان سعودی، اکنون ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز است و ما ظرفیت تولید را در این سطح تثبیت کردیم و از ابزارهای لازم برای غلبه بر هرگونه چالشی در آینده برخورداریم.عرضه سهام آرامکو، یکی از بخش‌های اصلی برنامه عربستان سعودی برای متنوع کردن اقتصاد خود و فاصله گرفتن از نفت است.

بر اساس گزارش رویترز، بانکداران از حدود ۲۰ موسسه مالی بین‌المللی و داخلی سرگرم کار روی طرح این شرکت برای فروش یک درصد از سهام آرامکو در ریاض پیش از عرضه بین‌المللی سهام این غول نفتی در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ هستند.

احتمال استعفای وزیر انرژی امریکا

ایسنا| پایگاه خبری پولیتیکو به نقل از سه منبع آگاه خبر داد انتظار می‌رود وزیر انرژی امریکا در نوامبر استعفا از سمت خود را اعلام کند.

شایلین هاینس، سخنگوی وزارت انرژی امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد با وجود شایعات رسانه‌ای درباره کناره‌گیری ریک پری، وی همچنان وزیر انرژی امریکا است.طبق گزارش پولیتیکو، در حالی که تماس‌های پری با اوکراین، پای وی را به تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، از سوی کنگره باز کرده است اما سه منبع آگاه اظهار کرده‌اند که کناره‌گیری وی ارتباطی با جنجال اوکراین ندارد.ریک پری که پیش از این فرماندار ایالت تولیدکننده نفت تگزاس بود، برای پیشبرد سیاست «نفوذ انرژی» ترامپ از طریق حداکثر کردن تولید سوخت‌های فسیلی تلاش کرده است. وی در سفرهایی که به اروپا داشته است از «گاز آزادی» یا به عبارت دیگر از صادرات گاز طبیعی امریکا به لهستان، لیتوانی و سایر کشورها به عنوان جایگزینی برای گاز روسیه صحبت کرده است.وی تاکنون موفق نشده است نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال‌سوز امریکا را که با رقابت از سوی گاز طبیعی و نیروی خورشیدی و بادی روبرو هستند، از موج تعطیلی نجات دهد.بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود دن برویت، معاون وزیر انرژی امریکا که در ماه‌های اخیر در چندین دیدار انرژی بین‌المللی شرکت کرده است، جانشین پری شود.

عربستان از هند بنزین خرید

تسنیم| آرامکوی عربستان 30 هزار تن بنزین از شرکت ریلاینس اینداستریز هند پس از حمله‌ها به تاسیسات نفتی عربستان خرید. این اقدام بخشی از طرح عربستان برای مقابله با کمبود احتمالی نفت برای عمل به تعهداتش در عرضه نفت به مشتریان خود بود.به گزارش ایکانامیک تایمز، دو تاسیسات نفتی آرامکو که نفت خام سبک پالایش می‌کردند، در چهاردهم سپتامبر مورد حمله پهپادها قرار گرفتند. به نظر می‌رسد بخش تجارت آرامکو محموله‌های بنزین، دیزل، سوخت هواپیما و حتی مواد خام پتروشیمی خریداری کرده باشد.یکی از منابع صنعتی گفت: «ریلاینس اینداستریز دو روز پس از حمله‌ها از آرامکو سفارش داشت. آرامکو درخواست کرده بود این محموله‌ها سریعا تحویل داده شود چون نمی‌خواست در عرضه به مشتریانش اختلالی ایجاد شود».این حمله‌ها 5.7 میلیون بشکه در روز یعنی حدود نیمی از تولید نفت عربستان را متوقف کرد. ریلاینس اینداستریز سهم قابل توجهی از نفت خام مورد نیاز خود را از آرامکو می‌خرد و محصولات پالایشی مثل بنزین به این شرکت می‌فروشد. روز دوشنبه، ریلاینس اینداستریز اعلام کرد آرامکو با جایگزین کردن درجه‌های سوخت به تعهدات خود در عرضه نفت عمل کرده است در حالی که به این شرکت اطمینان داده بود همان اندازه و درجه نفتی را که می‌خواهند در اکتبر تحویلشان می‌دهد.

 

ارسال نظر