معنای فراغت تجدیدپذیرها از یارانه برای نفت

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۰۹۶
معنای فراغت تجدیدپذیرها از یارانه برای نفت

گروه انرژی|

در طول سال‌های اخیر که اقبال از خودرو‌های برقی رو به فزونی نهاده است، چند مساله عموما اقتصادی بر سر راه گسترش زیرساختی این صنعت قرار داشتند که به پیشرفت فناوری و به صرفه شدن تجهیزات حواله داده شدند. این مشکل در دو جا خودنمایی می‌کرد: یکی در بخش تامین برق که با توجه به فلسفه وجودی خودروهای برقی می‌بایست به شکلی پاک فراهم می‌شد و دیگری در بخش ذخیره‌سازی انرژی الکتریسیته که به خاطر نامتوازن بودن تولید برق نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، ضرورت آن احساس می‌شود. اکنون مارک لوئیس، رییس تحقیقات جهانی «پایداری» در شرکت مدیریت دارایی

«BNP Paribas» در گزارشی مدعی شد که موعد به صرفه شدن خودروهای برقی فرا رسیده و هر چند زیرساخت‌های مرتبط با انرژی تجدیدپذیر همچنان پا به پای تولید خودروهای برقی پیش نمی‌رود، اما این صنعت از یارانه استقلال یافته و به مرحله رقابت‌پذیری با سوخت‌های فسیلی رسیده است. از نظر وی، این مساله نفت را با چالش‌های قیمتی مواجه خواهد کرد.

بر اساس گزارشی که اخیرا توسط شرکت مدیریت دارایی «BNP Paribas» منتشر شد، نفت برای آنکه بتواند در رقابت بخش حمل‌ونقل باقی بماند، باید قیمتش 10 تا 20 دلار کاهش یابد. مارک لوئیس، نویسنده این گزارش روز جمعه به بخش اروپایی وبگاه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» گفت که چنین گزاره‌ای منعکس‌کننده این دیدگاه است که اقتصاد تجدیدپذیرها چگونه به شکل چشمگیری متحول شده و وسایل نقلیه برقی تا چه حد رقابت‌پذیر شده است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، لوئیس که ریاست تحقیقات جهانی «پایداری» در شرکت مدیریت دارایی «BNP Paribas» را بر عهده دارد، افزود: «ما باید با این موضوع به وضوح مواجهه پیدا کنیم. آنچه ما می‌گوییم این است که اگر سرمایه‌گذاری‌ها در انرژی تجدیدپذیر همپا با سرمایه‌گذاری در خودروهای برقی به پیش برود، می‌توان بازده انرژی بخش حمل و نقل را در مقایسه با همان هزینه سرمایه‌ای در بخش نفت با قیمت فعلی 60دلار در هر بشکه شش الی هفت برابر کرد؛ نفت خامی که باید ابتدا در پالایشگاه‌ها تبدیل به بنزین شده و سپس در موتورهای احتراق داخلی خودروها با هدررفت 80درصدی انرژی به شکل گرما مورد استفاده قرار گیرند.» بهای نفت برنت چند ماه است که در حدود هر بشکه 60 دلار نوسان دارد.

لوئیس اظهارات خود را با ذکر اینکه بخش «ذخیره‌سازی» باید در مقیاس بسیار بزرگ‌تر و جدی‌تری مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد و گفت: «به همین دلیل می‌گوییم این امر (رقابت‌پذیری خودروهای برقی با خودروهای احتراقی) در طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد، اما اکنون دقیقا همان نقطه‌ای است که پیشرانه اقتصاد تعیین‌کننده است.»

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، «حمل‌ونقل برقی با سرعت زیادی در حال گسترش است». آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که در سال 2018، تعداد خودروهای برقی کره زمین از 5 میلیون و 100 هزار عدد فراتر رفت که نشان‌دهنده رشد تعداد 2میلیونی خودروهای برقی به نسبت سال 2017 است.

