ائتلاف جهانی برای مقابله با پروژه سلطه انرژی امریکا

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۱۷۰

ایلنا| معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت گفت: ایران، روسیه، چین، ترکیه و هند به این نتیجه رسیده‌اند که به فکر چاره باشند، حال که رو دربایستی سیاسی کنار رفته، می‌توانند سیاست‌های ترامپ را زیر پا بگذارند و از طرف دیگر امنیت انرژی خود را نیز تضمین کنند.

رضا مدیر اظهار داشت: زمان اجلاس اوپک اخباری مبنی بر این منتشر شد که خریداران نفت به دنبال تشکیل یک کلوب جدید در برابر اوپک هستند تا قیمت نفت را پایین نگه دارند اما جدی گرفته نشد، در دهه 70 نیز چنین اتفاقی رخ داده بود، آن زمان هنری کسینجر، امریکا و اروپا عزم‌شان جزم بود که تهدید جدی اوپک و امنیت عرضه انرژی را پاسخگو باشند، بنابراین آژانس بین‌المللی انرژی را در مقابل اوپک ایجاد کرده، به این ترتیب قیمت را کنترل کردند و بهینه‌سازی و صرفه‌جویی را نهادینه کردند، الان این سازمان به عنوان بازوی اصلی انرژی کشورهای صنعتی فعالیت می‌کند.

وی افزود: اکنون زیاده‌روی و یکه‌تازی‌های امریکا، جنگ تجاری این کشور با چین و همچنین فشار به اروپا را شاهدیم و کشورهای زیادی از جمله چین یا روسیه از ایالات متحده زخم خورده و به دنبال فرصتی هستند که در برابر این قلدرمابی، کلوب تشکیل دهند و محسوس است که حلقه‌ای اقتصادی، سیاسی، نظامی، تجاری و بطور خاص نفتی تشکیل دهند تا انحصار سیاسی، اقتصادی، مالی و دلار را بشکنند. اما واقعیت این است که کشورهای در حال توسعه نمی‌توانند مانند اروپایی‌ها که اتحادیه اروپا و امریکایی‌ها که نفتا را تشکیل دادند، با هم کنار بیایند و نهادهای موثری برای اهداف خود تعیین کنند.

معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت در ادامه درباره زمزمه‌های تشکیل سازمانی جدید در کنار اوپک و اکنون این حلقه جدید نفتی گفت: به علت جنگ سرد ایران و عربستان و مخمصه‌ای که بازار نفت درگیر آن است، عربستان ناچار شده به سمت روسیه گام بردارد چون فعلا بین اعضای اوپک و تولیدکنندگان نفت هیچ کشوری مثل روسیه نمی‌تواند خلأ قدرت نفتی را پر کند چرا که قدرتمندان اوپک هر یک درگیر هستند، ایران تحریم است، عراق هنوز مشکل داخلی دارد، نظم داخلی را برقرار نکرده و ثبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی ندارد، کویت هم که بعد از جنگ با عراق سر بلند نکرده، ونزوئلا و لیبی نیز درگیری داخلی دارند. بنابراین کشورهای اوپک همگی از دور خارج شده یا به‌شدت سرکوب شده‌اند، سعودی‌ها در این موقعیت برای اینکه یک داروی مسکنی داشته باشند، ائتلافی با روسیه دارند اما نه گروه خونی‌شان به هم می‌خورد و نه اینکه متحدی جدی برای هم هستند، چون عربستان همواره در کمپ امریکا قرار داشته است و فقط برای اینکه دوران گذار را طی کند به دامن روسیه افتاده و پیوندی را برقرار کرده است.

وی گفت: اما کشورهای مذکور (ایران، روسیه، چین، ترکیه و هند) یک انگیزه مشترک دارند و آن غیرقابل اتکا بودن ترامپ است. سوابق 6 ماهه اخیر هر کدام از این کشورها نشان می‌دهد ترامپ با هیچ یک کنار نیامده است، بنابراین به این نتیجه رسیده‌اند که به فکر چاره باشند، حال که رو دربایستی سیاسی کنار رفته، می‌توانند سیاست‌های ترامپ را زیر پا بگذارند و امنیت انرژی خود را نیز تضمین کنند.

هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی از ایجاد یک اتحاد جدید بین کشورهای روسیه، چین، هند، ترکیه و ایران برای کنترل بازار نفت خبر داده بود که گفته می‌شود حلقه اقتصادی جدیدی در بازار جهانی نفت در حال شکل‌گیری است.

 

 

ارسال نظر