نمره اوپکی‌ها در آگوست چند شد؟

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۰۵
نمره اوپکی‌ها در آگوست چند شد؟

گروه انرژی|

گزارش ماه سپتامبر اوپک که در واقع بیانگر داده‌های رسمی تولید و تحلیل بازار از سوی دبیرخانه این سازمان است ظهر دیروز منتشر شد. این گزارش در وهله نخست گمانه‌زنی‌هایی که درباره افزایش تولید کشورهای عضو اوپک نسبت به ماه قبل می‌شد را نه تنها تایید کرده بلکه نشان داد که طبق داده‌های منابع ثانویه، افزایش بیش از گمانه‌زنی‌ها بوده است. این گزارش نشان می‌دهد اوپکی‌ها در آگوست هر روز 130 هزار بشکه نفت بیشتری نسبت به جولای تولید کردند و در کل روی هم رفته 29 میلیون و 741 هزار بشکه از نفت خامی که در ماه آگوست در دنیا تولید شده، از سوی کشورهای عضو این سازمان بوده است.

منابع ثانویه می‌گویند در ماه پیشین میلادی، مقدار نفتی که از چاه‌های عربستان سعودی تولید شده بطور متوسط هر روز 118 هزار بشکه بیشتر از ماه جولای بوده است؛ این آمار عربستان را صاحب اصلی افزایش 130 هزار بشکه‌ای می‌کند که برای اوپک اتفاق افتاده است.

نیجریه در رتبه دوم با بیشترین افزایش تولید در آگوست بوده است؛ آنها در این ماه تولیدشان را روزی 86 هزار بشکه افزایش دادند و به 1 میلیون و 866 هزار بشکه در روز رساندند.

عراق که در نظر سنجی رویترز و اس‌اند پی گلوبال پلتس به عنوان دارنده نقش اصلی در افزایش تولید آگوست معرفی می‌شد بر اساس داده منابع ثانویه با افزایش روزانه 43 هزار بشکه‌ای تولید، رتبه سوم را در میان اوپکی‌های افزایشی داشته است. عراق در این ماه روزی 4 میلیون و 779 هزار بشکه نفت خام از چاه‌هایش تولید کرد تا چند گام به رویای 5 میلیونی شدن نزدیک شود. امارات هم در باشگاه افزایشی‌ها قرار می‌گیرد؛ آنها در ماه قبل میلادی تولیدشان را به هر روز 3 میلیون و 85 هزار بشکه رساندند که روزی 11 هزار بشکه بیشتر از تولید جولای بود.

گابن و اکوادور هم در آگوست به ترتیب روزی 2 هزار بشکه و روزی هزار بشکه نفت بیشتری تولید کردند.

باقی کشورها یعنی ایران، کویت، الجزایر، لیبی، ونزوئلا، کنگو و گینه استوایی در این ماه خواسته و ناخواسته تولید کمتری نسبت به ماه قبل داشتند تا اثر افزایش تولید کشورهای دیگر را بر بازار خنثی کنند؛ در بین این 7 کشور ایران و لیبی با فاصله کمی بیشترین مقدار کاهش تولید را تجربه کردند.

ایران به خاطر تحریم‌ها چند ماهی است که خودش رقم تولیدش را مستقیم به دبیرخانه اوپک اعلام نمی‌کند، منابع ثانویه اعلام کرده‌اند ایران در این ماه هر روز 2 میلیون و 194 هزار بشکه نفت خام تولید کرده است، این رقم روزی 17 هزار بشکه از تولید ماه جولای کمتر است.   با وجود اینکه اوپکی‌ها در مجموع در ماه آگوست تولید بیشتری نسبت به ماه قبل از آن داشته‌اند، همچنان سطح تولید سازمان با توافقی که کنار کشورهای موسوم به غیر اوپک به آن متعهد شدند فاصله دارد و سطح پایبندی اوپک به توافق همچنان بالای صد در صد است.

 عربستان هم با وجود اینکه تولید نفت خامش را در ماه اخیر به طرز قابل توجهی بالا برده همچنان با سقف تولیدی که طی توافق برایش تعیین شده فاصله زیادی دارد. نکته جالب این است که افزایش تولیدی که عربستان در این ماه به صورت مستقیم به اوپک گزارش کرده از داده منابع ثانویه بالاتر است. سعودی‌ها گفته‌اند که روزی 209 هزار بشکه نفت بیشتری تولید کرده‌اند.

دیروز قیمت‌های نفت خام صعودی بودند و برنت که بعد از چند وقت توانسته خودش را بالای 60 دلار در هر بشکه تثبیت کند طبق گزارش سی ان بی‌سی با بشکه‌ای 62 دلار و 94 سنت معامله شد. سی ان بی‌سی البته این رشد قیمت را به آمار کاهشی ذخایر نفت خام امریکا مرتبط دانست و گزارشی نیز مبنی بر وجود ارتباط میان رشد قیمت و داده‌های گزارش اوپک به چشم نخورد.

 

ارسال نظر