یک قرارداد و چند نشان

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۸۷۹
یک قرارداد و چند نشان

گروه انرژی| نادی صبوری|

دیروز صبح قرارداد توسعه میدان گازی بلال میان شرکت نفت و گاز پارس و شرکت پتروپارس امضا شد و به این ترتیب اگر همه‌چیز خوب پیش برود 34 ماه دیگر، هر روز 500 میلیون فوت مکعب گاز از این میدان که با واقع شدن در قسمت شرقی پارس جنوبی صفت «مشترک» بودن را نیز با خود به یدک می‌کشد تولید خواهد شد. اعتبار 440 میلیون دلاری مورد نیاز برای این قرارداد از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود. طبق اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت که شخصا در مراسم امضای قرارداد حاضر شده بود و همچنین محمد مشکین‌فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس توسعه میدان بلال در زمره برنامه‌های بلندمدت ایران برای حفظ و نگهداشت تولید گاز در پارس جنوبی و در واقع تامین 75 درصد گاز مصرفی ایران از این میدان قرار می‌گیرد. وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد خطاب به مردم ایران گفت: «نگرانی شما بابت میادین مشترک را درک کردیم و بدانید که اکنون ایران در تولید هم در میادین مشترک پارس جنوبی و هم در غرب کارون از قطر و عراق جلوتر است.»

عقربه‌های ساعت‌های دیواری ساده با قاب‌های چوبی که لوگوی نفت ایران هم روی آن جاخوش کرده به ساعت 10 صبح نزدیک می‌شوند، روز یکی از روزهای واپسین شهریوری است و بیش از هر شهریوری بوی پاییز دارد، مردان کت‌و‌شلوار پوش ردیف‌های نخستین سالن را پر کرده‌اند و قرار است یک قرارداد برای توسعه یکی از میادین پرشمار گازی ایران امضا کنند.  شاید تعبیر عجیبی نباشد که مادر زمین را با ایران مهربان بدانیم وقتی که ایران میدانی به اسم «بلال» در قسمت شرقی پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان داشته باشد که وقتی همه‌چیز بر علیه توسعه گاز پیش می‌رود باز هم به ایران گاز ارزانی بدارد.

  به حمایت از پارس جنوبی ادامه دهید

ساعت 10: 20 دقیقه صبح است که محمد مشکین‌فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس که کمی هم گرفته به نظر می‌رسد (علتش بعدا معلوم می‌شود، رجوع شود به باکس داخل صفحه) پشت تریبون سالن شهید بهشتی وزارت نفت می‌رود تا درباره قراردادی که قرار است امضا شود توضیح بدهد. مشکین‌فام که سال‌های سال و در واقع بیشتر عمر کاری‌اش را در پارس جنوبی گذرانده صحبت‌هایش را با برنامه‌های این شرکت برای حفظ و نگهداشت تولید در این میدان شروع می‌کند و می‌گوید: «قرارداد توسعه میدان گازی بلال شروع راهکار بلندمدت برای حفظ و نگهداشت تولید است.» مشکین‌فام درباره رقم قرارداد و مدت زمان و مواردی از این دست توضیحی نمی‌دهد و در اظهاراتی کم‌سابقه می‌گوید: «از همه ارکان نظام که تاکنون با تمام سلایق از توسعه پارس جنوبی حمایت کردند خواهش می‌کنم به حمایت‌شان ادامه بدهند.»

  تشکر از اعتماد به پتروپارس

صحبت‌های مشکین‌فام 10 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و بعد از او حمیدرضا مسعودی مدیرعامل شرکت پتروپارس است که دقایقی برای حاضران در سالن که مدیران ارشد نفتی و خبرنگاران هستند صحبت می‌کند. مسعودی از اینکه به پتروپارس اعتماد شده تشکر می‌کند و درباره تاریخچه این شرکت می‌گوید: «پتروپارس که از ابتدا به عنوان بازوی اجرایی شرکت ملی نفت و وزارت نفت برای اجرای پروژه‌های ملی تاسیس شده بود در 8 فاز پارس جنوبی عملکرد مثبت داشته است.»

آقای مسعودی عنوان می‌کند که با وجود اینکه این قرارداد رقم خیلی بالایی ندارد اما بالادست صنعت نفت و گروه‌های درگیر در آن را به تکاپو می‌اندازد؛ او صحبت‌هایش را با قول استفاده حداکثری از توان فنی مهندسی داخلی با در نظر گرفتن استانداردها به پایان می‌برد و جایش را به بیژن زنگنه وزیر نفت می‌دهد.

  ما زنده‌ایم

شاید به خاطر لحن آرام حمیدرضا مسعودی سالن کمی کسل شده است و وقتی زنگنه پشت میکروفون می‌رود همه به وضوح تکانی می‌خورند. وزیر نفت صحبت‌هایش را با اشاره به کلیپی که در مورد فعالیت‌های شرکت نفت و گاز پارس در ابتدای مراسم پخش شده بود شروع کرده و می‌گوید: «وقتی در این کلیپ عنوان شد 22 سال از عمر پارس جنوبی می‌گذرد اول فکر کردم اشتباه حساب کردند، بعد دیدم واقعا از سال 76 تا 98 همین 22 سال گذشته، در واقع 22 سال از عمر ما گذشته است. یک کودک 4 ساله آن روزها حالا یک مهندس نفت شده است.»

