کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۸۸۳

سراب نفت 80  دلاری برای اوپک

تسنیم| وزیر نفت و گاز عمان در ابوظبی گفت: «تمام تولیدکنندگان نفت بشکه‌ای 80 دلار را به‌جای 60 دلار می‌خواهند ولی آیا این منطقی است؟ در شرایط فعلی احتمالاً نه. ما باید با همین شرایط اقتصادی کنار بیاییم. من هم دوست دارم قیمت نفت از 60 دلار به 80 دلار برسد ولی این احتمال بسیار کم است.»

به گزارش اویل پرایس، عمان یکی از تولیدکنندگان نفت حاشیه خلیج فارس است که عضو اوپک نیست ولی یکی از اعضای ائتلاف اوپک و غیراوپک به‌رهبری روسیه است که تولیدش را طبق قرارداد کاهش تولید پایین آورده تا جلوی عرضه اضافی نفت به بازار گرفته شود و قیمت نفت بالا برود.طبق گفته اقتصاددانان، عمان به نفت حدود 85 دلار در هر بشکه نیاز دارد تا بتواند بودجه‌اش را متعادل نگه دارد.اوپک و متحدانش قصد دارند یک حداقل قیمت برای نفت ایجاد کنند ولی قیمت فعلی نفت که کمی بالاتر از 60 دلار در هر بشکه است، بسیار کمتر از قیمت مورد نیاز عربستان است. عربستان به نفت حدود 80دلار در هر بشکه نیاز دارد.الرومحی گفت عمان دوست دارد قیمت نفت تا 70 دلار در هر بشکه افزایش یابد. هنوز خیلی زود است که تصمیم بگیریم شرایط فعلی بازار نیاز به کاهش بیشتر تولید اوپک و متحدانش دارد یا نه.کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک روز پنج‌شنبه در ابوظبی برگزار می‌شود.

دستور کار کاهش تولید اوپک تغییر نمی‌کند

شانا| دبیرکل اوپک اعلام کرد که جایگزینی برای توافقنامه همکاری کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به‌منظور کاهش تولید نفت خام وجود ندارد.به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، محمد سانوسی بارکیندو اعلام کرد که تاکنون برنامه جایگزینی برای برنامه کاهش تولید نفت خام تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) وجود ندارد.

وی افزود: اوپک و کشورهای غیرعضو این سازمان با عنوان OPEC Plus متعهد شده است که اقدام‌های لازم را برای تضمین برقراری ثبات و تعادل در بازار نفت را انجام دهد.سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش چندی پیش (ژوئن 2019) تصمیم گرفتند توافق خود برای کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت را تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید کنند.

کاهش چاه‌های نفت امریکا با وجود ثبات در تولید

تسنیم| در حالی که تعداد چاه‌های نفت امریکا در سال جاری ۱۴۴ حلقه کاهش یافته، تولید نفت این کشور از ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز آغاز سال میلادی جاری به ۱۲.۴ میلیون بشکه در روز تا پایان هفته منتهی به ششم سپتامبر رسیده است.

تعداد چاه‌های نفت و گاز امریکا در این هفته 12 عدد کاهش یافت ولی شرکت‌های نفت امریکا هنوز با نرخ بالایی تولید می‌کند.به گزارش اویل پرایس، کل تعداد چاه‌های نفت و گاز امریکا در حال حاضر 786 عدد است که 169 حلقه کمتر از سال گذشته است.طبق گزارشات رسیده، تعداد کل چاه‌های فعال نفتی امریکا 5 حلقه کاهش یافته و به 733 رسیده است. تعداد چاه‌های فعال گاز این کشور هم 5 تا پایین آمده و به 153 رسیده است.چاه‌های نفت امریکا نسبت به سال گذشته 134 تا کمتر شده‌اند و تعداد چاه‌های گاز این کشور 33 حلقه کمتر از سال گذشته است. در آغاز سال میلادی جاری تعداد چاه‌های فعال نفت و گاز امریکا به ترتیب 858 و 187 حلقه بود.در امریکا، تولید هفتگی نفت هنوز هم در بالاترین حد است. بنابراین در حالی که تعداد چاه‌های نفت به تنهایی در سال جاری 144 حلقه کاهش یافته، تولید نفت این کشور از 11.7 میلیون بشکه در روز آغاز سال میلادی جاری به 12.4 میلیون بشکه در روز تا پایان هفته منتهی به ششم سپتامبر رسیده است.

کاهش 5 دلاری قیمت نفت ایران در مرداد

فارس| اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تمامی انواع نفت این سازمان طی ماه آگوست کاهش قیمت داشتند و هر بشکه نفت ایران با 4 دلار و 88 سنت کاهش به 57.77 دلار رسید.

بر اساس این گزارش، هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه جولای 62.65 دلار به فروش رسیده بود.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تمامی انواع نفت کشورهای اوپک در این ماه کاهش قیمت داشتند که بیشترین کاهش به مِرِی ونزوئلا با 12 دلار و 67 سنت تعلق داشت.متوسط قیمت نفت ایران طی سال 2017 برابر با 49.60 دلار به ازای هر بشکه و در سال 2018 نیز 67.94 دلار در هر بشکه عنوان شده است. همچنین متوسط قیمت نفت ایران در 8 ماه نخست 2019 برابر با 62.46 دلار برآورد شده است. نفت ایران در سال 2015 نیز معادل 48.80 دلار در هر بشکه فروخته شده است.متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه آگوست با 5 دلار و 9 سنت کاهش نسبت به ماه قبل از آن به 59.62 دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه جولای 64.71 دلار در هر بشکه بوده است.نفت عربستان نیز با 4 دلار و 77 سنت کاهش 60.84 دلار در هر بشکه فروخته شد.

 

ارسال نظر