بحث خروج اروپا از برجام مطرح نیست

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۵۹
بحث خروج اروپا از برجام مطرح نیست

گروه ایران|

«بحث خروج اروپا از برجام به هیچ عنوان مطرح نیست.»این عباراتی است که وزیر امور خارجه کشورمان با استفاده از آن تلاش می‌کند پاسخ روشنی به مجموعه اظهارات غیر کارشناسی بدهد که طی روزهای اخیر و بعد از بیانیه اخیر اروپا در نیویورک به کرات در سطح رسانه‌های مخالف دولت منتشر می‌شود. اخبار و تحلیل‌هایی که این گزاره را در سطح افکار عمومی گسترش می‌دهد که برجام به عنوان مهم‌ترین سند دیپلماسی در سطح بین‌المللی به پایان راه خود رسیده و باید آن را یک خاطره به شمار آورد. اما ظریف در پاسخ به افراد و جریاناتی که برجام را پایان یافته تلقی می‌کنند، اعلام می‌کند که اروپا مصمم به تداوم برجام است و نشانه‌ای دال بر علاقه‌مندی اروپاییان به خروج از برجام را مشاهده نکرده است.

وزیر امور خارجه در عین حال در واکنش به برخی خبرسازی‌ها درباره طرح مکرون گفت: طرح ۴ماده‌ای مکرون حاوی دیدگاه‌های ما نیست .

محمدجواد ظریف با اشاره به مذاکرات انجام شده در سفر رییس‌جمهور به نیویورک با طرف اروپایی اظهار کرد: هم‌زمان با این تلاش‌ها، ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد قصد ندارد تحریم‌ها را کم کند. این موضع ترامپ ۱۸۰ درجه مخالف آن بود که اروپایی‌ها از قول ترامپ به ما می‌گفتند.

به گزارش «تعادل» وزیر خارجه ایران ادامه داد: به همین دلیل نیاز بود بررسی شود آیا ترامپ به آنچه به اروپایی‌ها گفته است تعهد دارد . این بحث ما با اروپایی‌ها ادامه دارد. وی ادامه داد: طرح‌ ۴ ماده‌ای که مکرون بیان کرد طرحی است که از زبان خود وی مطرح شده است و حاوی دیدگاه‌های ما نیست. ما مشخص کرده‌ایم که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و مطرح کردن طرح امید نشان‌دهنده این است که ما از سال ۶۴ همواره، دنبال امنیت، در خلیج فارس بوده و دیگران هستند که مانع شدند. مواضع ما کاملا مشخص است. اما مواضع ما در طرح ۴ ماده‌ای مکرون درست بیان نشده بود. بنابراین لازم است این مذاکرات ادامه یابد تا مسائل دقیق مطرح شود.

ظریف با اشاره به اینکه ما تلاش خود را ادامه می‌دهیم خاطرنشان کرد: مکرون و وزیر خارجه فرانسه با علاقه مذاکرات را دنبال کردند. من دو دور مذاکره با وزیر خارجه فرانسه داشتم. با آبه نیز همینطور بودم تلاش‌های ما ادامه می‌یابد اما ما روی مواضع خود محکم ایستاده‌ایم و اگر اروپا تعهدات خود را انجام ندهد ما اقدامات بعدی خود را انجام می‌دهیم.

وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا تهدید اروپا برای خروج از برجام صحت دارد اظهار کرد: آنها چنین چیزی اعلام نکردند آن چه گفته‌اند این است که ممکن است مسیر حل اختلافات که در مواد 36 و 37 برجام آمده را پیگیری کنند. البته اقدام جبرانی که برای اروپا در برجام دیده شده بود برای زمانی است که ایران اولین نقض‌کننده برجام باشد. بحث خروج اروپا از برجام مطرح نیست.

ظریف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تلاش مکرون برای برقراری تماس تلفنی میان ترامپ و روحانی گفت: روحانی حتما تماسی نداشته است. ایجاد این مذاکره تلفنی از سوی دیگران طراحی شده بود ولی روحانی حضور نداشت و مکرون و ترامپ صبحت کردند.

وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا خرید

15 میلیارد دلار نفت ایران نیز در طرح اخیر مکرون وجود دارد، گفت: بحث 15 میلیارد به عنوان آتش‌بس مطرح بود و برای فروش نفت ایران در چهار ماه، اما طرح چهار ماده‌ای مکرون مربوط به رفع همه تحریم‌هاست. اگر آن وضعیت (رفع تحریم‌ها) انجام شود دیگر بحث

15 میلیارد هم موضوعیت ندارد.

ظریف درباره مواضع اخیر عربستان سعودی برای رفع تنش‌ها با ایران بیان کرد: ما همواره گفته‌ایم با همسایگان خود دنبال تفاهم و پرهیز از تنش هستیم. اگر دولت سعودی به این نتیجه برسد که با خرید سلاح و واگذاری حاکمیت خود به دیگران نمی‌تواند به امنیت برسد، حتما با آغوش باز با ایران مواجه می‌شود.

