لبنان ستاره جدید نفت منطقه؟

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۵۷۵

 نفت‌خبر| در حالی که برخی‌ از تحلیل‌ها از پایان نفت خاورمیانه خبر می‌دهند، گزارش‌های دیگری وجود دارند که حاکی از رویش کشورهای جدید در میان تولیدکنندگان نفتی است.

 به گزارش اویل پرایس، لبنان ناشناخته‌ترین کشور دارای منابع گاز و نفت دریایی در منطقه شرق مدیترانه به شمار می‌آید که در حال آماده‌سازی خود به قصد ورود به باشگاه تولیدکنندگان نفت است. لبنان در پایان سال ۲۰۱۹ و به احتمال زیاد در نوامبر و دسامبر، عملیات حفاری دریایی را آغاز می‌کند و هدف آن حوزه‌های بسیار حاصلخیز است.

 موفقیت حفاری‌های دریایی اسراییل، قبرس و مصر اشتهای بیروت برای انجام این عملیات و دسترسی به نفت را افزایش داده است. نادا بوستانی، وزیر انرژی و منابع آبی لبنان تأکید کرده است که دومین مجوز مربوط به استخراج نفت، این کشور را با ثروت جدیدی رو به رو خواهد کرد. بر اساس مطالعات لرزه شناختی، تخمین زده می‌شود که لبنان دارای ذخایر گاز طبیعی به میزان ۲۵ تریلیون فوت مکعب باشد. اما این میزان از سوی هیچ عملیات حفاری تایید نشده و تمام این مقدار از نظر اقتصادی قابل ارزش نیستند.

 نادا بوستانی، هفته جاری در جریان یک کنفرانس خبری بین‌المللی خوش‌بینی شدید خود را در مورد نتیجه این اکتشافات نشان داد و گفت که امیدوار است اکتشاف دریایی گاز باعث توسعه اقتصاد در حال تنش لبنان شود. بیروت با قطع برق، بحران اقتصادی و تعداد بالای پناهندگان سوری مواجه است. لبنان در سال ۲۰۱۸، اولین قرارداد اکتشاف و تولید نفت و گاز دریای خود را با یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، انی ایتالیا و نواتک روسیه منعقد کرد. سایرین به ویژه شرکت‌های روسی علاقه‌مند به دور دوم این قراردادها هستند.

انتظار می‌رود اولین چاه در پایان سال ۲۰۱۹ حفاری شود. دور دوم حفاری‌ها قبل از آغاز سال ۲۰۲۰ نخواهد بود. شرکت لوک اویل روسیه، بریتیش پترولیوم بریتانیا و پتروناس مالزی علاقه‌مندی خود را به مشارکت در دور دوم حفاری‌ها اعلام کرده‌اند. تاکنون هیچ شرکت امریکایی علاقه خود را به حضور در این موضوع اعلام نکرده است. در حال حاضر و تحت فشارهای دولت دونالد ترامپ، مذاکرات غیررسمی بین لبنان و اسراییل در مورد علامت‌گذاری مرزهای دریایی در جریان است. مساله مرز دریایی در شرایطی که دو کشور بطور رسمی در وضعیت جنگی به سر می‌برند مانعی بزرگ بر سر راه شرکت‌های نفت و گاز بین‌المللی برای مشارکت در منابع نفت و گاز است. برخی از بلوک‌های اکتشافی که بیروت پیشنهاد داده در منطقه موردبحث بین دو کشور قرار دارند و قبلاً تا حدودی توسط اسراییل کاوش شده‌اند.

در حال حاضر لبنان با ناآرامی‌های فزاینده‌ای رو به رو است. مخالفت برخی کشورهای منطقه باقدرت‌گیری حزب‌الله در لبنان نیز باعث برخی اوضاع سیاسی غیرقابل پیش‌بینی در این کشور شده است. ماه‌های آینده مسیری را که لبنان باید طی کند نشان می‌دهند. دولت لبنان تا اینجا توانسته است که ساختار مالی مربوط به نفت خود را از طریق تمرکز بر چارچوب نفت دریایی تعیین کند. این ساختار شناخته شده و قابل اطمینان است. لبنان همچنین اعلام کرده که در سال‌های آینده قوانین جدیدی در مورد نفت و گاز ساحلی و ایجاد یک صندوق ثروت ملی را در دستور کار قرار خواهد داد. همه اینها اقدامات مثبتی هستند اما باید توجه داشت که اوضاع سیاسی منطقه‌ای و داخلی لبنان ممکن است این اقدامات را ناچیز کنند. حالا این موضوع در اختیار لبنان است که چگونه تعارض‌های سیاسی‌اش را حل کند تا به درآمدهای احتمالی ناشی از تولید نفت

خللی وارد نشود.

 

ارسال نظر