کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹۰۹

تغییر جهت دوباره نفتکش آدریان دریا به سمت ترکیه

تسنیم| اطلاعات کشتیرانی نشان می‌دهد نفتکش ایرانی که در مرکز اختلافات بین واشنگتن و تهران قرار دارد، دوباره مسیرش را در روز جمعه تغییر داده و به سمت ترکیه برگشته است.

به گزارش رویترز، نفتکش آدریان دریا که قبلاً گریس1 نام داشت، اکنون به سمت بندر اسکندرون در جنوب شرقی ترکیه می‌رود.این سومین بار است که این کشتی مسیرش را طی ده روز تغییر داده است. اسکندرون در 200 کیلومتری شمال پالایشگاه بانیاز سوریه قرار دارد که تصور می‌شود مقصد اصلی نفتکش بوده است.نفتکش آدریان دریا با دو میلیون بشکه نفت در اواسط آگوست پس از پنج هفته توقیف در جبل‌الطارق آزاد شد. دلیل توقیف این کشتی حمل نفت ایران به سوریه در نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا بود.امریکا عقیده دارد این نفتکش تحت کنترل سپاه پاسداران ایران است. یک سخنگوی دولت ایران گفت ایران نفت این کشتی را فروخته و مالک کشتی مقصد آن را تعیین می‌کند. وی هویت مالک را فاش نکرد.

نفتکش آدریان دریا پس از آزادی اعلام کرد که مقصد آن بندر کالاماتا در یونان است و بعد آن را به مرسین ترکیه تغییر داد. در روز سه شنبه این نفتکش ناگهان مسیر خود را تغییر داد و از ساحل ترکیه دور شد.

در حالی که جمعه صبح این نفتکش در غرب قبرس قرار داشت، در حرکتی مشابه دوباره تغییر مسیر داد.

ژاپن از چین LNG وارد کرد

ایسنا| ژاپن با تلاش شرکت‌های نیرو برای یافتن تامین‌کنندگان جدید و کاهش هزینه، نخستین محموله گاز طبیعی مایع (LNG) خود از چین را وارد کرد.این صادرات انعطاف‌پذیری بازار LNG آسیا را نشان می‌دهد. چین در پی افزایش مصرف داخلی گاز، به دومین خریدار بزرگ LNG در جهان تبدیل شده است. اما با کاهش مصرف گاز در تابستان، این کشور به صادرات مجدد LNG مبادرت کرده و خریداران ژاپنی برای کاهش هزینه سوخت خود، متقاضی این محموله‌ها بوده‌اند.رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد یک محموله LNG به میزان ۷۰ هزار و ۵۶۰ تن از پایانه LNG هاینان که توسط شرکت دولتی CNOOC اداره می‌شود، به چیتا در نزدیکی ناگویا ارسال شده است که در آن شرکت توهو گاز به اتفاق شرکت JERA یک پایانه LNG را اداره می‌کند.این محموله به قیمت ۵.۶۸ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش تحویل داده شده است که پایین‌تر از میانگین هزینه ۹.۵۰ دلاری واردات برای ژاپن است.این نخستین واردات محموله LNG از چین به ژاپن از سال ۱۹۸۸ به این طرف بوده که دولت ژاپن انتشار آمار واردات و صادرات را آغاز کرد.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت LNG برای تحویل فوری در بازار آسیا طی هفته‌های اخیر به سطح پایینی سقوط کرده است که به دلیل موج عرضه جدید از سوی امریکا و استرالیا بوده است.

همکاری چین و فیلیپین برای اکتشاف نفت

ایسنا| چین و فیلیپین قرار است بطور مشترک به عملیات اکتشاف نفت و گاز در دریای جنوب چین بپردازند.در آستانه دیدار میان شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین و رودریگو دوئرته، رییس‌جمهور فیلیپین، چیتو استا رومانا، سفیر فیلیپین در چین اعلام کرد دو طرف درباره تشکیل یک کمیته برای انتخاب مناطقی برای اکتشاف نفت و گاز گفت‌وگو خواهند کرد.تحلیلگران می‌گویند چنین اقدامی شاید یک پیروزی کوتاه‌مدت برای فیلیپین باشد اما به چین اجازه می‌دهد مدعی منابع فراساحلی سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی شود. اختلاف بلندمدت در دریای جنوب چین شامل ادعاهای سرزمینی از سوی چین و ویتنام، فیلیپین، تایوان، برونئی و مالزی است. چین مدعی مالکیت حدود ۹۰ درصد از دریای جنوب چین است و بر سر این موضوع با همسایگانش اختلاف دارد.بر اساس گزارش اویل پرایس، دادگاهی در لاهه در سال ۲۰۱۶ علیه ادعای چین و به نفع فیلیپین رای داده بود، اما چین این حکم را نپذیرفت. اکنون باید دید آیا فیلیپین و چین به توافق برای اکتشاف مشترک نفت و گاز دست پیدا می‌کنند.

 

ارسال نظر