تضعیف پولی، راه نجات نفت

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۰۰:۵۰:۲۶
کد خبر: ۱۴۹۸۱۶

گروه انرژی| قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با ۳۳ سنت معادل نیم درصد افزایش به ۶۴ دلار و ۴ سنت رسید. به دنبال خوش‌بینی نسبت به کاهش نرخ بهره توسط «فدرال رزرو» که اولین کاهش طی بیش از 10 سال گذشته خواهد بود و موجب تقویت اقتصاد امریکا و افزایش تقاضا برای نفت خواهد شد، قیمت نفت روز سه‌شنبه برای چهارمین جلسه متوالی افزایش یافت. از طرف دیگر، اظهارات روز سه‌شنبه حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن درباره غیرممکن بودن مبادله پایاپای نفتکش انگلیسی توقیف شده توسط ایران با نفتکش ایرانی توقیف شده توسط انگلستان، امیدواری‌ها درباره رسیدن این دو کشور به توافقی مسالمت‌آمیز در آینده نزدیک را کاهش داد و تحت تأثیر تداوم تنش‌ها در خاورمیانه و تنگه هرمز، رشد قیمت‌های نفت مورد حمایت قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، نفت برنت دیروز سه‌شنبه با 33 سنت معادل نیم درصد افزایش قیمت داشت و به 64 دلار و 4 سنت در هر بشکه رسید. در جلسه قبل نیز قیمت نفت برنت 0.4 درصد افزایش یافته بود. قیمت نفت خام امریکا نیز پس از رشد 1.2 درصدی در جلسه قبل، دیروز با 30 سنت معادل نیم درصد افزایش به 57 دلار و 17 سنت در هر بشکه رسید.

بنجامین لو، تحلیلگر موسسه فیلیپ فیوچرز در سنگاپور در یادداشتی نوشت، سیاست پولی انبساطی در امریکا که بر اساس آن بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش می‌دهد موجب ادامه رشد تقاضا برای نفت در نیمه دوم امسال خواهد شد.

وی افزود: «اگر فدرال رزرو سیاست انبساطی اندکی تهاجمی‌تری را اتخاذ کند و نرخ بهره را 75 واحد کاهش دهد، ممکن است شاهد رشد قیمت نفت خام امریکا به سمت 60 دلار در هر بشکه باشیم». با این حال «نگرانی‌های موجود در سمت تقاضا همچنان بر قیمت نفت سایه افکنده است».

نشست بانک مرکزی امریکا طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود و انتظار می‌رود در این نشست نرخ بهره برای اولین‌بار از زمان بحران مالی بیش از یک دهه قبل (بحران مالی سال 2008) کاهش یابد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا گفته است که کاهش اندک نرخ بهره «کافی نیست».

بر اساس گزارش تسنیم، رشد اقتصادی امریکا در سه‌ماهه دوم سال 2019 کمتر از حد انتظار کند شده و موجب تقویت چشم‌انداز مصرف نفت گشته است، اما در سایر نقاط جهان، انتشار آمارهای اقتصادی ناامیدکننده نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد اقتصادی را شدت بخشیده است.

به گزارش اویل پرایس، ویرندرا چاوهان، تحلیلگر نفت از موسسه «انرژی اسپکتس» در رابطه با سیاست پولی جدید فدرال رزرو برای تقویت اقتصادی، روز دوشنبه به شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: «امسال بدون شک رشد جهانی تقاضای نفت کند می‌شود، اما سیاست‌های تضعیف پولی از سوی بانک‌های مرکزی ممکن است کمک کند که رشد تقاضا از سطح فعلی بالاتر برود.»

چاوهان افزود: «نگاه‌ها بر روی چین جنگ تجاری چین و امریکا است و این امر همان چیزی است که اکنون قیمت نفت را هدایت می‌کند.»وی ادامه داد که نقش هدایتگری بازار در طرف تقاضا سنگینی می‌کند، زیرا اگر بخواهیم به طرف عرضه نظر افکنیم، می‌بینیم که عرضه نفت اوپک 2 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که شدیدترین کاهش عرضه در ده سال گذشته بوده است، اما همچنان در ماه گذشته «هیچ اتفاقی برای نفت نیفتاد».

با وجود کاهش قابل توجه موجودی ذخایر نفت امریکا و ادامه تنش‌ها در خاورمیانه، افزایش قیمت نفت هفته گذشته توسط نگرانی‌ها درباره سلامت اقتصاد جهانی محدود شد.

چاوهان به شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» اظهار کرد: «بدون شک تقاضای نفت کاهش یافته است و بخش عمده‌ای از این کاهش تقاضا به خاطر مسائل مربوط به چین و امریکا است؛ یعنی جنگ تجاری.»

