کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۰۷

قوانین آیمو نفت سبک را گران کرد

تسنیم| پالایشگاه‌های آسیا نفت خام سبک بیشتری می‌خرند و خرید نفت خام سنگین را کاهش داده‌اند. این پالایشگاه‌ها تولید خود را برای تامین تقاضای سوخت سولفور پایین در بخش حمل و نقل تغییر داده‌اند . به گزارش رویترز، تقاضای آسیا برای درجات نفت خام سبک و کم سولفور که به آن نفت شیرین می‌گویند، پس از کاهش فاصله قیمتی بین نفت خام سبک و سنگین در سال جاری به خاطر افزایش تولید نفت شیل امریکا و دسترسی سخت‌تر به نفت سنگین، افزایش یافته است . این نفت بیشتر توسط کشورهایی مثل امریکا، امارات متحده عربی، برزیل و نیجریه تولید می‌شود . جیووانی سریو، مدیر تحقیقات جهانی شرکت ویتول گفت: « نفتی که معامله می‌شود، به تدریج سبک‌تر و شیرین‌تر می‌شود . در همین حین، توسعه سیستم پالایشگاهی به سمت نفت خام سنگین‌تر می‌رود» . « این یک چالش واقعی است که پالایشگاه‌ها هر روز با آن مواجه هستند و طی سال‌های آینده هم درگیر آن خواهند بود» . پالایشگاه‌های سراسر جهان مجبور شده‌اند واحدهای گرانقیمت ثانویه بسازند که بتواند باقی‌مانده نفت سوختی را که از پالایش اولیه نفت سنگین به محصولات با کیفیت‌تر مثل بنزین و دیزل باقی مانده، پالایش کنند.تغییر جهانی به سمت نفت سوخت کم سولفور‌تر برای کشتی‌ها قرار بود قیمت نفت سنگین سولفور بالا را کاهش دهد ولی این اتفاق نیفتاده است.

افزایش هزینه ساخت پروژه پالایشی و پتروشیمی هند

رویترز| وزیر نفت هند گفت پروژه بزرگ پالایشگاهی و پتروشیمی هند که توسط شرکت آرامکوی عربستان و شرکت ملی نفت ابوظبی ساخته می‌شود، هزینه‌ای بیش از 45 میلیارد دلاری که در ابتدا تعیین شده بود، خواهد داشت.

این پروژه بزرگ ساحلی که 1.2 میلیون بشکه در روز تولید دارد، بخشی از طرح‌های هند برای 77 درصد افزایش ظرفیت پالایشگاهی این کشور تا 8.8 میلیون بشکه در روز تا 2030 است. این پالایشگاه در شهر روها، در 100 کیلومتری جنوب بمبئی ساخته می‌شود. دارمندرا پرادهان در کنگره جهانی انرژی در ابوظبی گفت: « طرح اولیه حدود 45 میلیارد دلار هزینه داشته ولی بیش از این خواهد بود». وی رقم دقیق را ذکر نکرد. به گفته منابع، هند ماه گذشته پس از اعتراض کشاورزان و مجبور شدن به تغییر مکان این پالایشگاه، افزایش هزینه این طرح را بیش از 36 درصد تخمین زد. انتظار می‌رود این پروژه 60 میلیارد دلار هزینه داشته باشد. تولید‌کنندگان جهانی نفت برای ورود به هند و ایجاد یک بازار فروش ثابت برای تولیدشان با هم رقابت می‌کنند تا از تقاضای بالای بنزین و پتروشیمی این کشور جنوب آسیا سود ببرند.

افزایش احتمال تحریم روسنفت

ایسنا| نماینده ویژه امور ونزوئلا در وزارت خارجه امریکا وضع تحریم علیه شرکت روس‌نفت روسیه بر سر تجارت نفت ونزوئلا را منتفی ندانست. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از الیوت آبرامز، نماینده ویژه امور ونزوئلا در وزارت خارجه امریکا نوشت: روس‌نفت ممکن است به دلیل خرید میزان بالایی از نفت ونزوئلا و فروش آن هدف تحریم قرار گیرد اما ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. وی در ادامه افزود: در مقطعی ناچار خواهیم بود رفتار روس‌نفت و واکنشی که باید به آن داشته باشیم را بررسی کنیم. به گفته منابع بازرگانی و آمار رهگیری کشتی، روس‌نفت به بزرگ‌ترین خریدار نفت ونزوئلا تبدیل شده است. این شرکت در ژوییه و نخستین هفته اوت بزرگ‌ترین خریدار نفت ونزوئلا بوده است. این شرکت نفت ونزوئلا را به خریداران در چین و هند می‌فروشد و به این ترتیب به خریدارانی که از ترس تحریم‌های امریکا برای معامله با شرکت نفتی دولتی PDVSA تردید دارند کمک می‌کند. همچنین به ونزوئلا کمک می‌کند با وجود تحریم‌های امریکا، نفت خود را فروخته و منابع مالی لازم را تامین کند. بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه ماه گذشته به روزنامه فایننشیال‌تایمز گفتند روس‌نفت تمامی بنزین مورد نیاز دولت ونزوئلا را تامین می‌کند.

تأکید روسیه بر همکاری با اوپک

تسنیم| الکساندر نواک وزیر نفت روسیه به شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان سعودی گفت که هر دو کشور باید به همکاری ادامه دهند. به گزارش رویترز، نواک همچنین در اولین جلسه پس از تغییرات اساسی در مدیریت نفت عربستان سعودی به شاهزاده عبدالعزیز گفت ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در اکتبر از عربستان دیدار می‌کند و این سفر باید موفقیت آمیز و با اهمیت باشد. وزیر نفت روسیه و رییس صندوق ثروت ملی این کشور قبلا گفته بودند که تغییرات در صنعت نفت عربستان سعودی تأثیری بر همکاری بین مسکو و ریاض نخواهد گذاشت . همکاری بین روسیه و عربستان طی دو سال گذشته به خاطر اتحاد آنها با سایر اعضای اوپک و تولید‌کنندگان غیر اوپک در کاهش تولید نفت گسترش یافته است. نواک گفت اوپک و کشورهای غیراوپک همچنان در مورد تولید نفت با هم همکاری می‌کنند و این مساله برای حفظ تعادل بازار بسیار اهمیت دارد.

 

ارسال نظر