غول نفتی «بی‌پی» پرچم‌دار شارژ خودروهای برقی می‌شود؟

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۲۷
غول نفتی «بی‌پی» پرچم‌دار شارژ خودروهای برقی می‌شود؟

گروه انرژی|

شرکت نفت بریتیش پترولیوم انگلستان برنامه دارد یک مکانیسم شارژ الکتریکی برای خودروهای برقی بسازد که به همان اندازه سوخت‌گیری یک خودروی معمولی با سوخت فسیلی برای شارژ کردن زمان ببرد.

دیوید ایتون، مدیر بخش فناوری شرکت بی‌پی در مصاحبه اخیر خود گفت که این شرکت قصد دارد نوعی باتری الکتریکی را با سال 2021 به بازار عرضه کند که ظرف مدت 5 دقیقه 100 درصد شارژ شود.

شرکت بی‌پی همانند شرکت‌های شیل و کالتکس که همگی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های نفت و بنزین هستند، می‌داند که حداقل باید تحولات در حمل‌ونقل الکتریکی را زیرنظر داشته باشد و بر اساس آن سرمایه‌گذاری‌های استراتژیکی را برای گرفتن بخشی از بازار زیربنایی شارژ الکتریکی انجام دهد.

در میدان رقابت خودروهای الکتریکی، شرکت بی‌پی دو سرمایه‌گذاری طی 12 ماه گذشته انجام داده و بنابراین امیدوار است که موقعیتی را در حوزه‌های زیر تثبیت کند: خریداری کردن خدمات زیرساختی شارژ الکتریکی بریتانیا (BP Chargemaster) و سرمایه‌گذاری در یک توسعه‌دهنده باتری لیتیومی که ناشناخته اما امیدبخش است، به نام «استوردات».

خرید BP Chargemaster که در حال حاضر 6 هزار و 500 ایستگاه شارژ در سراسر انگلستان را تحت مدیریت خود دارد، بخشی از هدف بزرگ‌تر شرکت بی‌پی است که به عنوان یک بازیگر اصلی در ارایه سوخت به جهان باقی بماند. بی‌پی اکنون در حال نصب شارژرهای سریع 60 کیلوواتی در چین و 150 کیلوواتی در آلمان و انگلستان است.

با این وجود، سرمایه‌گذاری در «استوردات» به منظور پیگیری اهدافی مرتبط اما متفاوت است.

ایتون (Eyton)، یک سرمایه‌گذار در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در مصاحبه با بلومبرگ می‌گوید که تمرکز شرکت بی‌پی در حوزه خودروهای الکتریکی این است که مردم بتوانند خودروهای خود را تا چه حد سریع شارژ کنند.

در حالی که یک شارژر 150 کیلوواتی می‌تواند انرژی مورد نیاز برای طی کردن مسافت 100 کیلومتر را در عرض 5 دقیقه به یک خودرو برقی بدهد، ایتون می‌گوید: «در بلندمدت ما خواهیم توانست در عرض 5 دقیقه خودروهای برقی را برای مسافت‌هایی بیش از 100 کیلومتر شارژ کنیم.» وی ادامه می‌دهد که «این تکنولوژی هنوز تجاری نشده است، اما ما در شرکتی به نام «استوردات» سرمایه‌گذاری کردیم که فکر می‌کنیم بهترین شانس را برای ساخت یک باتری جدید دارد که واقعا سریع شارژ شود؛ یک باتری «لیتیوم-یون» تعدیل شده.»

ایتون ادامه می‌دهد: «اکنون دیگران باتری‌هایی را برای تلفن‌های همراه می‌سازند که به مردم امکان شارژ موبایل ظرف چند دقیقه را می‌دهد. هدف ما این است که تا سال 2021 یک باتری برای خودروها داشته باشیم که با 5 دقیقه شارژ بیش از 100 کیلومتر طی مسافت خودرو را پشتیبانی کند.» تا به امروز، شرکت «استوردات» کارایی تکنولوژی لیتیوم-یون خود را برای تلفن‌های همراه و اسکوترهای الکتریکی ثابت کرده است و برنامه دارد که تا اواسط سال 2020 فروش شارژرهای 5 دقیقه‌ای مخصوص تلفن‌های همراه را آغاز کند.

