کارشکنی‌های جدید امریکا در مسیر فروش نفت ایران

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۴۳۸
کارشکنی‌های جدید امریکا در مسیر فروش نفت ایران

گروه انرژی|

26 آگوست 4 روز قبل از اینکه امریکا آدریان دریا نفتکش حامل 2.1 میلیون بشکه از نفت خام ایران را تحریم کند، آکلیش کومار کاپیتان این نفتکش یک ایمیل عجیب دریافت می‌کند. این ایمیل این طور آغاز شده است: «من برایان هوک هستم و برای وزارت خارجه امریکا مایک پمپئو کار می‌کنم و خبرهای خوبی دارم». در ادامه این ایمیل برایان هوک به کومار پیشنهاد می‌دهد که اگر مسیر نفتکش را طوری تنظیم کند که از کشورهایی عبور داشته باشد که از لحاظ قانونی بتوانند آن را توقیف کنند چندین میلیون دلار دریافت خواهد کرد. خبر را ابتدا عصر چهارشنبه فایننشال تایمز منتشر کرد و تا 24 ساعت هیچ واکنشی از سوی دولت امریکا در رد یا تایید آن منتشر نشد، در ادامه در کنفرانس خبری برایان هوک خبرنگار بی‌بی سی صحت و سقم این خبر را پرسید و هوک مجبور شد آن را تایید کند. این اقدامات با دور جدیدی از تحریم‌ها علیه آنچه امریکا شبکه فروش نفت توصیف می‌کند همراه شده است.

خزانه‌داری ایالات متحده روز چهارشنبه رستم قاسمی وزیر سابق نفت خام ایران را تحریم کرد. رستم قاسمی از سال 90 تا 92 در دولت دهم وزیر نفت ایران بود.

برایان هوک کسی که کار و بار اصلی‌اش در امریکا دنبال کردن همه‌چیز مربوط به تحریم ایران است گفته که این تحریم به خاطر دست داشتن در جابه‌جایی ده میلیون بشکه نفت خام در ماه قبل انجام شده است.  وزارت خزانه‌داری امریکا که این روزها حسابی مشغول است روز سه‌شنبه هم سازمان فضایی، مرکز تحقیقات فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران را در لیست تحریم‌ها قرار داده و ادعا کرده بود این سازمان‌ها باعث تبادل 750 میلیون دلار پول نفت بوده‌اند.

رستم قاسمی در دولت یازدهم نیز از سوی اسحق جهانگیری معاون رییس‌جمهور به عنوان مشاور انتخاب شد تا به نوعی تسهیل‌گر روابط اقتصادی ایران و عراق باشد. بعد از دو سال رستم قاسمی از این سمت کنار گذاشته شد.

اقدام وزارت خزانه‌داری امریکا در تحریم وزیر پیشین نفت ایران در واقع تحت عنوان تحریم یک شبکه فروش نفت اعلام شده است. به غیر از رستم قاسمی 25 فرد حقیقی دیگر هم مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

این حرکت‌ها با تلاش‌های عجیب و غریب امریکا برای دخالت در مسیر نفتکش ایرانی آدریان دریا همراه شده است. ابتدا چهارشنبه روزنامه فایننشال تایمز نوشت که برایان هوک، طی ایمیلی برای آکلیش کومار، ناخدای هندی نفتکش آدریان دریا -گریس- از او خواسته در ازای دریافت چند میلیون دلار، کشتی را به سمتی هدایت کند که امریکا بتواند آن‌ را توقیف کند. فایننشال تایمز در گزارشش نوشت که ایمیل‌ها توسط این روزنامه دیده شده است.

برایان هوک در این ایمیل تاکید کرده که برای اینکه آقای کومار بداند این یک ایمیل ساختگی نیست یک شماره تلفن مخصوص هم به آن ضمیمه کرده است. فایننشال تایمز در گزارشش نوشته است که یک چنین اقدامی از سوی یک شخصیت رسمی اصلا روال به حساب نمی‌آید. هوک در ماه‌های اخیر ایمیل‌های مشابه زیادی به کاپیتان‌های مختلف در کشتی‌های حامل هر چیز مربوط به ایران فرستاده است.

طبق شواهد با گذشت 4 روز از ارسال ایمیل هوک به آقای کومار آدریان دریا به ترددش ادامه می‌دهد و در مقابل امریکا هم نفتکش و هم کاپیتان را تحریم می‌کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به عنوان اولین واکنش رسمی به ارسال این ایمیل عنوان کرد: «بعد از اینکه امریکا در دزدی دریایی شکست خورد، حالا به باج‌گیری روی آورده: نفت ایران را برای ما بیاورید و میلیون‌ها دلار بگیرید، وگرنه خودتان تحریم می‌شوید. این کار هوک با کار گاوچران‌ها و گانگسترها در فیلم‌های وسترن قدیمی چه فرقی دارد؟»

13 تیر ماه امسال آدریان دریا که البته آن موقع نامش گریس1 بود در آب‌های جبل‌الطارق توسط نیروی نظامی بریتانیا توقیف شده بود و بیشتر از یک هفته است که با رفع توقیف به حرکتش در آب‌ها ادامه می‌دهد. علی ربیعی سخنگوی دولت ایران هفته پیش گفت که ایران نفت آدریان دریا را فروخته و حالا این صاحب محموله است که مقصد را تعیین می‌کند.  از سوی دیگر در روز پنج‌شنبه وزارت دارایی امریکا اخطار داد هر کسی در اطراف جهان به سوختگیری نفتکش‌های ایرانی تحریم شده توسط امریکا کمک کند خود با خطر تحریم روبرو خواهد شد. در حالی که به نظر می‌رسد کاپیتان آدریان دریا، نفتکشی که عبدالباری عطوان روزنامه‌نگار فلسطینی اعتقاد دارد به یک عقده برای ترامپ تبدیل شده پیشنهاد رشوه‌ برایان هوک را نپذیرفته اما پنج‌شنبه خبرهایی مبنی بر اینکه کومار از تحویل محموله نفتی امتناع کرده و خواستار این شده که با یک کاپیتان دیگر جایگزین شود توسط فاکس‌نیوز منتشر شد.

 

ارسال نظر