پینگ‌پنگ چین و امریکا با نرخ نفت

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۶۲
پینگ‌پنگ چین و امریکا با نرخ نفت

گروه انرژی|

قیمت نفت صبح روز دوشنبه که بازارها پس از دو روز تعطیلی باز شدند به دلیل تشدید تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده امریکا ابتدا کاهش یافت. بازار نفت همچنین تحت تأثیر سفر روز یکشنبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به شهر بیاریتز فرانسه محل برگزاری نشست جی‌7 قرار داشت، اما پس از آنکه پکن و واشنگتن اظهار کردند که می‌توانند جنگ تجاری را (که باعث کاهش چشم‌انداز اقتصاد جهانی و تقاضای نفت خام شده است)، آسان‌تر بگیرند، قیمت نفت روند افزایشی به خود گرفت.

بهای معاملات آتی نفت برنت، صبح دوشنبه ۶۳ سنت یا ۱.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۸ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید. در ادامه روز اما، شاخص جهانی نفت برنت 33 سنت یا 0.6 درصد نسبت به آخرین معاملات روز کاری گذشته رشد کرد و به 59 دلار و 67 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت امریکا نیز ابتدا با ۶۸ سنت یا ۱.۳ درصد کاهش به ۵۳ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه رسید، اما در ادامه 33 سنت یا 0.6 درصد به نسبت آخرین معاملات روز کاری گذشته رشد کرد و به 54 دلار و 50 سنت در هر بشکه رسید.دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا دیروز گفت پس از آنکه چینی‌ها با مقامات امریکایی تماس گرفتند و خواستار بازگشت به مذاکرات شدند، معتقد شده که پکن به دنبال توافق تجاری است. لیو هی، معاون نخست‌وزیر و مذاکره‌کننده برتر چینی پیش‌تر گفته بود پکن مایل است که مسائل را آرام حل کند و با تشدید تنش‌ها مخالف است.

در روزهای اخیر با افزایش تنش‌های تجاری میان چین و امریکا، نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهانی افزایش یافته است. وزارت بازرگانی چین هفته گذشته اعلام کرده بود که تعرفه‌های 5 درصدی یا 10 درصدی بر کالاهای وارداتی از امریکا اعمال خواهد کرد که شامل نفت خام، محصولات کشاورزی و هواپیماهای کوچک نیز می‌شود.

ترامپ نیز در تلافی اعلام کرد که به شرکت‌های امریکایی مستقر در چین دستور می‌دهد که از چین خارج شده و به ساخت محصولات در امریکا روی آورند. «بیارن شیلروپ» تحلیلگر موسسه «SEB» بیان کرد: بازار نفت نسبت به اثرات ثانویه رشد تنش تجاری میان چین و امریکا نگرانی دارد. دومین نگرانی در بازار نفت این است که چین اکنون آماده تقابل با امریکا در فضای جهانی نفت است. جفری هالی، تحلیلگر بازار در شرکت OANDA اظهار کرد: تنها موضوعی که می‌تواند ابرهای تیره را از روی بازارهای نفت کنار بزند مذاکرات امریکا و چین و تصمیم دوجانبه آنها برای عقب‌گرد از مواضع اخیر خواهد بود. همچنین، سرمایه‌گذاران در مورد اینکه آیا به زودی نرخ بهره در ایالات متحده کاهش می‌یابد یا خیر، حدس و گمان می‌زنند.

به گزارش رویترز، جروم پاول، رییس صندوق فدرال رزرو امریکا بیان کرد که اقتصاد امریکا در مرحله مطلوبی به سر می‌برد و فدرال رزرو در زمان مقتضی وارد عمل خواهد شد تا توسعه اقتصادی فعلی را در همین مسیر حفظ کند.اما نگرانی‌ها در مورد احتمال رکود اقتصادی با داده‌های ثبت شده‌ای که نشان می‌دهد صنایع تولیدی ایالات متحده امریکا نخستین ماه انقباضی خود در تقریبأ یک دهه گذشته را سپری کرده‌اند، تقویت شد.شرکت‌های انرژی ایالات متحده هفته گذشته بیشترین کاهش دکل نفتی را در حدود 4 ماه گذشته داشتند و تعداد دکل‌ها از ژانویه 2018 به کمترین میزان خود رسید. دلیل کاهش دکل‌ها این بود که تولیدکنندگان هزینه‌های حفاری و تکمیل پروژه‌ها را قطع کردند.

 

 

ارسال نظر