در یکی از نمایشگاه‌های فناوری اخیر، تکنولوژی استوردات اضافه شده به یک اسکوتر الکتریکی ظرف 5 دقیقه شارژ شد که این امر نشان می‌دهد فناوری استوردات پتانسیل استفاده برای برنامه‌های بزرگ‌تر را هم دارد. البته، تکنولوژی نمایش داده شده توانست فقط 70 کیلومتر مسافت را با 5 دقیقه شارژ پستیبانی کند که به معنای کندتر بودن این تکنولوژی از شارژرهای 150 کیلوواتی شرکت بی‌پی است. استوردات در وب‌سایت خود ادعا می‌کند که فناوری باتری آنها که از ترکیبات آلی خاصی بهره می‌برد، بسته به مدل خودروی الکتریکی (حداکثر میزان شارژ در مدل‌های مختلف خودروهای الکتریکی متفاوت است)، توانایی پشتیبانی از طی مسافت تا 300 مایل (482 کیلومتر) را فقط با 5 دقیقه شارژ دارد.

بطور خلاصه، باتری‌های استوردات ترکیبات معدنی مورد استفاده در کاتود باتری‌های لیتیوم-یون استاندارد که هدایت یونی محدودی دارند را با ترکیبات آلی مخصوص خودشان جایگزین می‌کنند که به گفته آنها باتری را قادر به شارژ شدن بسیار سریع‌تر از قبل می‌کند. توضیحات خود شرکت استوردات بدین شرح است: «با استفاده از یک الکترود چندمنظوره منحصر به فرد (MFE)، شرکت «فلش‌باتری استوردات» به ترکیبی از دو مزیت ذخیره‌سازی انرژی دست یافته است؛ یعنی ترکیب سرعت و قدرت بالای شارژ با توانایی ذخیره‌سازی بالای انرژی. این قابلیت بهینه‌سازی شارژ از طریق الکترودهای نوآورانه حاوی پلیمرهای آلی به خصوص، با ترکیب‌های اکسید فلزی کاتدی به دست آمده است که موجب واکنش‌های آلی-معدنی می‌شود. این شیوه یون‌ها را قادر می‌سازد که با سرعتی بسیار سریع‌تر از فناوری‌های موجود، از یک «آند» ارتقاء یافته به یک «کاتد» ارتقاء یافته جریان یابند. این طراحی جدید با دارا بودن الکترولیت و جداکننده مخصوص، دارای مقاومت بالای درونی با تراکم انرژی بیشتر و طول عمر باتری بالا است.»

در واقع این بدان معنا است که اگر چشم‌انداز مورد نظر شرکت استوردات به ثمر برسد، شرکت BP نه‌تنها می‌تواند از بازیگران اصلی تأمین نیرو برای حمل‌ونقل باقی بماند، بلکه احتمالأ تبدیل به تأمین‌کننده باتری برای خودروسازان خواهد شد.

هنگامی که در ماه مه ‌سال 2018 سرمایه‌گذاری در استوردات برای نخستین‌بار اعلام شد، «توفان ارگینبیجلیک» رییس بی‌پی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شارژ فوق سریع در مرکز استراتژی شرکت بی‌پی در حوزه برق است. فناوری استوردات پتانسیل واقعی باتری‌های خودروها نشان می‌دهد که می‌توانند در مدت کوتاهی به اندازه پر کردن یک مخزن گاز شارژ شوند.» وی ادامه داد: «با نمونه‌های رو به رشد ما در زیرساخت‌های فناوری شارژ باتری، از داشتن این فرصت هیجان زده هستیم که چیزی واقعاخلاقانه را توسعه داده و به مشتریان خودروهای برقی ارایه دهیم. ما متعهد به فراهم کردن سوخت مشتر یان فارغ از اینکه آنها چه خودرویی را استفاده می‌کنند، هستیم.»

 

 

ارسال نظر