کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۵۸

تاکید  نیجریه بر  پایبندی به اوپک‌پلاس

تسنیم| شرکت ملی نفت نیجریه اعلام کرد این کشور تولید نفت خود را در تبعیت از اهداف قرارداد کاهش تولید اوپک پایین می‌آورد.به گزارش رویترز، طبق اطلاعات این شرکت، تولید نفت خام و میعانات گازی نیجریه در ماه سپتامبر 2.1 تا 2.2 میلیون بشکه در روز بود.مله کولو کیاری، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیجریه در کنفرانسی در فجیره امارات متحده عربی گفت: «ما تولید خود را طبق قرارداد پایین می‌آوریم. قرارداد اوپک در مورد کاهش تولید نفت است نه میعانات گازی، بنابراین تاثیری بر تولید میعانات گازی ما نمی‌گذارد».وی اضافه کرد که نیجریه امیدوار است تولید نفت خود را طی دو تا سه سال آینده تا 3 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. طبق تحقیقات رویترز که در روز دوشنبه منتشر شد، نیجریه در ماه سپتامبر 265 هزار بشکه در روز بیشتر از سهمیه‌اش از توافق اوپک تولید کرده است.عراق، کنگو، اکوادور و گابن هم تولید بیش از اندازه نفت داشتند ولی میزان اضافی تولید آنها بسیار کمتر از نیجریه بود. نیجریه همچنین در حال مذاکره در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های آرامکوی عربستان و ادناک امارات در نیجریه است و گفت‌وگوهایی هم در مورد عرضه بنزین آرامکو به این کشور صورت گرفته است.

رشد دزدی دریایی نفت در خلیج مکزیک

ایسنا| فعالیت دزدان دریایی در خلیج مکزیک و همچنین دزدی نفت از دکل‌های فعال در این منطقه رو به رشد است، به‌طوری که شرکت پمکس را با حداکثر یک میلیارد دلار ضرر سالانه روبه‌رو کرده است.دزدی نفت در مکزیک غیرمعمول نیست و عمدتا مربوط به کارتل‌های مکزیکی است که از خدمات کارمندان فاسد پمکس استفاده می‌کنند. با این حال عمده این دزدی به مدت دو ماه در سال ۲۰۱۸ در خشکی صورت گرفت و تبهکاران ۲۳۰۰ حفره غیرقانونی در خطوط لوله پمکس در مکزیک ایجاد کردند.به گفته یوهان اوبدولا، موسس سازمان بین‌المللی امنیت و اطلاعات در کانادا، اگرچه دزدی نفت و دیزل به مدت دهه‌ها در جریان بوده اما فعالیت مجرمانه در چهار سال گذشته افزایش پیدا کرده است و برآورد می‌شود سرقت نفت در مکزیک به ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز می‌رسد وکنترل آن را بسیار دشوار می‌کند.بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت پمکس برآورد کرده که ضرر حاصل از دزدی سوخت در سه سال گذشته به ۷.۵ میلیارد دلار رسیده است. عمده این دزدی توسط تبهکاران انجام گرفته که به سرعت به خشونت متوسل می‌شوند و بین خودشان برای دسترسی بیشتر به سوخت‌های دولتی و زورگیری از کارکنان نفتی می‌جنگند.

تهدید قیمت پایین نفت  برای شیل امریکا

رویترز| رشد تولید نفت امریکا در پاسخ به قیمت‌های پایین‌تر نفت به تدریج کاهش می‌یابد. به این ترتیب عرضه بیش از حد نفت که برای 2020 پیش‌بینی شده بود کاهش یافته و بازارهای جهانی نفت رو به تعادل می‌روند.طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، تولید داخلی نفت خام این کشور در ماه جولای 276 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 11.806 میلیون بشکه در روز رسید.کاهش ماهانه تولید امریکا کلا مربوط می‌شود به خلیج مکزیک. تولید در این خلیج بر اثر بسته شدن سکوهای نفتی دریایی به خاطر تهدید توفان گرمسیری بری 232 هزار بشکه در روز پایین آمد.تولید ساحلی نفت امریکا 1.149 میلیون بشکه در روز در ماه جولای نسبت به همین ماه در سال گذشته افزایش یافت ولی رشد تولید نفت از 1.900 میلیون بشکه در 2018 به تدریج کم شده است.با کاهش قیمت نفت، تعداد حفاری‌ها برای نفت 20 درصد کاهش یافته است. قیمت‌های پایین‌تر و حفاری کمتر باعث رشد آرام‌تر تولید نفت حتی در چهل و هشت ایالت پایینی امریکا تا پایان سال 2020 خواهد شد.

وضعیت بارش‌ها در سال آبی جدید

تسنیم| در حالی که سال آبی جدید (99-98) تازه آغاز شده و در دهمین روز این سال آبی هستیم، بیشترین ابهام و سوالات در مورد این است که در سال آبی جدید با چه میزان بارش مواجه‌ایم؟ سالی خشک، یا نرمال و یا‌تر در پیش داریم؟ قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در پاسخ به این سوال اظهار داشت: طبق گزارش‌های پیش بینی ارسال شده از سوی سازمان هواشناسی به وزارت نیرو، پاییز امسال که نخستین فصل سال آبی جدید است، پاییزی پرباران خواهد بود و انتظار بارش‌هایی بیش از نرمال را داریم.همچنین سیدحسن رضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در این خصوص گفت: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی شرایط نرمالی از نظر بارشی در سال آبی جاری داریم؛ اما پیش‌بینی ما این‌گونه است که شرایط تامین آب هم به لحاظ کمی و هم کیفی برای شهر تهران و استان تهران سال خوبی باشد. بررسی آمار بارش‌های کشور در 8 روز ابتدایی مهرماه نشان می‌دهد که مجموع بارش‌ها در این مدت به 0.6 میلیمتر رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهشی 57 درصدی و در مقایسه با متوسط درازمدت

(آمار 51 ساله) کاهشی 50 درصدی دارد.

 

ارسال نظر