کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۴۳۹

تفاهم گازی هند و روسیه

ایسنا|در سلسله قراردادهای انرژی که روابط اقتصادی هند و روسیه را عمیق‌تر می‌کند، دو کشور ۳۰ میلیارد دلار تجارت سالانه تا سال ۲۰۲۵ را هدف گرفته‌اند. پس از دیداری که میان ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست وزیر هند در یک مجمع اقتصادی در ولادی‌وستوک انجام گرفت، هند و روسیه با هدف تقویت روابط تجاری دوجانبه از سطح فعلی ۱۱ میلیارد دلار، قراردادهایی را در بخش‌های مختلف شامل انرژی، دفاعی و کشتیرانی اعلام کردند. هند که سومین مصرف‌کننده و واردکننده بزرگ نفت در جهان است، قصد دارد سهم گاز در سبد انرژی خود را تا چند سال دیگر به ۱۵درصد افزایش دهد و منابع تامین انرژی خود را در برابر ریسک ژئوپلیتیکی متنوع کند. در میان قراردادهایی که میان هند و روسیه اعلام شد، شرکت واردکننده گاز «پترونت ال ان جی»  هند موافقت کرد از نواتک LNG خریداری کرده و در پروژه‌های آتی این شرکت روسی سرمایه‌گذاری کند. دو شرکت همچنین بازاریابی مشترک گاز به عنوان سوخت خودرو در هند را مورد بررسی قرار خواهند داد. شرکت تولیدکننده زغال سنگ «کول ایندیا»  قراردادی را برای استخراج زغال سنگ کک شو در خاور دور روسیه امضا کرده و شرکت خصوصی «اچ-انرژی»  به دنبال خرید LNG از نواتک به شکل بلندمدت است.

پیمان نفتی عراق با شرکت تحریم شده روسی

تسنیم|وزارت نفت عراق روز چهارشنبه اعلام کرد یک قرارداد اکتشاف انرژی با یک شرکت روسی بسته است که تحت تحریم‌های امریکا قرار دارد. به گزارش روداو، این وزارتخانه طی بیانیه‌ای اعلام کرد یک قرارداد با شرکت ساختمانی و مهندسی استروی ترنسگز روسیه برای اکتشاف نفت و گاز امضا کرده است. این شرکت قرار است بخش‌هایی از استان بیابانی انبار را در غرب عراق اکتشاف کند . ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق گفت: «این بلوک اکتشافی یکی از مکان‌های امیدوارکننده در عراق است و مطالعات و اطلاعات اولیه نشان می‌دهند که بین 2 تا 4 میلیارد بشکه معادل‌های نفتی در این منطقه وجود دارد که حدود 60 تا 70 درصد آن را گاز تشکیل می‌دهد.» وی اضافه کرد این پروژه با ایجاد فرصت‌های شغلی و حمایت از بخش خصوصی محلی باعث توسعه اقتصادی این استان می‌شود . عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق گفت این قرارداد سه مرحله دارد: اکتشاف، توسعه و تولید و مساحتی بالغ بر 12 هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد . شرکت استروی ترنسگز در 2014 در پاسخ به فعالیت‌های نظامی روسیه در اوکراین توسط وزارت خزانه داری امریکا تحریم شد. طبق گفته وزارت خزانه‌داری امریکا، گروه ولگا که مالک این شرکت است از نظر مالی و فنی از دولت روسیه حمایت می‌کند.

جریمه شرکت گازی فرانسوی به خاطر دستکاری قیمتی

ایسنا|واحد انگلیسی شرکت Engie فرانسه به دلیل دست‌کاری قیمت عمده فروشی گاز انگلیس از سوی یکی از معامله‌گرانش، توسط رگولاتور انرژی انگلیس جریمه شد. رگولاتور انرژی انگلیس (Ofgem) اعلام کرد این تخلف در مدت سه ماه در سال ۲۰۱۶ انجام گرفته است و این معامله‌گر قیمت گاز NBP که قیمت مرجع اروپایی گاز است را به این صورت فریب داده که پیشنهاد خرید و فروش را برای قراردادهایی ارسال کرده که قصد انجام آنها را نداشته و به این ترتیب سیگنال‌های قیمت گمراه‌کننده ارسال کرده است. رگولاتور Ofgem در بیانیه‌ای اعلام کرد توسط یکی از فعالان بازار از این فعالیت مشکوک در بازار عمده فروشی گاز مطلع شده و تحقیقاتش به زیرمجموعه شرکت Engie ختم شده است. این رگولاتور اعلام کرد دستکاری گسترده در بازار را مشاهده نکرده اما زیرمجموعه شرکت Engie را ۱.۲ میلیون پوند جریمه کرده است زیرا اقدامات لازم برای جلوگیری یا شناسایی چنین سوءرفتارهایی را انجام نداده است. بر اساس گزارش رویترز، قیمت گاز انگلیس به خصوص قراردادهای روز آتی و ماه آینده به همراه قیمت‌های گاز هلندی TTF، قیمت مرجع برای قیمت‌های گاز اروپا به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر