کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۲۲۲

همسایگان متقاضی پلاستیک تولیدی ایران

شانا| رییس هیات‌مدیره انجمن ملی پلیمر و پلاستیک ایران اظهار کرد: بسیاری از کشورهای همسایه و آسیای میانه به دنبال محصولات تکمیلی صنعت پتروشیمی ایران هستند. بیوک صحاف‌امین با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های پلاستیک در همه دنیا بیشتر بر ماشین‌آلات و مواد اولیه متمرکزند، گفت: در ایران به دلیل نوپا بودن، صنایع تکمیلی (تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی) هم حضور دارند که البته موضوع مثبتی است. وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای همسایه ایران مانند عراق، افغانستان و حتی سوریه و کشورهای آسیای میانه به دنبال محصولات تکمیلی هستند، افزود: بازارهای صادراتی با توجه به شرایط حاکم بر کشور برای شرکت‌ها حائز اهمیت است و به همین دلیل به این صنایع فضای زیادی در نمایشگاه اختصاص یافته است. صحاف‌امین تصریح کرد: نمایشگاه ایران پلاست به‌دلیل ظرفیت‌های رو به رشد پتروشیمی‌ها و معرفی هر چه بیشتر محصولات آنان به بازارهای جهانی از ملزومات صنعت پلیمر کشور به حساب می‌آید، به ویژه اینکه تولیدات این واحدهای صنعتی بسیار بیشتر از مصرف داخلی است. سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست ۳۱ شهریورماه تا سوم مهرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

افت فشار گاز در سمت قطری پارس جنوبی

فارس| مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: قطری‌ها از افت فشار گاز در گنبد شمالی خبر دادند و به دنبال راهکارهای فشارافزایی تولید گاز هستند. محمد مشکین‌فام با اشاره به اینکه در مذاکراتی که با طرف قطری طی سال‌های اخیر داشتیم مشخص شد تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی در طرف قطر که به عنوان گنبد شمالی شناخته می‌شود با افت مواجه شده که البته این افت هنوز محسوس نیست. این مقام مسوول تصریح کرد: در مذاکراتی که با قطری‌ها داشتیم ظاهرا این کشور نیز به دنبال این است تا از طریق به کار بردن راهکارهایی جلوی افت فشار را گرفته و اجازه ندهند تا تولید گاز در میدان گنبد شمالی با افت مواجه شود. وی  گفت: در حال حاضر هر سکوی تولیدکننده گاز پارس جنوبی بطور میانگین 7 بار با افت فشار مواجه می‌شود که برای جلوگیری از این موضوع در کوتاه‌مدت به دنبال توسعه بلوک‌های همجوار این مخزن مشترک مانند میدان گازی بلال در شرق و یلدا در شمال آن هستیم. مشکین‌فام پیش‌تر اعلام کرده بود «برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای جلوگیری از افت فشار تولید گاز از مخزن پارس جنوبی شامل حفاری چاه‌های جدید و اسیدکاری چاه‌های موجود است و از طرف دیگر سعی شده تا خطوط لوله بین سکوهای دریای پارس جنوبی به یکدیگر متصل شود. اما برنامه بلندمدت ایران برای جلوگیری از افت فشار احداث سکوهای فشارافزاست که این امکان با طراحی متخصصان داخلی صورت خواهد گرفت.»

احتمال بازگشایی میادین مشترک عربستان و کویت

تسنیم| مدیرعامل شرکت نفت چورون گفت این شرکت می‌تواند تولید نفت از منطقه نفتی مشترک بین عربستان و کویت را به زودی آغاز کند. به گزارش اویل پرایس، چورون قراردادی با عربستان سعودی برای تولید نفت از میادین نفتی منطقه مشترک عربستان و کویت دارد. درگیری بر سر مالکیت این میادین مشترک چهار سال است تولید در این منطقه را متوقف کرده است. دو میدان نفتی در این منطقه مشترک با نام‌های خفجی و وفرا قبلا 500 هزار بشکه در روز تولید داشتند. اختلافات عملکردی و بدتر شدن روابط دو جانبه باعث تعلیق تولید در 2015 شد.  در حال حاضر، پس از حمله‌های روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان و کاهش 5 میلیون بشکه در روز تولید این کشور، گفت‌وگوها در مورد تولید از این منطقه بی‌طرف یک بار دیگر آغاز شده است. به گفته مدیرعامل چورون، حمله به تاسیسات نفتی عربستان این حقیقت را مشخص کرد که خطراتی واقعی در صنعت نفت وجود دارد که هر زمانی می‌توانند بروز کنند. کاهش تولید نفت عربستان به خاطر حمله‌های روز شنبه باعث تسریع این مذاکرات می‌شود.

امید هند به واردات نفت از روسیه

تسنیم| وزیر نفت هند اعلام کرد این کشور پس از افزایش قیمت نفت به دنبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان که تولید نفت آن را نصف کرده، به دنبال افزایش واردات نفت از روسیه است. به گزارش رویترز، روسیه در تلاش است سهم بازار رو به رشد هند را در رقابت با عربستان سعودی، قطر و امارات به دست آورد. دارمندرا پرادهان گفت با مدیرعامل شرکت تولید‌کننده نفت رزنفت دیدار کرده و چهار شرکت هندی قرار است سرمایه‌گذاری خود را در میادین نفتی روسیه افزایش دهند. شرکت رزنفت روسیه اطمینان داد در مورد افزایش احتمالی عرضه نفت به پالایشگاه‌های هندی مذاکره شده است. رزنفت و دولت هند همچنین در مورد توسعه نایارا انرژی، شرکتی که رزنفت در آن حداکثر سهم را دارد مذاکره کردند. رزنفت اعلام کرد این کنسرسیوم در حال بررسی افزایش تولید پالایشگاهی در پالایشگاه وادینار هند است. این کنسرسیوم در مرحله اول متعهد به 850 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ساخت یک واحد پتروشیمی طی دو سال شده است. رزنفت همچنین اعلام کرد پروژه‌های مشترک مخصوصاً پروژه نفت و گاز ساخالین 1 و میادین نفتی یاریاخ و ونکور روسیه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

ارسال نظر