کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۵۷۸

بنزین اروپایی در خاورمیانه بعد از حملات

 تسنیم| اطلاعات کشتیرانی نشان می‌دهد بیش از ۴۰۰ هزار تن سفارش بنزین و ترکیبات مخلوط با بنزین در هفته گذشته برای بارگیری بین ۲۱ تا ۲۶ سپتامبر از شمال غرب اروپا‌ به خاورمیانه ثبت شده است. به گزارش رویترز، صادرات بنزین از اروپا به خاورمیانه و آسیا در این هفته پس از حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان که تولید در پالایشگاه‌های این کشور را مختل کرده، افزایش یافته است. اطلاعات کشتیرانی نشان می‌دهد بیش از 400 هزار تن سفارش بنزین و ترکیبات مخلوط با بنزین در هفته گذشته برای بارگیری بین 21 تا 26 سپتامبر از شمال غرب اروپا ثبت شده است. این مقدار بنزین معادل 500 هزار بشکه در روز است.  هنوز مشخص نیست این محموله‌ها کی پایان می‌یابند ولی تاجران می‌گویند شرکت نفت آرامکوی عربستان به دنبال خرید مقادیر بالایی از محصولات نفت پالایش شده است.  طبق اطلاعات موسسه ورتکسا که در لندن مستقر است، میانگین صادرات بنزین اروپا به عربستان سعودی در پنج ماه اول سال جاری میلادی 60 هزار بشکه در روز بود. ورتکسا اعلام کرد: « مقدار بالای ثبت سفارش بنزین اروپا در این هفته برای خاورمیانه باعث می‌شود بنزین بیشتری از اروپا به سمت عربستان سعودی برود». تاجران می‌گویند افزایش این سفارش‌ها مربوط می‌شود به بالا رفتن تقاضا پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان .

ریشه آلایندگی بنزین در تابستان

ایسنا|  یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: عمده بنزین‌هایی که یورو ۴ و یورو ۵ هستند در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شوند و در زمانی که میزان مصرف افزایش می‌یابد این پالایشگاه به تنهایی پاسخگوی کل کشور نیست.

اسدالله قره خانی اظهار داشت: بخشی از بنزین مصرفی کشور در پالایشگاه تهران، شازند، تبریز و اصفهان تولید می‌شود که از پالایشگاه‌های قدیمی هستند، بنزین‌هایی که در این پالایشگاه‌ها تولید می‌شوند از نظر عدد اکتان و عناصر موجود در آن با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ بعضا مطابق نیستند، اما زمانی که مصرف بنزین در فصل تابستان بالا می‌رود مجبور به استفاده از آنها هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: بنزین‌هایی که در پالایشگاهای قدیمی تولید می‌شود از نظر عناصر سولفور و اکتان بعضا متناسب با استانداردهای روز نیستند و استفاده از آنها بعضا باعث افزایش آلودگی می‌شود. از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ها بعضا در وارد کردن برخی از قطعات کاتالیزور به مشکل خورده‌ایم که خود این موضوع نیز می‌تواند باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها شود.

2 برابر شدن ارزش ذخایر نفت روسیه

ایسنا| وزارت منابع طبیعی و محیط زیست روسیه مجموع ارزش ذخایر نفت این کشور را یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد که طی یک سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. طبق آمار وزارت منابع طبیعی و محیط زیست روسیه، ارزش بازار ذخایر نفت این کشور طی سال گذشته به دلیل کشف ذخایر جدید و همچنین ارزش بالاتر عرضه ذخایر فعلی، ۸۸ درصد رشد کرد.

 ارزش ذخایر نفت روسیه به میزان ۳۸۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد و به ۱.۰۷ تریلیون دلار رسید. در خصوص ذخایر نفتی که به تازگی کشف شده‌اند، حجم آنها افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته و تنها ۸.۷ درصد رشد ثبت کرده است و از ۹.۸۳ میلیارد تن به ۹.۰۴ میلیارد تن افزایش پیدا کرد. با این حال از نظر ارزش پولی، رشد سالانه ۷۳ درصدی را ثبت کرد و ارزش ذخایر نفتی به ۷۱.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۱۸ رسید.

 ارزش ذخایر گاز روسیه نیز حدود یک‌چهارم رشد کرد و از ۲۲۱ میلیارد دلار به ۱۷۷ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد و از نظر حجمی نیز ۳.۶ درصد رشد داشت و به ۱۵تریلیون متر‌مکعب رسید.

بررسی پروژه پی‌وی‌ام در غرب ایران

ایلنا| معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از بررسی اجرای پروژه تبدیل متانول به پروپیلن (PVM) در یکی از استان‌های غرب کشور خبر داد. بهزاد محمدی در مراسم امضای توافقنامه همکاری ارایه دانش فنی واحد تولید پلی‌اتیلن سنگین که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست برگذار شد، گفت: هدف شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ارایه خدمت به صنعت پتروشیمی است و این وظیفه ذاتی این شرکت است، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال اعداد و ارقام نیست و تنها توسعه فناوری برای ما کافی است.

محمدی با اشاره به اهمیت دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن به دلیل فراوانی گازطبیعی در کشور گفت: اجرای پروژه PVM در یکی از استان‌های غرب کشور در حال بررسی است و امیدوارم تا پایان سال عملیاتی شود.  مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تاکنون هفت دانش فنی را در حوزه توسعه دانش فنی فرآیندها کسب کرده است.

 

ارسال نظر