کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۹۲۶

اوپک نشست اضطراری برگزار نخواهد کرد

شانا|  دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که واکنش سریع عربستان برای مهار نوسان در قیمت نفت کلیدی بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نورسلطان، محمد سانوسی بارکیندو اعلام کرد که اقدام عربستان برای بازگشت سریع تولید به حال عادی، در مهار نوسان قیمت نفت در پی حمله به تأسیسات نفتی این کشور، تأثیری حیاتی داشته است.وی افزود: نشست فوق‌العاده اوپک و متحدانش در دستور کار نیست، زیرا عربستان بیشتر تولید از دست رفته خود را احیا کرده و حادثه حمله به تأسیسات نفتی این کشور پشت سر گذاشته شده است.

دبیرکل اوپک همچنین اعلام کرد که این سازمان و متحدانش همچنان بر حفظ ثبات قیمت نفت متمرکز هستند و هر کاری را که برای تفکیک نفت از سیاست لازم باشد، انجام می‌دهند.بارکیندو همچنین عنوان کرد که اوپک انتظار دارد تقاضای نفت در بلندمدت، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، بالا باقی بماند.وی درباره تهدیدهای کوتاه‌مدت نیز اعلام کرد بازار نفت در انتظار نتیجه گفت‌وگوهای تجاری بین امریکا و چین است. به گفته دبیرکل اوپک، در مجموع آمارهای مربوط به کند شدن رشد اقتصاد جهانی نگران‌کننده نیستند و هیچ نشانه‌ای از رکود ندارند.

بازگشت بهای نفت به سطح قبل از حملات

ایرنا|بعد از آنکه هفته گذشته به دلیل خروج ۵ درصد تولید نفت جهان از چرخه عرضه، قیمت نفت بالا رفته بود با بازگشت بخشی از تولید نفت عربستان و نگرانی نسبت به رکود اقتصاد جهانی، قیمت‌ها تا ۴ درصد پایین آمد و به پیش از حمله به تاسیسات نفتی سعودی برگشت. قیمت نفت به دلیل نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی و مصرف نفت، کاهش پیدا کرد و حتی نگرانی‌ها نسبت به آسیب‌پذیری زیرساخت عربستان نیز نتوانست جلوی بازگشت نفت به قیمت‌های پیش از حمله به آرامکو را بگیرد .

البته نقش امریکا نیز در این میان بی‌تاثیر نبوده و صادرات نفت خام امریکا در نتیجه تقاضای بالاتر به دلیل طولانی شدن احتمالی اختلالات عرضه عربستان سعودی، ممکن است به رکورد بالای جدیدی صعود کند و از مرز چهار میلیون بشکه در روز عبور کند. بر این اساس قیمت هفتگی نفت برنت ۳.۵ درصد پایین آمد و از ۶۳ دلار و ۲۰ سنت در ابتدای هفته به ۶۱ دلار و ۴ سنت رسید. نفت شاخص امریکا نیز از ۵۸ دلار و ۹ سنت روز دوشنبه با ۴ درصد افت به ۵۵ دلار و ۹۱ سنت کاهش پیدا کرد. به نظر می‌رسد تا زمانی که اقتصاد جهانی نشانه‌های خروج از وضعیت رکورد را نشان ندهد، قیمت‌های نفت برای افزایش به سطح بالاتر مشکل خواهند داشت و حتی ریسک‌های سیاسی نیز تنها تا چند روز می‌تواند قیمت‌ها را بالا نگه دارد.

تمرکز پتروشیمی بر پروپیلن در جهش سوم

فارس|  مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به جزییات 40 طرح جدید پتروشیمی که مجوزشان صادر شده است، گفت: 6 پتروپالایشگاه در جنوب کشور راه‌اندازی می‌شود که یکی از آنها در جاسک و 5 واحد دیگر در منطقه چابهار خواهد بود.

علی محمد بساق‌زاده مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع گفت: در قدم نخست به دنبال افزایش تولید انواع محصولات پتروشیمی از 65 هزار تن به 100 هزار تن تا سال 1404 هستیم که این طرح‌ها شامل اوره و آمونیاک، متانول، مواد لاستیک، پلی اتیلن و دیگر محصولات می‌شود.

این مقام مسوول ادامه داد: در گام دوم بیشتر به دنبال واحدهایی هستیم که پایه و اساس آن پروپیلن است که شامل واحدهای PDH و GTX است بطوریکه قصد داریم از پروپان و گاز طبیعی متانول تولید کرده و در مرحله بعد آن را تبدیل به پروپیلن و سپس به پلی پروپیلن تبدیل کنیم.

حادثه برای دو نفتکش کره‌ای

تسنیم| آتش سوزی در عرشه دو نفتکش در یکی از بنادر کره‌جنوبی که 9 مصدوم به جای گذاشت، خاموش شده است. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد انفجاری در نفتکش 25 هزار تنی استالت گروئنلند در بندر جنوبی السون در حدود ساعت 10:50 دقیقه صبح به وقت محلی رخ داده است. 25 ملوان روی عرشه حضور داشتند که بین آنها ملوان‌های روس و فیلیپینی هم هستند.

 این آتش سوزی به یک نفتکش دیگر که در همان نزدیکی لنگر انداخته بود هم گسترش یافته است. مشخصاتی از این نفتکش در دسترس نیست.  تمام کارکنان نفتکش استالت گروئنلند و 21 نفری که در نفتکش دیگر حضور داشتند نجات پیدا کردند. 9 ملوان زخمی شده‌اند که شرایط یکی از آنها وخیم است. گارد ساحلی در حال بررسی دلیل این اتفاق است و پلیس رفت و آمد در این منطقه را به خاطر احتمال انفجار بیشتر متوقف کرده است.

 

ارسال نظر