افت 5.5 درصدی نرخ هفتگی طلای سیاه

۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۰۳

گروه انرژی|

نفت برنت با وجودی که روز جمعه را با 2 درصد رشد قیمت پشت سر گذاشت، اما هفته را برای دومین بار متوالی با افت قیمت تمام کرد و کاهش 5.5 درصدی نرخ‌ها را به ثبت رساند تا نگرانی‌ها نسبت به مواضع امریکا و تاثیر آن بر بازار نفت بیشتر از گذشته شود.

در پایان معاملات روز جمعه، نفت برنت با یک دلار و ۱۵ سنت معادل ۲ درصد افزایش به ۵۸ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید.

 قیمت نفت خام امریکا نیز در پایان معاملات روز جمعه یک دلار و 96 سنت معادل 3.7 درصد رشد داشت و به 54 دلار و 50 سنت در هر بشکه رسید. اما اینها همچنان سطوحی پایین نسبت به 15 روز اخیر به شمار می‌روند.

به گزارش رویترز، در پی کاهش ذخایر نفت اروپا و کاهش تولیدهای اوپک و با وجود گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر رسیدن رشد تقاضای نفت به پایین‌ترین رقم از زمان بحران مالی سال 2008، قیمت نفت روز جمعه بیش از یک دلار افزایش داشت. با این وجود، رشد 2 درصدی قیمت نفت در پایان معاملات روز جمعه نتوانست کاهش 5.5 درصدی نرخ هفتگی آن را جبران کند. نفت در ابتدای هفته گذشته با 61 دلار و 74 سنت در هر بشکه معامله می‌شد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد که «احتمال رسیدن به یک توافق سیاسی بین چین و امریکا در تجارت کمتر شده است. همین امر فعالیت تجاری را کاهش داده و رشد تقاضای نفت جهان را پایین آورده است». به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرد که افزایش نشانه‌های کند شدن رشد اقتصادی و بالا گرفتن درگیری‌های تجاری بین چین و امریکا باعث شده تقاضای نفت جهان با کندترین سرعت از زمان بحران مالی 2008 رشد کند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود نوشت: «شرایط از این هم بی‌ثبات‌تر می‌شود... رشد تقاضای نفت جهان در نیمه اول 2019 بسیار آهسته بوده است». این آژانس مستقر در پاریس اعلام کرد در مقایسه با همین ماه در 2018، تقاضای نفت جهان 160 هزار بشکه در روز در ماه می‌کاهش یافت که دومین سقوط سالانه در 2019 بود.

از ژانویه تا می‌سال جاری میلادی، تقاضای نفت120هزار بشکه در روز بالا رفت که کمترین مقدار افزایش برای این دوره زمانی از 2008 بود. «احتمال رسیدن به یک توافق سیاسی بین چین و امریکا در تجارت کمتر شده است. همین امر فعالیت تجاری را کاهش داده و رشد تقاضای نفت جهان را پایین آورده است».

آژانس بین‌المللی انرژی با پایین آوردن پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای 2019 و 2020 تا 1.1 میلیون و 1.3 میلیون بشکه در روز، اعلام کرد. چین تنها منبع عمده رشد تقاضا با 500 هزار بشکه در روز در نیمه اول سال جاری میلادی بوده است.

رشد تقاضا در امریکا و هند از ژانویه تا ژوئن، تنها 100 هزار بشکه در روز بود. در این گزارش آمده است: «دورنمای رشد تقاضای جهان بد است و احتمالا بدتر هم می‌شود».

برخی کارشناسان معتقدند که کاهش عرضه نفت توسط اوپک و متحدانش و تولید آهسته‌تر کشورهای غیراوپک، بازار نفت را راکد کرده است. ولی آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد این شرایط موقت است و رشد تولید کشورهای غیر عضو اوپک در 2020، حدود 2.2 میلیون بشکه در روز خواهد بود. بنابراین بازار جهان نفت کافی در اختیار خواهد داشت. این آژانس اعلام کرد نگرانی‌های اقتصادی بر مسائل سیاسی و جغرافیایی سایه افکنده ولی بازار نفت از نزدیک درگیری بین امریکا و ایران در خلیج فارس را دنبال می‌کند.

جیووانی استانوو تحلیلگر موسسه یو‌بی‌اس درباره دلایل افزایش قیمت نفت در روز جمعه گفت: «با وجود کاهش بیشتر آمارهای رشد تقاضا در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، قیمت نفت اندکی بالا رفته زیرا خبر کاهش رشد تقاضا قبلاً توسط رییس آژانس اعلام شده بود و آژانس بین‌المللی انرژی همچنان امیدوار است که میزان ذخایر نفت در نیمه دوم امسال کاهش بیشتری را تجربه کند».

پس از آنکه موسسه یورو اویل استاک اعلام کرد که کل ذخایر نفت خام و فرآورده‌های نفتی 16 کشور اروپایی در ماه جولای اندکی نسبت به ماه ژوئن کاهش یافته، قیمت نفت رو به افزایش گذاشت، با این حال، قیمت نفت خام نسبت به رقم‌های بالای ثبت‌شده در ماه آوریل حدود 20 درصد کاهش نشان می‌دهد.

امریکا بارها اعلام کرده که از قیمت بالای نفت راضی نیست و حتی برخی اعضای اوپک را مجبور کرده تا برای پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها تضمین دهند. با این حال قیمت نفت مدتی بود که بالای ۶۰ دلار در هر بشکه ثابت شده بود اما با صحبت‌های دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه‌ها قیمت نفت دوباره پایین آمد تا آنجا که به پایین‌ترین حد در هفت ماه گذشته رسیده است.

این در شرایطی است که عربستان سعودی در پی سقوط قیمت نفت، با سایر تولیدکنندگان نفت درباره واکنش‌های احتمالی برای متوقف کردن این روند به رایزنی پرداخته است.

بر این اساس عربستان می‌خواهد صادرات نفت خود در ماه سپتامبر (ماه آینده میلادی) را به کمتر از ۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که حکایت از کاهش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به سطح فعلی دارد.

با این حال تنش چین و امریکا بازار نفت را ملتهب کرده است تا آنجا که کاهش ذخیره‌سازی سوخت در اروپا و کاهش تولید نفت اوپک نیز نتوانسته از افت ۵.۵ درصدی قیمت هفتگی نفت جلوگیری کند.

 

 

ارسال نظر