کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۵۵۸

8 مرداد، عرضه بورسی نفت خام سنگین

شانا| پنجمین عرضه نفت‌ خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۸ دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه انجام می‌شود. اطلاعیه عرضه ۲ میلیون بشکه نفت‌ خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۵۸ دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه و نیز برای تاریخ سه‌شنبه ۸ مرداد منتشر شد.این پنجمین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بین‌الملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است. دهم اردیبهشت امسال در نخستین عرضه نفت خام سنگین ۷۰ هزار بشکه معامله شد.خریداران می‌توانند تا سه ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است.بر اساس این گزارش، عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفته است.

شورون امریکا مجوز فعالت در ونزوئلا گرفت

ایلنا|با وجود تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلا شرکت «شورون» توانسته است مجوز شش ماهه فعالیت در این کشور را کسب کند.به گزارش الجزیره، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا اعلام کرد که با وجود تحریم‌ها مجوز استخراج نفت شرکت امریکایی «شورون» را در ونزوئلا تمدید کرده است.«ری فور» سخنگوی شرکت شورون در این مورد اعلام کرد: «ما مطابق قوانین بین‌المللی و مجوز دولت امریکا در ونزوئلا به فعالیتمان ادامه خواهیم داد».شرکت شورون نزدیک به یک قرن است در ونزوئلا فعالیت می‌کند و با «پی دی وی اس ای» شرکت دولتی نفت ونزوئلا چهار قرارداد مشترک نفتی دارد. این شرکت روزانه تا سقف ۲۰۰ هزار بشکه استخراج می‌کند و ۴۰ هزار بشکه از آن را به عنوان حق الزحمه اخذ می‌کند. این شرکت در ونزوئلا نزدیک به هشت هزار کارمند دارد.یکی از عوامل تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلا اقدام‌های «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری امریکاست که به گفته خودش معتقد به «فشار حداکثری» است.مطابق آمار کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) ونزوئلا در ماه جولای توانسته است روزانه ۷۳۴ هزار بشکه نفت صادرات داشته باشد در حالی که پیش از تحریم‌های امریکا این کشور تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه صادرات نفتی داشت.

توقیف نفتکش چینی  توسط سنگاپور

گروه انرژی| یک نفتکش چینی توسط سنگاپور توقیف شد. به گزارش شیپ‌اند بانکر، سنگاپور یک نفتکش حامل گاز متعلق به یک شرکت چینی را به اتهام نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران، توقیف کرد.به گزارش ایلنا، هنوز دلیل قطعی این دستگیری مشخص نشده است. اما این شرکت چینی چندی پیش هم متهم به واردات نفت خام از ایران شده بود.به گزارش فارس، دولت سنگاپور مدعی شد یک نفتکش چینی حامل LPG ایران را در ارتباط با تحریم‌های امریکا توقیف کرده است. مقامات سنگاپور مدعی هستند که این دومین نفتکش چینی است که به دلیل حمل محموله‌ گازی ایران طی هفته گذشته توقیف می‌شود.به ادعای آنها روز چهارشنبه بنا به حکم دادگاه عالی سنگاپور نفتکش «سی‌دراگون» متعلق به شرکت کنلون چین توقیف شده و در روز دوشنبه نیز نفتکش «این‌فینی‌تی» توقیف شده بود.در حالی که سنگاپور هنوز دلیل توقیف نفتکش‌ها را اعلام نکرده اما شرکت کنلون ماه گذشته میلادی به لغو تحریم‌های امریکا و حمل و نقل LPG ایران متهم شده بود. امریکا به تازگی به کشورهای کوچک فشار می‌آورد که سیاست یکجانبه فشار حداکثری امریکا بر ایران را بر خلاف میل خودشان اجرا کنند.

پیشنهاد توقف وامدهی اروپا به حوزه سوخت فسیلی

ایسنا| بانک سرمایه‌گذاری اروپایی خواهان توقف تامین مالی پروژه‌های جدید سوخت فسیلی تا پایان سال ۲۰۲۰ است.این بانک سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرد حمایت از پروژه‌های انرژی که متکی به سوخت‌های فسیلی است، متوقف شود و این شامل تولید نفت و گاز، زیرساخت مختص گاز طبیعی و تولید نیرو با استفاده از سوخت‌های فسیلی خواهد بود.بر اساس پیشنهاد بانک سرمایه‌گذاری اروپایی، این نوع پروژه‌ها پس از پایان سال ۲۰۲۰ برای تصویب به این بانک ارایه نخواهند شد.هیات‌مدیره بانک سرمایه‌گذاری اروپایی که عمدتا از وزیران دارایی اتحادیه اروپا تشکیل شده است، در نشستی که در سپتامبر برگزار می‌شود درباره این پیشنهاد گفت‌وگو خواهند کرد.انتظار می‌رود اعضای شرقی اتحادیه اروپا یا کشورهایی مانند ایتالیا که به زغال سنگ وابسته هستند، با این پیشنهاد مخالفت کنند.اورسلا گرترود فون درلین، رییس آینده کمیسیون اروپا از بانک سرمایه‌گذاری اروپایی خواسته است حدود نیمی از ۷۰ تا ۸۰ میلیون یورویی که سالانه در پروژه‌های سبز سرمایه‌گذاری می‌کند را هزینه کند و به بانک جوی تبدیل شود.بر اساس گزارش رویترز، بانک سرمایه‌گذاری اروپایی برآورد کرده که پنج درصد از وام دهی این بانک در حال حاضر صرف پروژه‌های سوخت فسیلی می‌شود.

 

ارسال نظر