کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۳۰

خبر تایید نشده درباره دعوای گازی ایران با ترکمنستان

گروه انرژی| خبرگزاری فارس مدعی شد که ایران برنده دعوای حقوقی گازی با ترکمنستان شده است. ترکمنستان سال 95 صادرات گاز به ایران را ناگهان قطع کرده و درخواست قیمت‌های بیشتری را کرده بود. ایران این اقدام ترکمنستان را در دادگاه برده و از آن شکایت کرد. حالا فارس ادعا کرده که منبع خبری‌اش شخصی در وزارت نفت است و گفته است که ایران در مرحله اول داوری برنده شده و در نتیجه ترکمنستان باید به ایران غرامت پرداخت کند.

در این خبر به نقل از او ادعا شده است: در طول دو سالی که از شکایت ایران از ترکمنستان به دلیل قطع گاز در زمستان سال 95 می‌گذرد، ایران مدارک معتبر و مستدلی را تحویل داد که نشان می‌دهد این کشور اجازه قطع گاز را نداشته است؛ بنابراین ترکمنستان باید بابت این کار به ایران غرامت پرداخت کند.

ترکمن‌ها قبلا گفته بودند که قطع گاز به روی ایران دلایل اقتصادی دارد. ایران تلاش کرده بود از روش مذاکره این مشکل را حل کند ولی ترکمنستان یک‌طرفه گاز را قطع کرد.  وزارت نفت به خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس واکنشی نشان نداده است.

تولید پروپیلن ایران

زیاد  می‌شود

نیپنا|معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: با اجرا و بهره‌برداری از 7 طرح تولید پروپیلنی در صنعت پتروشیمی 3 میلیون تن به ظرفیت پروپیلن کشور افزوده خواهد شد.

بهزادمحمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل طرح‌های تبدیل پروپان به پروپیلن (PDH) و پلی پروپیلن (PP) با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این جلسه بررسی وضعیت مجوزها و طرح‌های در دست اجرای پروپیلن و پلی‌پروپیلن است اظهار کرد: در این خصوص باید به تنوع در زنجیره پروپیلن و مشتقات آن نیز توجه شود که در صورت تولید 3 میلیون تن پروپیلن، بایستی تنوع در زنجیره پایین‌دست پروپیلن مدنظر قرارگیرد تا منجر به تاب‌آوری بیشتر برای واحد‌های تولید‌کننده شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت اجرایی شدن 7 طرح پروپیلنی، 3 میلیون تن به ظرفیت پروپیلن کشور افزوده خواهد شد گفت: در حال حاضر بیش از 900 هزار تن پروپیلن توسط 2 پالایشگاه و 6 مجتمع پتروشیمی تولید می‌شود که تقریبا تمام آن در داخل کشور مصرف می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از این 7 طرح پروپیلنی 3 طرح سلمان فارسی، هیرسا پلیمر و کوروش در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) متمرکز است که از پیشرفت مناسبی در بخش تامین دانش فنی برخوردارند و 4 طرح توسعه انتخاب، مهر پتروکیمیا، سازه‌های صنعتی آذران و نفت و گاز رضوی در منطقه کنگان و عسلویه فعال می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه صنعت پروپیلن از جذابیت و اهمیت خاصی برخوردار است وکمک شایانی به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در صنایع پایین دست خواهد کرد، گفت: ما در شرکت ملی صنایع پتروشیمی حامی این طرح‌ها هستیم و در تلاش هستیم تا با کمک شما مشکلات موجود را حل و فصل کنیم.

 

 

ارسال نظر