کوتاه ازدنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۹۵۰

تازه‌ترین خبر درباره فاز 11

گروه انرژی|  رضا دهقان معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در پاسخ به پرسشی درباره فاز ۱۱ پارس جنوبی، به ادامه مذاکره با شرکت چینی اشاره کرده و گفته است: مذاکرات نسبت به قبل تفاوت چشمگیری نداشته، اما بطور جدی در حال پیگیری هستیم و احتمالا در این زمینه بزودی خبرهای خوبی خواهید شنید.

هفته گذشته شرکت ملی نفت ایران اخباری را منتشر کرد که نشان می‌داد در نشست شورای عالی اقتصادی، موضوع سرنوشت فاز 11 مطرح شده و قرار است سران سه قوه تصمیم نهایی را درباره آن بگیرند.

تابستان 96 ایران توسعه فاز 11 را به کنسرسیومی به رهبری توتال فرانسه و حضور سی ان پی سی چین و پتروپارس ایران سپرد اما توتال به خاطر تحریم‌های امریکا مجبور شد از پروژه کنار برود، به این ترتیب سی ان پی سی به صورت خودکار به رهبر پروژه تبدیل شد اما این شرکت هم خواهان تعلیق پروژه برای مدت زمانی مشخص شده است.

اوپک باز هم زیر فشار

گروه انرژی| به دنبال افت قابل توجه هفتگی قیمت نفت، یک تحلیلگر به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت که به نظرش اوپک تا همین‌جا خیلی از تولید کم کرده و اگر بخواهد بر بازار اثری بگذارد باید نزدیک به 1 میلیون بشکه از میزان فعلی تولیدش را کم کند.

به گزارش ایسنا یک تحلیلگر امریکایی برآورد کرد اوپک در شرایط فعلی بازار باید تولید خود را یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد تا قیمت نفت بالا رود. اِما ریچاردز، تحلیلگر ارشد شرکت «فیتچ سولوشنز» به شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: بازار نفت اخیرا به هر نوع نشانه منفی حساسیت پیدا کرده و روند نزولی بزرگ نفت به سادگی قابل مشاهده و برگرداندن قیمت نفت به روند صعودی واقعا دشوار است. دو هفته پیش تشدید جنگ تجاری امریکا و چین و احتمالا ورود این کشورها به جنگ ارزی، بازارهای نفت را ملتهب کرد و دو روز بعد عربستان سعودی در تلاش برای متوقف کردن روند صعودی قیمت‌ها، اعلام کرد با وجود اینکه در تمامی مناطق تقاضای مطلوبی را برای نفت مشاهده می‌کند اما تولید خود را تا آخر سپتامبر در پایین هفت میلیون بشکه در روز نگه می‌دارد. پس از آن گزارش‌هایی از مذاکرات عربستان سعودی با سایر اعضای اوپک درباره اقداماتی برای متوقف کردن روند ریزش قیمت‌ها منتشر شد. ریچاردز درباره اینکه آیا سعودی‌ها واقعا تلاش می‌کنند اقدامی برای تقویت قیمت نفت صورت دهند، گفت: این احتمال وجود دارد و در حال حاضر عربستان سعودی تلاش می‌کند از بازار نفت پشتیبانی کند.

وی در ادامه افزود: با توجه به سطح فعلی قیمت‌های نفت و روند حرکت آنها، احتمال زیادی وجود دارد که گروه اوپک پلاس توافق کاهش تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید کند. تصور می‌کنم برای اینکه آنها قیمت‌ها را بالا ببرند باید اقدام قابل توجهی انجام دهند و شاید یک میلیون بشکه در روز از تولیدشان را کاهش دهند و توافق اعضای اوپک پلاس در این باره مساله دیگری است.

بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، شرکت فیتچ اخیرا قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت برنت در سال ۲۰۱۹ را به ۶۷ دلار در هر بشکه کاهش داد و از زمان اعلام این پیش بینی، قیمت نفت پنج تا شش دلار دیگر کاهش پیدا کرده است.

 

ارسال نظر