 رییس‌جمهوری دخالتی در حکم فریدون نداشته است

موضوع مهم دیگری که روز گذشته در جریان گفت‌وگوی اعضای کابینه با خبرنگاران مطرح شد بحث حاشیه‌سازی برخی رسانه‌های مخالف دولت در خصوص فشار رییس‌جمهوری برای کاهش حکم محکومیت حسین فریدون بود. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» و در واکنش به ادعای برخی از رسانه‌ها مبنی بر اینکه فشار دولت و قوه قضاییه باعث کاهش حکم حسین فریدون از 7 سال به 5 سال شده است، تصریح کرد: این موضوع از بنیان دروغ است.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی رسانه‌ها در خصوص فشار دولت به قوه قضاییه برای تبدیل حکم 7 سال حسین فریدون به 5 سال با طرح این پرسش که اصلا کسی باور می‌کند دولت به قوه قضاییه فشار بیاورد و بگوید که حکم 7 سال، را 5 سال کنید، اظهار کرد: این ادعا از بنیان دروغ است و رییس‌جمهوری هیچ دخالتی در این فرآیند نداشته چنین بحثی نیز در این خصوص تاکنون مطرح نشده است.

وی افزود: حکم صادر شده برای آقای فریدون، تصمیمی است که قوه قضاییه اتخاذ کرده و امیدواریم این تصمیم منصفانه باشد؛ حق اعتراض به حکم صادر شده برای هر شهروندی وجود دارد و آقای فریدون نیز این حق را دنبال می‌کند. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه به دولت دوازدهم نمی‌خورد که در احکام قوه قضاییه دخالت کند و اصلا بنای دخالت در این خصوص وجود ندارد گفت: موضوع این است که حکمی صادر شده و احترام به آن نیز وجود دارد اما پرسشی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه چگونه محتوای پرونده در سایت‌ها می‌رود و چاپ می‌شود؟ و علامت‌های غلطی داده می‌شود؟ به نظر من برخی باید پاسخگوی این روند باشند.

ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت شرکت هپکو با بیان اینکه توضیحات لازم پیش از این داده شده است، خاطرنشان کرد: من نسبت به صحبت‌های اخیر رییس محترم سازمان صداوسیما نقدی دارم که امروز نیز در جلسه دولت مطرح کردم و گفتم که هیچ وزیری از طرح مساله کارگران در صداوسیما نه گله کرده و نه شکایت داشته است.

وی ادامه داد: من به عنوان سخنگوی دولت بسیار خوشحالم که مسائل تولید و کارگری مورد نقد قرار بگیرد منتها اگر قرار است در خصوصی‌سازی علامتی داده شود، باید آدرس درست را بدهند و خصوصی‌سازی را به یک شخص باز نگردانند، بلکه بگویند دقیقا این اتفاق چه زمانی رخ داده و چه اتفاقاتی افتاده است.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه اگر قرار است دولت کوچک شود، مسیر خصوصی‌سازی باید اصلاح شود، گفت: دولت از بیان نظر کارگران حتما استقبال می‌کند.

  ایران از پنجم آبان می‌تواند بیش از

۵۰۰ کالا با تعرفه‌های صفر صادر کند

خبر اقتصادی مهم نشست دیروز را اردکانیان وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح کرد. وزیر نیرو با بیان اینکه موافقت‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و اتحادیه اوراسیا از پنجم آبان ماه عملیاتی می‌شود، گفت: ایران براساس این موافقت‌نامه می‌تواند بیش از ۵۰۰ کالا را با تعرفه‌های مخفف یا صفر صادر کند.

اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت درباره دستاوردهای سفر رییس‌جمهوری به ارمنستان اظهار کرد: موافقت‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و اتحادیه اوراسیا از پنجم آبان ماه عملیاتی می‌شود. به موجب این تفاهم‌نامه حدود ۸۴۰ قلم کالا مشمول تعرفه ترجیحی خواهد شد و این یعنی تعرفه‌ها تخفیف پیدا کرده و تعرفه تعدادی از کالاها هم صفر خواهد شد. ایران می‌تواند بیش از ۵۰۰ کالا را با تعرفه‌های مخفف یا صفر صادر کند و صادرات بیش از ۳۰۰ قلم هم برای سایر کشورها در نظر گرفته شده است.

وی استفاده از این فرصت را مشروط به رعایت الزاماتی دانست و اظهار کرد: در وهله اول آمادگی بخش خصوصی و تولیدکنندگان و تجار اهمیت دارد که باید در این فرصت باقی مانده تا ۵ آبان از طریق تشکل‌های صنفی، اتاق‌های بازرگانی و سازمان‌های دولتی مسوول در جریان جزییات امر قرار بگیرند. این تفاهم‌نامه در شرایط تحریم می‌تواند برای افزایش اشتغال در کشور نقش تعیین‌کننده ایفا کند.

