اوپک در مخمصه رقابت عرضه و تقاضای نفت

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۱۵

ایسنا|

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اوپک با اتکا به کنترل عرضه به منظور تقویت قیمت نفت به شکلی که مطلوب اعضایش باشد، خود را در مخمصه انداخته است.

در حال حاضر قیمت نفت پایین مانده است و این موضوع ارتباطی به عرضه ندارد. زمانی که اوپک برای نخستین‌بار اعلام کرد اعضایش با محدود کردن تولیدشان برای مقابله با روند نزولی قیمت نفت موافقت کرده‌اند، این تصمیم موثر واقع شد. قیمت نفت که تحت تاثیر رونق تولید نفت شیل امریکا و تلاش اوپک برای حذف رقیبان امریکایی خود به پایین‌ترین حد در بیش از یک دهه اخیر سقوط کرده بود با تصمیم اوپک برای محدودیت عرضه بهبود پیدا کرد و از فشار بر اقتصادهای صادرکنندگان نفت خاورمیانه کاست. همچنین اوضاع تولیدکنندگان نفت در سراسر جهان از جمله امریکا را بهبود بخشید.

بهبود صنعت نفت شیل امریکا به اندازه‌ای قابل ملاحظه بود که امریکا اکنون به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده است. در این بین اوپک و شرکایش تصمیم گرفتند به محدودیت عرضه ادامه دهند. با این حال این تصمیم این‌بار موثر واقع نشد و قیمت‌ها پایین ماندند. درست است که قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در مقایسه با پیش از دومین دور کاهش تولید اوپک و غیراوپک، بالاتر هستند اما شاخص‌های قیمت بین‌المللی بسیار پایین‌تر از میزانی هستند که تولیدکنندگان بزرگ اوپک به خصوص عربستان سعودی به آن نیاز دارند. دلیل موثر واقع نشدن محدودیت عرضه این تولیدکنندگان این است که بازار به جای آنها، به تعرفه‌هایی که واشنگتن و پکن علیه صادرات یکدیگر وضع کرده‌اند توجه دارند. این تعرفه‌های تلافی جویانه ممکن است به تقاضای جهانی برای نفت لطمه وارد کند. هر چند که برخی از پیش بینی‌کنندگان می‌گویند این اتفاق روی داده است و در نتیجه قیمت نفت آسیب دیده است. به گفته هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالا در شرکت آر بی‌سی، مسوولیت اوپک این است که نشان دهد هنوز از ابزارهای کافی برای متوقف کردن روند ریزش قیمت نفت برخوردار است. اما ممکن است برای اوپک پاکسازی بازار فیزیکی از چیره شدن بر بدبینی نسبت به کارآمدی استراتژی این اوپک در دوران ترامپ راحت‌تر باشد. به گفته جیسون لاویس، شریک در شرکت پلتفرم صنعت نفت دریلز، کاهش قیمت نفت در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نفوذ کمتر اوپک نسبت به سابق روی قیمت نفت را نشان داد. در حالی که اوپک کاهش تولید نفت را اعلام کرد، رونق نفت شیل امریکا مانع از بالا رفتن قیمت نفت شد. در حال حاضر تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا، نفوذ اوپک را تحلیل برده است.

هنگامی که گروه اوپک پلاس در دسامبر گذشته دیدار کرد، تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک با محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز موافقت کردند و در ژوییه امسال نیز با تمدید این پیمان تا اوایل سال ۲۰۲۰ موافقت کردند. مجموع تولید این گروه در واقع بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش داده است با این حال قیمت نفت برنت پایین ۶۰ دلار مانده است. نگرانی‌های پیرامون جنگ تجاری به همراه رشد بی‌وقفه تولید نفت امریکا ضد اوپک عمل کرده‌اند. بر اساس گزارش اویل پرایس، به نظر می‌رسد که تنها راه برای دستیابی به قیمت بالاتر، کاهش بیشتر تولید نفت باشد. این تنها راهی است که منطقی به نظر می‌رسد با این حال کاهش بیشتر تولید به معنای از دست دادن سهم بازار است و هر گونه رشد قیمت‌ها به اندازه کافی قابل توجه نخواهد بود تا چنین ضرری را توجیه کند. در این راستا بعید خواهد بود که اعضای اوپک و روسیه با کاهش بیشتر تولید موافقت کنند و در نتیجه اوپک ممکن است مجبور شود در گوشه‌ای بنشیند و تحولات جنگ تجاری امریکا و چین را با امید به حاصل شدن یک توافق میان دو اقتصاد بزرگ جهان دنبال کند. این گروه به معجزه‌ای نیاز دارد تا به قیمت بالاتر نفت که اقتصادهای اعضایش به آن وابسته است، دست پیدا کند. نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک روز پنج‌شنبه در ابوظبی برگزار خواهد شد. عربستان سعودی و روسیه از اعضای کمیته نظارتی مشترک اوپک و غیراوپک هستند که شامل تولیدکنندگان بزرگ دیگری شامل عراق، امارات متحده عربی، کویت، نیجریه و قزاقستان است. خبرگزاری تاس روسیه به نقل از محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک نوشت: این کمیته ممکن است در دیدار هفته جاری خود درباره استفاده از معیارهای جدید برای رصد وضعیت بازار جهانی نفت و تعادل آن گفت‌وگو کند. بارکیندو گفت: این موضوع در برنامه قرار ندارد اما ما می‌توانیم درباره آن و همچنین وضعیت بازار صحبت کنیم. کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک اواخر ماه میلادی گذشته اعلام کرد نرخ پایبندی به توافق در ژوییه به ۱۵۹ درصد رشد که ۲۲ درصد بالاتر از ژوئن بوده است.

 

ارسال نظر