مخالفت مسکو با متهم کردن بدون مدرک ایران

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۳۹
مخالفت مسکو با متهم کردن بدون مدرک ایران

گروه انرژی|

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه در سخنرانی خود در نشست عمومی هفته انرژی روسیه عنوان کرد: «مسکو مخالف متهم کردن ایران در حمله به عربستان سعودی است چرا که هیچ گونه مدرکی در این مورد وجود ندارد. ما این حمله را محکوم می‌کنیم اما مخالف آن هستیم که ایران در این مساله هدف اتهام قرار گیرد.» پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت ایران که در اقدامی کم‌سابقه در این نشست شرکت کرده بود از فرصت حضور استفاده کرده و از کشورهای مختلف خواسته بود مقابل تروریسم اقتصادی امریکا علیه ایران بایستند.

شامگاه چهارشنبه ولادیمیر پوتین که در نشست انرژی مسکو سخنرانی می‌کرد بخشی از صحبت‌هایش را به ماجرای حمله به تاسیسات نفتی آرامکو اختصاص داده و عنوان کرد که مسکو مخالف متهم کردن ایران در حمله به عربستان سعودی است چرا که هیچ گونه مدرکی در این مورد وجود ندارد. ما این حمله را محکوم می‌کنیم اما مخالف آن هستیم که ایران در این مساله هدف اتهام قرار گیرد.

پوتین گفت: واقعا نوساناتی در بازار انرژی به وجود آمده و خساراتی که عربستان سعودی متحمل شده بزرگ است اما در طول یک هفته اخیر وضعیت در بازار جهانی بهبود یافته و هم اینک بهای نفت برنت در بازار به کمتر از بشکه‌ای ۶۰ دلار رسیده است.

وی ادامه داد که روز سه‌شنبه در این مورد با حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران گفت‌وگو کردیم موضع وی به اینگونه است که ایران مسوولیت رویدادهای اخیر در عربستان سعودی را نمی‌پذیرد و برای وی و ایران موضع برخی کشورها که بدون دلیل و بدون کسب نتایج تحقیقات بین‌المللی این کشور را متهم می‌کنند، تعجب‌آور است.

رییس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: در تحقیقات پیرامون حملات اخیر به مراکز نفتی عربستان سعودی باید به شواهد و واقعیت‌ها و نه احساسات توجه کرد.

وی ادامه داد: سازمان‌های تجسسی امریکا در خدمت سیاست‌های دولت این کشور هستند اما آنها هنوز هیچ مدرکی ارایه نکرده‌اند.

پوتین گفت: ما با مقام‌های عالیرتبه عربستان سعودی گفت‌وگو کردیم و من شخصا با ولیعهد این کشور تماس داشتم و از سخنان وی چنین برداشت کردم که عربستان سعودی تلاش می‌کند شواهد انکارناپذیر درباره شرکت یک کشور دیگر در این حوادث را به دست آورد.

 تقویت جی‌ای‌سی‌اف

بیژن نامداز زنگنه هم که برای شرکت در بیست و یکمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به مسکو سفر کرده است روز پنجشنبه در حاشیه این نشست گفت: به تدریج مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز «جی.ای.س.اف» به عنوان یک سازمان نقش خود را در حوزه گاز در عرصه جهانی با توجه به تفاوت ماهیتی بازار گاز بازی می‌کند. وی در مورد نشست وزیران کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز در مسکو خاطرنشان کرد: در این نشست مسائل مربوط به روال عادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز «جی.ای.س.اف» بررسی شد.وزیر نفت افزود: در این نشست گزارش‌هایی هم از وضعیت بازار و عرضه و تقاضا ارایه شد.

زنگنه همچنین به موضوع تمدید دبیرکلی مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز و عضویت ناظر جمهوری آذربایجان اشاره کرد. مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی سازمانی است که به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان، توسط ایران، روسیه و قطر و تعداد دیگری از کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تاسیس شد. گاهی اوقات به دلیل شباهت با اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) این مجمع به نام اوپک گازی نیز خوانده می‌شود.

ایران به عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گازی جهان از پیشنهاد‌دهندگان اصلی تشکیل مجمعی میان کشورهای صادرکننده گاز بوده است. ایران طی سال‌های طولانی از طریق رایزنی با دو غول گازی دیگر یعنی روسیه و قطر توانست سنگ بنای مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز را پایه‌گذاری کند.

با وجود اینکه ایده اولیه تاسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود، دولت سابق ایران نتوانست از سمت‌های عالیرتبه این سازمان، سهمی را از آن خود کند؛ بدین‌ترتیب که دبیرکل مجمع از کشور روسیه انتخاب شده و دبیرخانه آن نیز در دوحه قطر مستقر می‌شود.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارای ۱۷ عضو اصلی و ناظر است. ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ‌ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربی و عمان از اعضای اصلی این مجمع هستند. کشورهای هلند، قزاقستان، عراق و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور دارند.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

زنگنه همچنین در پایان سفر دو روزه خود به مسکو برای شرکت در مجمع هفته انرژی روسیه با بیان اینکه ایران دوست کشورهای منطقه است، اظهار داشت: کشورهای منطقه جمهوری اسلامی ایران را دوست خود بدانند.بیژن نامدار زنگنه پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: ما آماده هستیم به همراه دیگر کشورهای منطقه با هم امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را حفظ کنیم و این کار باید توسط خودمان (کشورهای حوزه خلیج فارس) صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: کشورهای منطقه ایران را دوست خود بدانند چرا که ایران دوست همه است و اصلا در این منطقه به نظر من دشمنی نداریم و دشمن در خارج از منطقه قرار دارد و هر اختلافی بوده نیز ایران در آن

پیش‌قدم یا ایجاد‌کننده آن نبوده است.

زنگنه که در حال تشریح سفر خود بود، ادامه داد: درنخستین روز حضور خود در مسکو (چهارشنبه) در نشست هفته انرژی روسیه شرکت کردم و در پنلی که در آن سخنرانی داشتم درباره نقش جهانی صنعت گاز سخن گفتم و با توجه به اینکه بحث‌هایی در خصوص تحریم ایران و امنیت منطقه مطرح شد، مواضع جمهوری اسلامی را تشریح کردم.

 

ارسال نظر