اردکانیان خاطرنشان کرد: از دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا و وزرای مسوول در دبیرخانه دعوت کرده‌ایم در فرصت زمانی باقی‌مانده به ایران سفر کنند. همچنین سازمان‌های مهمی مانند گمرک، سیستم بانکی از طریق بانک مرکزی، سیستم حمل و نقل، سازمان استاندارد و سازمان توسعه تجارت خارجی جزو دستگاه‌هایی هستند که نیازمند فراهم کردن مقدمات عملیاتی شدن این الحاق هستند. از آبان ماه امسال فرصت حداکثر سه سال‌های داریم که می‌توانیم این الحاق موقت را به حالت دایمی تغییر دهیم به صورتی که همه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران بتوانند به صورت منطقه آزاد تجاری عمل کنند.

  امنیت برای برگزاری مراسم اربعین  به‌طور کامل برقرار است

وزیر کشور تاکید کرد که هیچگونه نگرانی در مساله امنیت برگزاری مراسم اربعین نداریمبا توجه به قرار گرفتن در اتمسفر اربعین طبیعی بود که بخش اعظم پرسش‌ها از وزیر کشور حل و حوش موضوع اربعین طرح شوند. عبدالرضا رحمانی فضلی در خصوص تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری مراسم اربعین، اظهار داشت: سفری داشتم به کربلا و نجف و سومین جلسه را با وزیر کشور عراق برگزار کردیم که در آن آخرین مرور را بر مشکلات داشتیم، چون زمینی هم رفتم تمام مشکلات را بررسی کردم و الحمدالله به توافقات خوبی هم رسیدیم.وی با بیان اینکه پذیرایی حدود 3 میلیون نفر در یک کشور دیگر واقعا کار مشکلی است، تاکید کرد: خواهش ما از مردم این است که مراعات کنند، توصیه‌ها را گوش دهند و توقعشان هم در حد پذیرایی در یک کشور دیگر در عرض 15 روز باشد.رحمانی فضلی گفت: در حوزه امنیتی مسائل کاملا رفع شده و مناسب است به خصوص در مرز خسروی که جزو نگرانی‌های ما بوده، امنیت به‌طور کامل برقرار است.وزیر کشور با اعلام اینکه امسال تعداد موکب‌ها را به 2600 موکب رسانده‌ایم، عنوان کرد: از نظر تامین مواد غذایی نیز، یک میلیون و ششصد هزار وعده‌ غذایی تدارک دیده شده است.

با تصمیات روزهای گذشته امیدواریم بستر مناسب‌تر شده باشد، اما اینها نسبی است و امیدواریم بتوانیم سرویس و تسهیلات خوبی ارایه دهیم.رییس شورای امنیت کشور همچنین در خصوص رای دیوان عدالت اداری در لغو مصوبه هیات وزیران در خصوص تعیین مکان مشخص برای تجمعات، تصریح کرد: ما این مصوبه را که در دولت داشتیم برای ساماندهی بوده؛ چراکه اصل 41 قانون اساسی این اجازه (تجمع) را داده، اما باید با مجوز از وزارت کشور باشد. هر جایی هم که نمی‌توان تجمع برگزار کرد، وزارت کشور چندجا را در تهران مشخص کرد و در بقیه استان‌ها هم تعیین آن را به عهده شورای تامین استان‌ها گذاشت.رحمانی فضلی تاکید کرد: در خصوص لغو این مصوبه طبیعتاً اعتراض خواهیم کرد و ان‌شاء‌الله توجیه خواهیم کرد که حتما موافقت شود تا با نظم و امنیت بهتر تجمعات برگزار شوند.

   حتما از کارگران نیشکر هفت‌تپه حمایت می‌کنیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه حق طبیعی کارگر است که وقتی دستمزد دریافت نمی‌کند، اعتراض کند، گفت: ما حتما از کارگران نیشکر هفت‌تپه حمایت می‌کنیم. محمد شریعتمداری درباره اقدامات وی برای بازگشت کارگران اخراجی نیشکر هفت‌تپه با بیان اینکه به مسوولان قوه قضاییه و امنیتی نوشته‌ایم که نباید به مسائل کارگری که به خاطر عدم پرداخت دستمزد ایجاد می‌شود، به هیچ عنوان جنبه امنیتی داده شود، اظهار کرد: این مسائل اقتصادی است و حتی اجتماعی هم نیست و باید در سطح مسائل اقتصادی کنترل شود. این حق طبیعی کارگر است که وقتی دستمزد دریافت نمی‌کند، اعتراض کند.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات نیشکر هفت‌تپه به خاطر پایان یافتن قراردادهای پیمانکاری و تقاضای برخی از کارگران برای بازگشت بوده است که امکان عملی نداشت، اما ما تلاش کردیم تا کارخانه شرایط بهتری پیدا کند تا تولید بیشتر و مشکلاتش کمتر شود. اعتقاد ما این است نباید حتی یک کارگر به خاطر این مسائل بیکار شود.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: اخراجی باید حتما متناسب با قانون کار باشد. ما حتما از کارگزان نیشکر هفت‌تپه حمایت می‌کنیم؛ به گونه‌ای که حتی اگر کارفرما قصد تعدیل نیروی انسانی دارد، این کار باید متناسب با شرایط بازار کار و شرایط قانون کار باشد.

 

 

ارسال نظر