فروکش نفت در تب و تاب آتش‌بس

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۳۲
فروکش نفت در تب و تاب آتش‌بس

 گروه انرژی|نادی صبوری|

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد 2 هفته بعد از حملات 14 سپتامبر به تاسیسات نفت آرامکو که قیمت نفت خام را بلافاصله 10 درصد بالا برد، قیمت نفت خام باز هم در نزدیکی 60 دلار در هر بشکه چرخ بزند. اما با هم‌دستی «آمارهای ضعیف اقتصادی»، «نشانه‌های آتش‌بس موقت میان یمن و عربستان» و «آمار ذخایر تجاری امریکا» این اتفاق رخ داد و دیروز قیمت برنت به 61 دلار و 88 سنت در هر بشکه رسید. اصل خبر را شاید باید به آن‌چه که داو جونز دیروز منتشر کرد نسبت داد: «آمادگی عربستان برای آتش‌بس موقت در یمن».

قیمت نفت خام دیروز به دنبال انتشار خبری مبنی بر اینکه عربستان با آتش‌بس مقطعی در یمن موافقت کرده است کاهش یافت. قیمت‌ها در ابتدا به خاطر آمار اقتصادی ضعیف چین افت کرده بودند و در ادامه انتشار این خبر قیمت برنت را به 61.88 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام دبلیو تی‌ای نیز اواسط روز با افتی بیش از 1.15 درصدی نسبت به ابتدای معاملات به 55 دلار و 63 سنت در هر بشکه رسید.

عامل دیگری که قیمتها را با کاهش روبرو کرد، رشد ذخایر نفت امریکا به میزان ۲.۴ میلیون بشکه در هفته گذشته بود.

ماجرای عربستان و زمانی که این کشور برای رساندن سطح صادرات نفت خام خود به میزان قبل از حملات به آرامکو احتیاج دارد نیز به گواه رسانه‌ها مساله مهم بازار است. استفن اینز، تحلیلگر بازار نفت در موسسه آکسی تریدر گفت: «در بیشتر روزهای هفته بازار تحت تاثیر بازگشت تولید عربستان به وضعیت عادی شاهد کاهش قیمت‌ها بوده است.»

شنبه 23 شهریور مصادف با 14 سپتامبر بود که خبرگزاری‌ها وقوع انفجار و آتش‌سوزی در دو منطقه نفتی عربستان سعودی را مخابره کردند و پس از گذشت چند ساعت تأیید شد که تأسیسات نفتی بقیق و خریص آرامکو مورد حمله پهپادی قرار گرفته است. حملاتی که مقامات سعودی بلافاصله گفتند توان صادراتی این کشور را 5.7 میلیون بشکه در روز کاهش داده است. خبرهایی که در ابتدای حملات منتشر می‌شد بر این محور بود که اگر آرامکو موفق نشود تولید را به سرعت احیا کند قیمت‌ها تا 100 دلار در هر بشکه خواهند رفت.

اما این اتفاق رخ نداده است؛ حتی با وجود اینکه چهارشنبه هفته گذشته وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی به نقل از منابع آگاه این فرضیه را پررنگ کرده است که بازسازی تاسیسات ممکن است ماه‌های طولانی زمان ببرد قیمت برنت دیروز به حدود 62 دلار در هر بشکه رسیده است. چیزی که در اینجا عاملیت اصلی را از دید تحلیلگران ایفا می‌کند مساله «آتش‌بس» است.

هفته پیش مهدی المشت، رییس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها اعلام کرده بود که آنها آمادگی دارند تا در صورت انجام رفتاری مشابه از سوی ائتلاف اعراب به رهبری ریاض، تمام حملات پهپادی و موشکی خود به عربستان سعودی را متوقف کنند.

رسانه‌های بین‌المللی این حرکت حوثی‌ها چند روز بعد از به عهده گرفتن حملات به آرامکو را شگفت‌آور خواندند. در ادامه دیروز داو جونز مدعی شد که یکی از مقامات سعودی که نامش فاش نمی‌شود گفته است که این کشور آمادگی دارد آتش‌بس به صورت موقت برقرار کند.

در تشریح اهمیت صحبت از چنین آتش‌بسی باید به این موضوع توجه کرد که ترند گزارش‌ها و تحلیل‌ها در 2 هفته بعد از حملات به آرامکو این بوده که مساله اصلی نه زمان بازسازی بلکه تضمین امنیت واحدهای تولید و صادرات نفت خام عربستان است. مثلا خبرنگار سی‌ان‌ان هفته پیش هنگامی که از مقابل تاسیسات در حال بازسازی گزارش می‌داد عنوان کرد: «ولی شاید نگرانی اصلی بازار اکنون تکرار چنین حملاتی است».

هنوز آتش‌بس به صورت رسمی تایید نشده اما خبرگزاری‌های مختلفی از جمله بلومبرگ آن را پوشش داده‌اند.

  رشد اقتصادی عامل دوم نگرانی

 قبل از حملات 14 سپتامبر چیزی که ذهن بازار را به خود مشغول کرده بود دورنمایی مبهم رشد اقتصادی دنیا تحت تاثیر تنش تجاری میان امریکا و چین بود. در همین زمینه ایسنا می‌نویسد که آمار اقتصادی که اخیرا منتشر شد تصویر درهمی درباره اینکه آیا اقتصاد جهانی روند یکنواختی دارد یا از کندی اقتصادی در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ و نیمه اول سال ۲۰۱۹ خارج شده است، ارایه می‌دهد.

طبق اعلام اداره تحلیل سیاست اقتصادی هلند، حجم تجارت جهانی در سه ماهه دوم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با نرخ سریع‌تری از دوران پس از رکود اقتصادی، کاهش پیدا کرد.

مصرف نفت در میان ۱۸ کشور مصرف‌کننده بزرگ که هر یک روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنند در سه ماهه دوم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ تنها به میزان ۰.۹ درصد رشد کرد.

طبق آمار سازمان JODI، مصرف نفت از سوی مصرف‌کنندگان بزرگ بسیار پایین‌تر از نرخ سالانه ۱.۵ درصد که در فاصله سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۸ مشاهده شد، رشد می‌کند. آمارهای اخیر جامع نیستند اما مدیران تجاری و سرمایه‌گذاران مالی موضع تدافعی‌تری پیدا کرده و خود را برای رکود آماده می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، در چنین شرایطی تعجب‌آور نیست که قیمت‌های نفت تحت فشار کاهشی مانده است و رشد مصرف در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ احتمالا پایین روند معمول خواهد ماند.

دیروز همچنین عامل دیگری که قیمت‌ها را با کاهش روبرو کرد، رشد ذخایر نفت امریکا به میزان ۲.۴ میلیون بشکه در هفته گذشته بود.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران اظهار کرده‌اند که ذخایر نفت امریکا ممکن است در کوتاه‌مدت رشد بیشتری پیدا کند و قیمت‌ها را با کاهش روبرو کند زیرا پالایشگاه‌های امریکایی فعالیت خود را به دلیل تعمیرات محدود کرده‌اند.

 

ارسال نظر