کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۶۴۷

افزایش ذخیره‌سازی گاز در پارس جنوبی

ایرنا| ذخیره‌سازی همزمان چهار مخزن پروپان و بوتان (LPG) پالایشگاه فاز ۱۹ پارس جنوبی توسط شرکت پتروپارس ایران کلید خورد که باعث افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز مایع در پارس جنوبی می‌شود.وزارت نفت اعلام کرده که پس از انجام مراحل خشک‌سازی و اکسیژن‌زدایی مخازن یادشده، از سوم مرداد عملیات تزریق گاز به دو مخزن بوتان و از چهارم مرداد عملیات تزریق گاز به دو مخزن پروپان با موفقیت انجام شد.با بهره‌برداری از این مخازن به ترتیب ۷۰ هزار مترمکعب و ۹۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره‌سازی صادرات بوتان و پروپان کشور اضافه می‌شود.طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی نخستین طرح بزرگ ملی است که بدون حضور شرکت‌های خارجی و با اتکا به توانمندی داخلی توسعه یافت و عملیات ساخت و راه‌اندازی مخازن گاز مایع نیز با دانش بومی نیروهای شرکت پتروپارس ایران (PPI) و شرکت بهره‌برداری و مدیریت پتروپارس (POMC) به ثمر نشست.

صدور نخستین پروانه بهداشتی محصولات پتروشیمی

ایرنا| شرکت پتروشیمی بندرامام (ره) موفق شد برای اولین‌بار در صنعت پتروشیمی کشور پروانه ۵ ساله Food Grade‬ را برای دو محصول اصلی خود بگیرد.‬بر اساس اعلام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت پتروشیمی بندر امام (ره) در راستای حمایت از محیط زیست، ارتقاء سلامت جامعه و بالا بردن سطح کیفی تولیدات خود موفق به کسب پروانه 5 ساله Food Grade برای محصولات پلی اتیلن سنگین (HD‬) و پلی اتیلن سبک (LD‬) از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت شد.‬‬پتروشیمی بندرامام (ره) مراحل دریافت پروانه Food Grade‬ را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرد و طی این سال‌ها با ارتباط مستقیم و موثری که با وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه جندی‌شاپور اهواز داشت، موفق شد همه مراحل دریافت این پروانه را با موفقیت پشت سر بگذارد.‬لازمه دریافت پروانه Food Grade‬، اخذ مجوزهای مقدماتی دیگری از جمله پروانه بهداشتی تاسیس و بهره‌برداری، دریافت گواهینامه برای مسوولان فنی، پروانه بهداشتی ساخت محصولاتLD ‬ و HD‬، طراحی لوگوی جدید روی کیسه‌های بسته‌بندی محصولات LD ‬و HD‬به همراه شماره پروانه بهداشتی ساخت و سیب سلامت بود که با پیگیری‌های مستمر شرکت بسپاران بندرامام‌(ره) این مجوزها کسب شد.‬‬‬‬پروانه بهداشتی ساخت محصولات پلی اتیلن سنگین و سبک برای اولین‌بار در صنعت پتروشیمی کشور توسط شرکت پتروشیمی بندرامام (ره) دریافت شده است.

یک اورست حفاری برای نفت

تسنیم| یک شرکت چینی ۸۸۸۲ متر سطح زمین را حفاری کرده تا عمیق‌ترین چاه نفت جهان را در آسیا ایجاد کند. به گزارش راشا تودی، پتروچاینا، شرکت نفت بزرگ چین 8882 متر سطح زمین را حفاری کرده تا عمیق‌ترین چاه نفت جهان را در آسیا ایجاد کند. رکورد قبلی متعلق به یک شرکت نفت چینی دیگر بود.رسانه‌های چین گزارش دادند حفاری چاه لونتان وان در میدان نفتی‌تریم استان شین جیانگ در شمال غربی چین، روز پنجشنبه پایان یافت. با توجه به پیچیدگی ساختار زمین‌شناسی این منطقه و دمای بالای هوا، بیش از یک سال طول کشید تا پتروچاینا حفاری این چاه راه به پایان برساند.برای تصور عمق این چاه تازه حفاری شده، می‌توانید آن را با بلندترین قله دنیا، قله اورست مقایسه کنید. ارتفاع اورست 8848 متر است. پتروچاینا اعلام کرد آنها اساساً اورست را در زیر زمین حفاری کرده‌اند.این چاه جدید از رکورد قبلی این منطقه عمیق‌تر است. این رکورد در دست شرکت سینوپک بود که در فوریه به پایان رسید و در همین میدان نفتی قرار دارد و حالا دومین چاه عمیق آسیا با عمق 8588 متر در زیر زمین است.

رشد تولید گاز آرژانتین

تسنیم| تولید گاز آرژانتین به 140 میلیون متر مکعب در روز در ماه ژوئن رسید که بالاترین حد طی 11 سال گذشته است. این مقدار 5.8 درصد رشد را در مقایسه با همین دوره در سال گذشته نشان می‌دهد.به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آرژانتین دلیل این رشد را افزایش تولید در حوزه شیل واکا مورتا می‌داند. وسعت این حوزه به اندازه بلژیک است و می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز شیل در جهان باشد.تولید نفت آرژانتین هم در ماه ژوئن به 497 هزار بشکه در روز رسید که 2.5 درصد نسبت به همین ماه در سال قبل بیشتر بود .به این ترتیب تولید نفت آرژانتین برای شانزدهمین ماه پیاپی رشد داشت.دولت آرژانتین اعلام کرد این رشد تولید نفت می‌تواند صادرات این کشور را تقویت کند. آرژانتین در ماه ژوئن توانست روزانه بین 4.33 و 6.3 میلیون متر مکعب گاز به شیلی صادر کند.کسری تجارت انرژی آرژانتین در نیمه اول سال جاری تا 126 میلیون دلار کاهش یافت. کسری تجاری آرژانتین در نیمه اول 2018 بیش از یک میلیارد دلار بود.مائوریسیو ماکری، رییس‌جمهور آرژانتین که به دنبال انتخاب دوباره در ماه اکتبر است، روی حوزه واکامورتا حساب کرده تا واردات انرژی را کاهش دهد و این کشور را تبدیل به صادرکننده صرف هیدروکربن سازد و به این ترتیب یک منبع جدید درآمد خارجی به دست آورد.

 

ارسال نظر