وزیر نفت در ادامه سراغ تشریح دلایل اهمیت این قرارداد رفت. او که با لبخند و هیجان صحبت می‌کرد، عنوان کرد: «این قرارداد مهمی است چون شروع توسعه بخش شرقی میدان

پارس جنوبی است. من در مجلس در برنامه‌ام اعلام کرده بودم که تکلیف تمام میادین مشترک را روشن خواهم کرد و در همین زمینه علاوه بر این میدان میدان فرزاد هم امسال تعیین تکلیف می‌شود، به این معنا که در پایان دولت هیچ میدان مشترکی باقی نخواهد ماند که پیمانکار با نظام اجرایی روشن و شفاف و تامین مالی شده روی آن مشغول کار نباشد.» زنگنه دلیل انتخاب پتروپارس برای این پروژه را نیز متعهد بودن این شرکت نسبت به زمان و قیمت قراردادها توصیف کرد و پتروپارس را بهترین شرکت E&P ایرانی خواند.  زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اتخاذ تمهیدات برای مقابله با افت تولید در پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که با توتال و طرف چینی امضا شد، جلوگیری از افت تولید بود تا برنامه‌ای که هنوز در منطقه هم اجرا نشده، در قالب این قرارداد در ایران اجرا شود و ما هم یاد بگیریم. اما حالا که تحریم اجازه ادامه کار را نداد، از دوستان می‌خواهم و کتبا هم می‌نویسم که حتما این کار را شروع کنند و برای طراحی و ساخت تجهیزات فکر کنند. ما نباید متوقف شویم. باید برای ارتقای سطح فناوری ملی هر کاری نیاز است انجام دهیم و طراحی در کیفیت عالی بین‌المللی را در دستور کار قرار دهیم. زنگنه پیام دیگر امضای قرارداد برای توسعه میدان گازی بلال را این طور بیان کرد: «ما زنده‌ایم.»

  در حاشیه

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و محمد مشکین‌فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بعد از پایان مراسم امضای قرارداد در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات جواب دادند. چندی پیش یک رسانه بین‌المللی خبری را با این محور منتشر کرد که چین یک برنامه 280 میلیارد دلاری برای حضور بلندمدت در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران داده است، حضور وزیر در جمع خبرنگاران فرصتی بود تا موضع رسمی ایران درباره این خبر را جویا شویم، وزیر نفت در پاسخ به «تعادل» عنوان کرد که وزارت نفت ایران در جریان چنین خبری قرار ندارد. از سوی دیگر با جدی‌تر شدن مذاکرات میان ایران و فرانسه به عنوان نماینده اروپایی‌ها، از آن‌جایی که شرکت توتال فرانسه به عنوان لیدر سابق کنسرسیوم توسعه‌گر فاز 11 پارس جنوبی نیز فرانسوی است این فرضیه ایجاد شده بود که ممکن است در کنار خط اعتباری مساله بازگشت توتال و معاف شدن این پروژه از تحریم‌ها نیز مطرح باشد، وزیر نفت در پاسخ به «تعادل» در این زمینه گفت: «این موضوع تاکنون به این شکل مطرح

نشده است.»

وزیر همچنین در مورد خروجی نشست کمیته نظارتی اوپک پلاس که اخیرا در ابوظبی برگزار شده و دیدگاه کارشناسی‌اش درباره اقدامات کشورهای اوپکی عنوان کرد: « آنهایی که بازار را خراب کردند، خودشان هم آن را درست کنند.» او از اظهارنظر درباره مساله وزیر انرژی جدید عربستان نیز خودداری کرده و آن را مساله داخلی این کشور توصیف کرد.

محمد مشکین‌فام مدیرعامل نفت و گاز پارس هم بعد از مراسم امضای قرارداد در لابی وزارت نفت کنار خبرنگاران ایستاد تا به سوالات پاسخ دهد. مشکین‌فام در پاسخ به این پرسش «تعادل» که با توجه به اینکه گفته شده است مشکل افت فشار مخازن گازی پارس جنوبی برای ایران طی 4 الی 5 سال آینده جدی می‌شود آیا این وضعیت برای قطر هم صدق می‌کند، عنوان کرد: «آنها هم وضعیتی مشابه ما دارند، هنوز آن‌قدر ماجرای افت فشار محسوس نشده و آنها هم مثل ما در حال دنبال کردن راهکارهای کوتاه‌مدت هستند.» مشکین‌فام توضیح داد: «آنها هم سکوی تقویت‌فشار را به عنوان مرحله آخر در نظر دارند.»

 

ارسال نظر