اثر تحریم بر نرخ حمل‌ نفت در آسیا

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۳۵

تسنیم| پس از تحریم‌های جدید امریکا علیه شرکت توسعه حمل و نقل کاسکوی چین به خاطر حمل نفت خام ایران، نرخ حمل نفت توسط نفتکش‌ها از خاورمیانه به آسیا حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش رویترز، پس از تحریم‌های جدید امریکا علیه واحدهای شرکت توسعه حمل و نقل کاسکوی چین به خاطر حمل نفت خام ایران، نرخ حمل نفت توسط نفتکش‌ها از خاورمیانه به آسیا حدود 20 درصد افزایش یافت.

طی این تحریم‌ها که به قول وزارت امور خارجه امریکا، بزرگ‌ترین تحریم‌های امریکا از زمان وضع دوباره آنها علیه ایران در نوامبر سال گذشته است، از دو واحد شرکت کاسکوی چین به همراه سایر شرکت‌هایی که ادعا می‌شود در حمل نفت ایران و نقض تحریم‌های این کشور دخالت داشته‌اند نام برده شد.

این اقدام شگفت‌آور که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی دنیا را تحت تاثیر قرار داده، در راستای سیاست دونالد ترامپ برای اعمال حداکثر فشار علیه ایران صورت گرفته است.

این شرکت کشتیرانی بیش از 50 نفتکش بزرگ را در اختیار دارد.

با هجوم برخی از خریداران نفت آسیا به بازار نفتکش‌ها، نرخ کرایه سوپرنفتکش‌ها یا نفتکش‌های بسیار بزرگ برای حمل نفت خام از خاورمیانه به آسیا طی یک شب حدود 19 درصد افزایش یافت و به 75 تا 76 در مقیاس جهانی رسید.

ولی هنوز شک و تردیدهایی وجود دارد که این تحریم‌ها علیه واحدهای شرکت کاسکو چگونه قرار است اجرایی شود .منابع صنعتی اعلام کردند برخی خریداران نفت اجاره نفتکش‌های کاسکو را متوقف کردند تا به کمک تیم‌های قانونی بهتر بتوانند تاثیر تحریم‌ها را درک کنند.

سخنگوی پالایشگاه تایوانی فرموسا پتروکمیکال، یکی از خریداران اصلی نفت خام در آسیا گفت: «بازار از این تحریم‌ها می‌ترسد بنابراین پالایشگاه‌ها برخی اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ کرده‌اند. باید ببینیم وسعت این تحریم‌ها چقدر است».

این تحریم‌ها نرخ باربری نفت را به نرخ اواسط سپتامبر زمان حمله پهپادها به تاسیسات نفتی عربستان و مختل شدن بازارهای جهانی بازگرداند. کشتی‌های شرکت کاسکو حدود 7.5 درصد ناوگان جهانی نفتکش‌ها را تشکیل می‌دهند.

به گفته یکی از دلالان بازار کشتیرانی در شمال آسیا: «خبر حمله پهپادها به تاسیسات نفتی عربستان برای همه ما بسیار وحشتناک بود و حالا بازار باید با تحریم‌های امریکا علیه کاسکو هم روبرو شود».

وی می‌افزاید: «ولی فرصت خوبی برای مالکان کشتی‌هاست تا پول بیشتری به دست آورند».

در روز پنج‌شنبه، یونیپک بخش تجارت شرکت سینوپک، بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا و شرکت نفت ایندین، بزرگ‌ترین پالایشگاه هند سفارش کشتی‌های خود از کاسکو را لغو کردند و به دنبال کشتی‌های جایگزینی برای حمل نفت خام خود هستند.

در روز پنج شنبه پس از اعلام خبر تحریم‌های ایالات متحده علیه تجارت شرکت کشتیرانی کاسکو سهام این شرکت‌ متوقف شد و این توقف روز جمعه هم ادامه داشت.

 

ارسال نظر