کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۱۳۱

آدریان‌دریا در حال ترک جبل‌الطارق

تسنیم| خبرگزاری اسپوتنیک روسیه دیروز در خبری نوشت که نفتکش ایرانی پس از حدود یک ماه توقیف، در حال ترک جبل‌الطارق است.

پس از آنکه نیروی دریایی انگلیس در اقدامی غیرقانونی نفتکش ایرانی گریس یک را توقیف کرد، اوایل هفته جاری مقام‌های دولت محلی جبل‌الطارق به این نفتکش اجازه داده است تا این منطقه را ترک کند. نفتکش گریس‌1 که روز جمعه سازمان بنادر و دریانوردی از تغییر نام آن به «آدریان دریا» خبر داد، حدود 40 روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

سرانجام پنج‌شنبه هفته پیش دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی امریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس1 حکم آزادی آن را صادر کرد. روز شنبه نیز آسوشیتدپرس به نقل از مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل دریایی «آسترال شیپ» که امور لجستیکی ابرنفتکش گریس1 را بر عهده دارد، اعلام کرد این ابرنفتکش ایرانی ظرف 24 الی 48 ساعت آینده برای ترک جبل‌الطارق و عزیمت به سمت مقصد خود که یکی از بنادر حاشیه دریای مدیترانه است آماده خواهد شد. مدیرعامل آسترال شیپ به خبرنگار آسوشیتدپرس گفته است که روند آماده‌سازی لجستیکی ابرنفتکش گریس1 (آدریان دریا) در حال انجام است و انتظار می‌رود روز یک‌شنبه یا دوشنبه با آغاز به کار خدمه جدید این ابرنفتکش که از اتباع هند و اوکراین هستند، این ابرنفتکش پس از شش هفته توقیف در آب‌های جبل‌الطارق روانه مقصد خود شود.

میدان نفتی یادآوران در انتظار چینی‌ها

ایسنا|مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از ادامه مذاکره با شرکت ساینوپک چین برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران خبر داد. تورج دهقانی درباره آخرین وضعیت مذاکرات با شرکت ساینوپک چین برای توسعه میدان یادآوران اظهار کرد: مذاکرات همچنان ادامه دارد اما بنا به ملاحظاتی روند کار با کندی پیش می‌رود اما متوقف نشده است. میدان نفتی یادآوران که از میادین نفتی مشترک با عراق به شمار می‌رود که در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر و در منطقه مرزی ایران و عراق قرار گرفته‌ است. طول این میدان حدود ۴۵ کیلومتر و عرض آن ۱۵ کیلومتر بوده که به‌صورت شمالی-جنوبی در گستره نوار مرزی با کشور عراق واقع شده است. چندین سال است که بحث مذاکره با شرکت ساینوپک چین برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران ادامه دارد، سال پیش نیز این شرکت که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت چین است، به شرکت ملی نفت ایران ۳ میلیارد دلار برای توسعه مشترک میدان نفتی یادآوران پیشنهاد کرد. یادآوران و همچنین یک میدان نفتی دیگر در مرز ایران با عراق از جمله پروژه‌های بزرگ به شمار می‌روند. یادآوران ۳.۱ میلیارد بشکه ذخایر نفت دارد که این میدان را به یکی از بزرگ‌ترین میادین توسعه نیافته جهان تبدیل کرده است. میزان ذخایر نفت میدان آزادگان شمالی نیز ۵.۷ میلیارد بشکه برآورد شده است. ساینوپک پیش از این در توسعه میدان یادآوران ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و تولید این میدان به ۱۱۵ هزار بشکه در روز می‌رسد در حالی که میدان آزادگان شمالی که توسط شرکت ملی نفت ایران و شرکت CNPC اداره می‌شود، دو سال پیش تولیدش را به میزان ۷۵ هزار بشکه در روز آغاز کرد.

انرژی به‌صرفه خورشیدی در چندین شهر چین

ایسنا| بررسی جدید نشان داد انرژی خورشیدی در صدها شهر چینی اکنون ارزان‌تر از برقی است که توسط شبکه نیروی ملی تامین می‌شود و حتی در ۷۵ شهر می‌تواند با برق تولید شده با استفاده از زغال سنگ، رقابت کند. بررسی ژورنال “نیچر انرژی “ نشان داد حدود ۳۴۴ شهر چینی سیستم‌های خورشیدی دارند که بدون استفاده از یارانه‌های دولتی، انرژی با قیمت کمتر از شبکه نیروی ملی تولید می‌کنند. این امر می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتر در انرژی تجدیدپذیر را تشویق کند. چین در توسعه پروژه‌های خورشیدی پیشرفت عظیمی داشته و متعهد شده است از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به میزان ۲.۵ تریلیون یوان (۳۶۷ میلیارد دلار) در تولید نیروی تجدیدپذیر شامل خورشیدی، بادی، هیدرو و هسته‌ای، سرمایه‌گذاری کند. طبق این تحقیقات که توسط جین یو یوان از موسسه سلطنتی فناوری سوئد انجام شده است، انرژی خورشیدی می‌تواند در ۲۲ درصد از این شهرها با قیمت برقی که با استفاده از زغال سنگ تولید شده است، رقابت کند. چین مدت‌ها برای تامین نیازهای انرژی خود به زغال سنگ متکی بوده است اما در سال‌های اخیر به خصوص در مناطق آلوده، معادن را تعطیل و ساخت نیروگاه‌های زغال سوز جدید را محدود کرده است. با این حال برای ۵۹ درصد از مصرف برق کشور همچنان به این نیروگاه‌ها متکی است. محققان اظهار کردند که این قیمت‌های ارزان‌تر ممکن است، به‌کارگیری قابل توجه سیستم‌های خورشیدی صنعتی و تجاری را در آینده نزدیک در چین تشویق کند. این کشور به مدد تولید گسترده، باعث کاهش قیمت تجهیزات خورشیدی در سراسر جهان شده است.

 

ارسال نظر