در حالی که تعداد اتومبیل‌های برقی رو به افزایش است، بدون شک زمانی که نوبت به بخش زیرساخت‌های شارژ و ذخیره‌سازی انرژی برای تجدیدپذیرها می‌رسد، چالش‌ها سر بر می‌آورند. منابعی مانند انرژی خورشیدی و انرژی بادی وعده جریان برق قابل پیش‌بینی و پایدار را نمی‌دهند؛ در صورتی که سوخت‌های فسیلی از این نظر قابل اتکا هستند.

رییس تحقیقات جهانی «پایداری» در شرکت مدیریت دارایی «BNP Paribas» برای پاسخ به مساله عدم پیشرفت در حوزه ذخیره‌سازی انرژی، با کمک گرفتن از رویکرد تاریخی بیان کرد: «آنچه ما باید انجام دهیم، این است که صنایع استخوان‌دار، با ریشه و با سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوب مانند صنعت نفت که ریشه‌های عمیق سیاسی نیز دارد را با آنچه طی 10 سال گذشته در صنایع آب و برق اروپا رخ داد مقایسه کنیم.»

وی توضیح داد که با وجود سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که در صنایع آب و برق اروپا انجام شد، تجدیدپذیرها «این صنعت را به روشی که هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد، به‌طور کامل مختل کردند.» لوئیس افزود: «آنچه در اینجا داریم یک منبع انرژی است که هزینه‌های جانبی و جاری کوتاه‌مدت آن صفر است و هزینه‌های سرمایه اولیه آن نیز در حال کاهش یافتن است. بنابراین اکنون زمان سرمایه‌گذاری در بخش ذخیره‌سازی انرژی فرا رسیده است.»

وی در پایان بیان کرد: «ده سال پیش یا حتی پنج سال پیش، سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و زیرساخت‌های خودروهای برقی واقعا منطقی نبود، زیرا خود تجدیدپذیرها هنوز گران بودند و هنوز به یارانه نیاز داشتند. آنها دیگر به یارانه نیازی ندارند.»

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در سال 2018 «تولید برق تجدیدپذیر» 7 درصد رشد داشته است که دو تکنولوژی بادی و خورشیدی روی هم در 60 درصد این رشد سهیم بوده‌اند. سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق جهان در سال 2018 به 26 درصد رسید و هدف‌گذاری شده است که سهم آن در افق سال 2030 به 50 درصد برسد.  بر اساس این گزارش، در سال 2018 از میان همه منابع انرژی در بخش برق، تجدیدپذیرها دارای بالاترین سطح رشد تولید بوده‌اند. در این سال تولید برق تجدیدپذیرها 7 درصد (تقریبا 450 تراوات ساعت) رشد داشته که معادل کل تقاضای برق کشور برزیل بوده است.

همچنین سال 2018، سال تجدید رکورد تولید خودروهای برقی بود. در این سال فروش جهانی این خودروها به یک میلیون و 980 هزار عدد رسید و سهم فروش کلی این خودروها را در جهان به 5 میلیون و 120 هزار عدد رساند. در این سال، فروش خودروهای الکتریکی 68 درصد افزایش یافت که بیش از دو برابر میانگین رشد فروش سالانه مورد نیاز برای رسیدن به اهداف سبز آژانس بین‌المللی انرژی برای سال 2030 بوده است. چین بزرگ‌ترین بازار جهانی خودرو‌های الکتریکی است و فقط در سال 2018، بیش از یک میلیون خودرو برقی در این کشور به فروش رسید. پس از چین اروپا با 385 هزار و سپس ایالات متحده امریکا با 361 هزار فروش خودرو الکتریکی در 2018 قرار دارند و در مجموع، این سه کشور بیش از 90 درصد از کل سهم فروش این سال را به خود اختصاص دادند. 46 درصد از سهم بازار خودروی نروژ در سال 2018 متعلق به خودروهای برقی بوده است، در نتیجه این کشور همچنان دارای بالاترین سهم بازار خودروهای الکتریکی است و پس از آن ایسلند با 17 درصد و سوئد با 8 درصد از سهم بازار خودرو الکتریکی در بازار خود در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید که پیشرفت‌ها در کاهش انتشار CO2 در بخش برق، مزیت کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در خودروهای الکتریکی را سرعت می‌بخشد.

 

 

ارسال نظر