او اضافه کرد: »نگرانی شماره یک برای سرمایه‌گذاران و مخاطبان موسسه «انرژی اسپکتس اسپیکس» این است که تأثیرگذاری جنگ تجاری چین و امریکا بر زنجیره عرضه جهانی شروع شود و بنابراین تقاضای کم نفت در حد و حدودی که اکنون هست بماند.» چاوهان بیان کرد که با این حال، تقاضای نفت ممکن است به لطف تضعیف شرایط سرمایه توسط بانک‌های مرکزی، به زودی از سطوح فعلی بالاتر برود. چنین سیاست‌هایی پشتیبان بازار ریسک و بالا رفتن ارزش سهام هستند و «از این طریق نفت به نوعی پشتیبانی می‌شود.»

وی افزود: «ترکیبی از کند شدن رشد تقاضا و رشد تولید نفت امریکا دلیل اصلی این امر است که چرا قیمت نفت در پی افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و تنگه هرمز بالا نرفت.»

چاوهان در پایان گفت: «در حال حاضر این کاهش روزانه 2 میلیون بشکه‌ای نفت اوپک تقریبأ با رشد تولید نفت ایالات متحده امریکا جبران شده است و اثر خالص آن بر نفت صفر است، زیرا هرگونه کاهش عرضه از سوی خاورمیانه می‌تواند توسط ایالات متحده جبران شود.»

در اوایل ماه جاری، مارتین رتس، استراتژیست جهانی نفت از موسسه «مورگان استنلی» اظهار کرد که بازار نفت طی 5 سال گذشته به قدری تغییر کرده است که رشد سریع تولید نفت کشورهای غیراوپک به محدود شدن رشد قیمت نفت به دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه شده است.

رتس هفته گذشته درباره واکنش خنثی نرخ نفت به توقیف یک نفتکش انگلیسی توسط ایران در آب‌های خاورمیانه به سی‌ان‌بی‌سی گفته بود: «اکنون اختلافی در بازار نفت وجود دارد، زیرا نفت تولیدکنندگان غیراوپک به سرعت رو به افزایش است. این یعنی یک تعویض زمین بازی واقعی و به همین دلیل است که واکنش‌های قیمتی نفت تند و تیز نیست.» روز گذشته حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، در پیامی توییتری نوشت: «غیرممکن است مبادله پایاپایی برای کشتی‌های توقیف شده انگلیسی و ایرانی، آنگونه که رسانه‌های انگلیسی پیشنهاد می‌کنند انجام شود.» وی افزود: «انگلیس کشتی حامل سوخت ایران را بطور غیرقانونی توقیف کرده است، این در حالی است که کشتی انگلیسی به دلیل تخطی از برخی مقررات مهم حفاظتی- امنیتی در تنگه هرمز توقیف شده است.»توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توسط ایران، در ساعات پایانی معاملات آخر هفته، در روز جمعه، 28 تیرماه اتفاق افتاد و ناظران برای مشاهده تأثیر این اقدام بر قیمت‌های نفت مجبور شدند روزهای شنبه و یکشنبه را صبر کنند. روز دوشنبه، گشایش بازار نفت با رشد نرخ بیش از 2 درصدی آغاز به کار کرد. در روزهای آتی، کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در مورد تحولات رخ داده در روابط ایران و انگلیس و اقدام غیرقانونی این کشور در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق با غیرقانونی دانستن اقدام انگلیس در متوقف کردن نفتکش ایرانی و تشبیه این عمل به راهزنی دریایی، بیان کرد: «ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و تخلفاتی که نفتکش انگلیسی انجام داده بود، این نفتکش را متوقف کرد و اکنون این موضوع مراحل قضایی خود را طی می‌کند. اگر انگلیسی‌ها هر چه زودتر نفتکش ایران را آزاد کنند، ما هم می‌توانیم مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات نفتکش انگلیسی را تسریع کنیم.»سخنان خرازی با واکنش دومینیک راب، وزیر خارجه جدید انگلستان در روز دوشنبه مواجه شد. راب درباره آزادسازی کشتی ایرانی در برابر آزاد شدن کشتی انگلیس، گفته بود: «موضوع نوعی مبادله پایاپای نبوده بلکه قانون بین‌المللی و حمایت از قوانین سامانه قانونی بین‌المللی است و این چیزی است که ما بر سر آن پافشاری خواهیم کرد.» در میانه این جدال‌های لفظی میان مقامات ایران و انگلیس، نفت اما در طی هفته گذشته به آهستگی رشد نرخ‌های هفتگی را ثبت کرده است که به عقیده کارشناسان، افزایش تنش‌های خاورمیانه یکی از مهم‌ترین دلایل این رشد بوده است.

 

ارسال نظر